فشارها بر حزب دمکرات خلق ها پس از عملیات ناموفق گارا

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در پی عملیات ناموفق گارا توسط نظامیان ترکیه و کشته شدن 13 گروگان در این عملیات بهانه بیشتری به ائتلاف حاکم برای افزایش فشارها بر حزب دمکراتیک خلق ها فراهم آمده است. در این راستا فضای سیاسی ترکیه شاهد رادیکالیزه شدن گفتمان ائتلاف حاکم درباره این حزب کردی و پیوند دادن آن به تروریسم و پ‌ک‌ک است. پیش تر نیز برای اکثر 65 شهرداری تحت اختیار این حزب افرادی به عنوان قیم تعیین شده بود و در حال حاضر صرفا 6 شهرداری از آن 65 شهر در اختیار حزب دمکراتیک خلق ها قرار دارد. به رغم اصرارهای دولت باغچه لی به تعطیلی حزب دمکراتیک خلق ها، حزب عدالت و توسعه هنوز با این طرح موافقت نکرده است.

در مجموع  به نظر می رسد جناح ترک گرا در حال افزایش فشارها به منظور تعطیلی حزب دمکراتیک خلق ها می باشد. اوزحاسکی از معاونین دبیرکل حزب عدالت و توسعه اخیرا در سخنانی به آرای حزب کردی لعنت فرستاده بود و رئیس فراکسیون عدالت و توسعه در مجلس نیز از به تعطیلی کشاندن حزب دمکراتیک خلق ها سخن گفته بود. باغچه لی نیز از تصمیم دیوان عالی ترکیه برای شروع تحقیقات از حزب دمکراتیک خلق ها حمایت کرده است. در صورتی که دیوان عالی از ارتباط حزب دمکراتیک خلق ها با تروریسم اطمینان حاصل کند احتمال گشوده شدن پرونده تعطیلی این حزب در دادگاه قانون اساسی وجود خواهد داشت.  با این حال عقب نشینی رئیس فراکسیون عدالت و توسعه از سخنان خود در ارتباط با تعطیلی حزب دمکراتیک خلق ها نشان داد که اردوغان همچنان با تعطیلی این حزب مخالف است. نباید فراموش کرد که پس از حزب دمکراتیک خلق ها، این حزب عدالت و توسعه است که دومین حزب در میان کردهای ترکیه محسوب می شود و مخالفت اردوغان با تعطیلی حزب دمکراتیک خلق ها را باید در جهت از دست ندادن آرای کردی باقی مانده تحلیل کرد.

 

اخیرا نیز لایحه لغو مصونیت قضایی 25 نماینده مجلس این حزب کردی به مجلس تقدیم شده است. در آینده ای نزدیک قرار شده درباره لغو مصونیت قضایی این نمایندگان رای گیری شود. در حالی که به نظر می رسد حزب جمهوریت خلق با لغو مصونیت قضایی این نمایندگان مخالفت نماید، حزب ایی پارتی در این زمینه دچار انشقاق و اختلاف شده است. اگرچه آرای عدالت و توسعه و حرکت ملی­گرا در مجلس برای لغو مصونیت نمایندگان کافی است، رای مثبت یا منفی احزاب مخالف به این طرح جنبه نمادین و سمبلیک دارد.

 واضح است که هدف اصلی از ارائه طرح لغو مصونیت قضایی برخی نمایندگان حزب دمکراتیک خلق ها ایجاد انشقاق در ائتلاف اپوزیسیون از طریق حزب ایی پارتی است. در حال حاضر در داخل حزب ایی پارتی اختلافات جدی در زمینه تصمیم گیری در باب لایحه وجود دارد. در حالی که مرال آکشنر رهبر حزب پیام ضمنی در رابطه با مخالفت با لغو مصونیت قضایی نمایندگان کُرد را داده است، برخی اعضای حزب او از لغو مصونیت قضایی نمایندگان کرد حمایت کرده اند. در صورتی که رهبری حزب نسبت به مخالفت با این طرح تصمیم گیری کند نه تنها اختلافات جدی در درون حزب میان جناح لیبرال و ملی گرا بروز خواهد کرد، و احتمال ایجاد برخی انشعابات در این حزب به وجود خواهد آمد، بلکه ابزار بزرگی در اختیار حکومت و ماشین تبلیغاتی آن قرار خواهد گرفت تا حزب ایی پارتی را به عنوان حامی تروریسم و پ‌ک‌ک نشان دهد و در صورت موافقت ایی پارتی با این طرح و رای به لغو مصونیت نمایندگان حزب کردی، بدون تردید شکافی جدی در بلوک مخالفان بروز خواهد کرد که ممکن است در نهایت به جدایی یکی از دو حزب ایی پارتی و یا دمکراتیک خلق ها از این ائتلاف منجر شود. در همین راستا اردوغان با ایجاد التهاب شدید در فضای سیاسی ترکیه و مشروعیت زدایی از حزب دمکراتیک خلق ها به دنبال ایجاد فضایی است تا بتواند بلوک مخالفان را دچار تشتت نماید.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟