طرح رأی عدم اعتماد و رأی منفی بنت به نتانیاهو

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
«یائیر لاپید»، رهبر اپوزیسیون بار دیگر تلاش کرد با استفاده از شکاف‌های موجود میان گانتز و نتانیاهو کابینه وحدت ملی را سرنگون سازد. لاپید دو هفته پیش با توسل به ماده 28 قانون پایه،‌ «طرح عدم اعتماد به کابینه» را تقدیم کنست کرد.

البته باید افزود که در ادبیات سیاسی نظام‌های پارلمانی به این اقدام «رأی عدم اعتماد سازنده» گفته می‌شود بدین معنا که پارلمان در صورت جلب نظر اکثریت نمایندگان اعتماد خود به کابینه مستقر را پس می‌گیرد و بدون اینکه کشور را درگیر انتخابات زودهنگام کند از نخست وزیری فرد جانشین حمایت می‌شود.

در حقیقت چنانچه این رأی عدم اعتماد می‌توانست نظر مثبت اکثریت نمایندگان کنست را به خود جلب کند، یائیر لاپید به عنوان رهبر اپوزیسیون و بزرگ‌ترین حزب کنست پس از لیکود (یش‌عتید – تلم با 17 کرسی) کاندیدای نخست وزیری می‌شد. لاپید از نمایندگان حزب آبی و سفید که به نظر می‌رسید دیگر بار اختلاف میان برخی از آنان و حزب لیکود بالا گرفته درخواست کرد تا به طرح عدم اعتماد سازنده به کابینه رأی مثبت بدهند و تأکید کرد هر نماینده‌ای به این طرح رأی منفی دهد «بزدل» است. اما نهایتاً طرح عدم اعتماد که روز 12 اکتبر به پلنوم کنست آمد با 30 رأی موافق در برابر 53 رأی مخالف شکست خورد.

در هفته‌های گذشته نیز اشاره کردیم اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در حال حاضر 37 نماینده دارد و در این رأی‌گیری نیز همه نمایندگان اپوزیسیون از طرح لاپید حمایت نکردند. البته اگر همه نمایندگان اپوزیسیون هم از آن حمایت می‌کردند تنها فاصله 23 نماینده به 16 نماینده کاهش می‌یافت و تغییری در نتیجه نهایی به‌وجود نمی‌آمد، اما از سوی دیگر سرانجام در این رأی‌گیری «نفتالی بنت»، رهبر حزب یامیناه، با همراهی «ماتان کاهانا» دیگر هم حزبی اش جانب طرح لاپید را گرفت و رای عدم اعتماد خود به نتانیاهو را اعلام کرد

نفتالی بنت و یائیر در تکاپوی به زیر کشیدن نتانیاهو از قدرت

. در پی اعطای رأی عدم اعتماد به کابینه توسط بنت، حزب لیکود وی را به پیوستن به جناح چپ و لاپید متهم کرد و رسانه‌های محافظه‌کاری همچون اسرائیل هیوم او را به فروختن جناح راست متهم کردند. این حزب در یک بیانیه رسمی نوشت: «خائن همیشه خائن است. سرانجام بنت تصمیم گرفت اردوگاه راست را ترک کرده و از نخست وزیری لاپید حمایت کند.» در عین حال رسانه‌ها و محافل لیبرال، میانه‌رو و چپ‌گرا موضع‌گیری اخیر بنت را آغازی بر جدایی عملی او از نتانیاهو قلمداد کردند. به زعم برخی رسانه‌ها مخالفت بنت با نتانیاهو تا کنون تنها در سطح الفاظ و البته سیاست‌های کرونایی محدود می شد، اما با عدم اعطای رای اعتماد به نتانیاهو این مخالفت به سطح عملی رسیده و حالا باید منتظر تقابل بنت و بی بی باشیم.

بنت اما با تکذیب اتهامات رسانه‌های محافظه‌کار مبنی بر پیوستنش به جناح لاپید گفت: «هر تازه‌کاری هم می‌داند که هیچ شانسی برای نخست وزیری یائیر لاپید وجود ندارد. حمایت ما از طرح عدم اعتماد به معنی پشتیبانی از لاپید نیست. ما با ادامه فعالیت بدترین کابینه تاریخ اسرائیل مخالفیم و این امر جدیدی نیست. قبلاً هم هرگاه فرصتی پیش آمده بی‌اعتمادی‌ام را به این کابینه ابراز کرده‌ام و هزار بار دیگر هم اگر رأی‌گیری امروز برگزار شود باز هم به این کابینه رأی منفی خواهم داد.» او چند ساعت بعد در صفحه توئیتر خود نوشت: «معلوم است که نمی فهمید شهروندان اسرائیل را در چه رنج مفرطی قرار داده‌اید و معیشت آنها را نابود کرده‌اید، زیرا اگر می‌فهمیدید حتماً به کابینه رأی عدم اعتماد می‌دادید.» بنت همچنین در جریان نشست کنست با انتقاد از سیاست تعطیلی سراسری خطاب به بی بی گفته بود: «آقای نخست وزیر، می‌دانید چرا اعتماد عمومی به حکومت گم شده؟ چون شما حقیقت را به مردم نمی‌گویید. تعطیلی سراسری نشانه پیروزی نیست بلکه نشانه شکستی مفتضحانه است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟