کاهش محسوس شاخص‌های کرونایی در فلسطین اشغالی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
سومین هفته تعطیلات سراسری کرونایی که از روز سوم تا نهم اکتبر به طول انجامید، در زمینه مهار کرونا بیش از پیش بارقه‌هایی از امید را فراروی سرزمین‌های اشغالی قرار داد

در این هفته نیز آمار فوتی‌ها روی هم‌رفته 226 تن بود که همچنان بالا باقی مانده است اما از منظر شمار افراد مبتلا و نیز موارد فعال وضعیت در سرزمین‌های اشغالی نسبت به دو هفته پیش به مراتب کاهش چشمگیری را شاهد بوده است. با این حال به سبب تداوم تعطیلی سراسری برای سومین هفته متوالی، در حوزه اجتماعی و سیاسی شاهد تداوم اعتراضات علیه بی بی و نیز اعتراض اولتراارتدکس‌ها و برخوردهای خشونت‌بار میان معترضان و نیروهای پلیس بوده‌ایم.

هفته گذشته شمار کل مبتلایان به کووید – 19 در سرزمین‌های اشغالی به 289.799 رسید که نسبت به هفته ما قبل آن 30.879 تن افزایش یافته است (افزایش 11 درصدی). شمار افرادی که در طول هفته گذشته به کووید – 19 مبتلا شده‌اند، نسبت به مبتلایان هفته ما قبل آن بیش از 10 هزار نفر کم‌تر است که بیانگر موفقیتی جدی برای رژیم صهیونیستی در حوزه مهار کرونا می باشد. از نظر رکوردهای مبتلایان به این ویروس، روز پنجم اکتبر با ثبت 5.534 مبتلا در هفته گذشته، بالاترین رقم به حساب می‌آید، درحالیکه دو هفته پیش بالاترین رکورد ابتلای روزانه بالای 9 هزار مبتلا بود. از منظر میانگین مبتلایان هفتگی نیز این هفته رقم 4.134 مبتلا را نشان می‌دهد که نسبت به آمار هفته ماقبل آن 30 درصد کاهش را نشان می‌دهد که مبین بهبود محسوس اوضاع است.

 

در هفته گذشته روی هم‌رفته 226 نفر دیگر بر اثر کروناروز سپری شده از ماه اکتبر نیز 288 تن به رقم فوتی‌ها افزوده شد (15 درصد کل فوتی‌ها). از منظر نرخ تلفات، نه‌تنها بهبودی در اوضاع رژیم صهیونیستی دیده نمی‌شود، بلکه با تشدید 0.1 درصدی نرخ تلفات، آمار کشته شدگان این بیماری در سرزمین‌های اشغالی به 0.7 درصد افزایش یافته است. در واقع در هفته گذشته به طور متوسط هر روز 36 نفر در سرزمین‌های اشغالی به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند، که البته از متوسط هفته ما قبل آن 4 نفر بیشتر است. با این وجود همانطور که نمودار زیر نیز نشان می‌دهد روند جان‌باختگان در هفته گذشت نزولی بوده است و از 49 نفر در آغاز هفته به 22 تن در پایان هفته جاری کاهش یافته است.

از سوی دیگر اما در زمینه نرخ بهبودی از کرونا، سرزمین‌های اشغالی با جهش نسبی از 72.3 درصد در دوهفته پیش به 78.2 درصد در هفته گذشته رسیده که بار دیگر نشان از مهار نسبی بحران دارد. همچنین برای نخستین بار روند آمار موارد فعال در سرزمین‌های اشغالی نیز مثبت شده و نسبت به دو هفته پیش وضعیت بهتری را نشان می‌دهد؛ برای نخستین بار در دو ماه گذشته شمار موارد فعال نزدیک به 10 هزار تن کاهش یافته که نشان دهنده 13 درصد تنزل است.

«رونی گم‌زو»، مدیر پروژه کرونا در سرزمین‌های اشغالی اعلام کرده انتظار دارد هفته آینده شمار مبتلایان روزانه به زیر 2 هزار نفر سقوط کند. در این صورت کابینه وحدت ملی رژیم صهیونیستی  پس از مدت‌ها بحران ناکارآمدی، می‌تواند ادعا کند که موج دوم کروناویروس در سرزمین‌های اشغالی را سرانجام مهار کرده است. این امر می‌تواند در ادامه منجر به افزایش نسبی محبوبیت احزاب شریک در کابینه، به‌ویژه حزب لیکود و شخص نتانیاهو شود. در حقیقت انتظار می‌رود نظرسنجی‌های دو تا سه هفته آینده تأثیرات بهبود نسبی وضعیت کرونا را بازتاب دهد و احتمالاً جایگاه حزب لیکود تا حدی در برابر حزب راست‌گرای یامیناه ترمیم خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟