تشدید اختلاف سندرم بودجه رژیم صهیونیستی و موازنه تهدید میان گانتز و بی بی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
با وجود اینکه موضوع بودجه با تصویب مهلت 120 روزه در اواخر ماه اوت، به تعویق افتاد، اما به نظر می‌رسد تلاش گانتز برای اینکه جایگاه خود را در حلقه‌های حکمرانی رژیم صهیونیستی احیا نموده و در برابر افکار عمومی نیز قدرت مانور خویش را بهبود بخشد، روز هشتم اکتبر در نامه نسبتاً تندی به نخست وزیر، خواستار حل و فصل هرچه سریع‌تر مسئله بودجه رژیم صهیونیستی برای سال 2021 شده است.

. وی در نامه خود متذکر شده است که نیمی از مهلت تمدید شده نیز گذشته و چنانچه بی بی سریعاً برای مذاکره بر سر بودجه وارد عمل نشود، بدین معناست که سرزمین‌های اشغالی را به سوی چهارمین انتخابات پی‌درپی می‌کشاند.

روشن است که هر دو حزب از روزهای ایدئال خود بسیار دور شده و در برابر افکار عمومی آسیب پذیر شده‌اند؛ از یکسو حزب آبی و سفید با پشت کردن به وعده‌های انتخاباتی خود و ورود به کابینه نتانیاهو به شدت دچار کاهش محبوبیت شده و درحالیکه هم‌اکنون 16 کرسی کنست را در اختیار دارد (با محاسبه کرسی‌های فراکسیون درخ ارتض) اما در نظرسنجی‌های جدید تعداد کرسی های این حزب به‌سختی از 10 فراتر خواهد رفت. در طرف دیگر ماجرا حزب لیکود که بلافاصله پس از تشکیل کابینه وحدت ملی در ماه مه سر به آسمان می‌کشید و در برخی نظرسنجی‌ها بیش از 40 کرسی در اختیار داشت نیز در نظرسنجی‌های هفته گذشته به 27 کرسی تنزل کرده است و در مقابل شاهد صعود ستاره اقبال حزب یامیناه هستیم.

گانتز درصدد است تا با استفاده از استراتژی «موازنه تهدید»، بی بی را که در حال حاضر از روزهای اوج محبوبیت خود فاصله گرفته است به سوی مصالحه سوق دهد. در مقابل نتانیاهو نیز با توجه به آسیب‌پذیری بیشتر آبی و سفید در برابر لیکود منتظر است تا با نزدیک‌تر شدن پایان مهلت تصویب بودجه، گانتز را به نرمش بیشتری وادار سازد. در واقع هم گانتز و هم نتانیاهو کلیه شهروندان رژیم صهیونیستی را در این نبرد فرسایشی به گروگان گرفته‌اند.

البته به نظر می‌رسد در جدال میان بی بی و گانتز، وزیر دفاع نیازمند نشان دادن تلاشی بیشتر است؛ زیرا گانتز از یکسو نیازمند ایجاد تغییر نسبی در برخی مقامات است که عجالتاً با مقامات موقتی و از سوی کابینه‌های موقت بی بی پر شده‌اند و از سوی دیگر نیز باید به شهروندان رژیم ثابت کند اگرچه برای مبارزه با کرونا حاضر شده با بی بی ائتلاف کند، اما حاضر نیست از ضربه خوردن نهادهای ضامن اجرای قانون توسط نتانیاهو چشم‌پوشی کند. در حقیقت مدل سیاست‌ورزی گانتز به نحوی بوده که او تلاش کرده همواره ورود به کابینه نتانیاهو و گذشتن از جایگاه پیشین را به عنوان از خودگذشتگی به افکار عمومی نشان دهد، اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که وی دست‌کم نیمی از محبوبیت پیشین را از دست داده است.

از منظر داخلی اما در هفته گذشته نیز نظرسنجی‌ها از تداوم یافتن سه روند پیشین حکایت داشته‌اند؛ «تداوم افت حزب لیکود»، «تداوم ریزش محبوبیت آبی و سفید» و «افزایش محبوبیت نفتالی بنت و حزب یامیناه». حزب لیکود در بیشتر نظرسنجی‌های هفته گذشته کمتر از 30 کرسی به دست آورد و حزب آبی و سفید نیز میان 7 تا 10 کرسی در نوسان بود که مجموعاً نشانگر روندی نزولی است. از سوی دیگر رشد حزب یامیناه به رهبری نفتالی بنت همچنان ادامه داشته و این حزب در برخی نظرسنجی‌ها 22 کرسی را ازآن خود کرده است. در این میان وضعیت حزب یش‌عتید – تلم به رهبری یائیر لاپید، که اصطلاحاً عنوان رهبری اپوزیسیون را نیز یدک می‌کشد دیگر بار با تنزلی نسبی در حدفاصل 15 تا 18 کرسی در نوسان بوده است. جایگاه سایر احزاب تغییر چندانی نکرده است.

همچنین با انتشار اخباری از احتمال ورود «رون خولدای»، شهردار کنونی تل‌آویو و نیز «گادی آیزنکات»، فرمانده پیشین ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی به رقابت‌های سیاسی برخی نظرسنجی‌ها از مشارکت کنندگان درباره حزب احتمالی مشترک آنها نیز سوال کرده‌اند که با توجه به گرایش احتمالی این حزب به جناح چپ انتظار می رود تا دست کم 6 تا حداکثر 12 کرسی را از آن خود سازند.

خولدای هفته گذشته اعلام کرد در صورت برگزاری انتخابات در آن شرکت خواهد کرد. او حتی اعلام کرده حاضر است برای شکست دادن جناح راست، از خودگذشتگی کرده و اجازه دهد نام فرد دیگری به عنوان نفر اول حزبی که تأسیس خواهد کرد قرار گیرد. این اظهارات خولدای از یکسو منجر به گمانه زنی در مورد ائتلاف وی با گادی آیزنکات شده و از سوی دیگر به دلیل مذاکره ماه گذشته او با یائیر لاپید برخی تصور می‌کنند شرایط برای تشکیل یک ائتلاف سراسری دیگر از نیروهای چپ و میانه مخالف بی بی در حال فراهم شدن است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد در صورت ورود این قوای تازه نفس به رقابت‌های سیاسی، احتمال تشکیل جبهه‌ای واحد میان نیروهای چپ‌گرا افزایش یابد و به نظر می‌رسد تنها راه برای بازگرداندن احزاب چپ‌گرا به خط مقدم رقابت‌های سیاسی درون سرزمین‌های اشغالی تشکیل همین جبهه واحد خواهد بود. به طور قطع شکست دادن نتانیاهو در هرگونه انتخابات آتی احتمالی بدون تقویت جناح میانه و چپ (نظیر ائتلاف آبی و سفید در سه انتخابات گذشته) امکان پذیر نخواهد بود.

گادی آیزنکات و رون خولدای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟