چالش های پیش روی مذاکرات طرف های درگیر در بحران لیبی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

توقیف باش­آغا که همزمان با حضور وی در ترکیه و دیدار وی با مقامات این کشور رخ داد را می­توان نوعی ابراز نارضایتی از ترکیه و روابط بسیار گسترده آن کشور با فتحی باش­آغا و نشان دهنده رقابت­های درونی در دولت وفاق ملی لیبی دانست.

لیبی در روزهای گذشته شاهد تعلیق وزیر کشور دولت وفاق ملی لیبی، فتحی باش­آغا و احاله وی به بازرسی به دلیل حوادث امنیتی پیش آمده در لیبی در طول هفته گذشته بود. توقیف باش­آغا که همزمان با حضور وی در ترکیه و دیدار وی با مقامات این کشور رخ داد را می­توان نوعی ابراز نارضایتی از ترکیه و روابط بسیار گسترده آن کشور با فتحی باش­آغا و نشان دهنده رقابت­های درونی در دولت وفاق ملی لیبی دانست. باش­آغا از اهالی مصراته است و به دلیل حضور پرتعداد شبه­نظامیان اهل این شهر در پایتخت و کنترل بخش بزرگی از امنیت شهر، نفوذ قابل توجهی در ساختار دولت لیبی دارد. با بازگشت باش­آغا از ترکیه به لیبی، در ابراز قدرتی واضح برای دولت لیبی، طرفداران وی در مصراته بر ضد فرمان توقیف وی تظاهرات نموده و صدها تن از شبه­نظامیان مصراته با تجهیزات نظامی و اتومبیل­هایشان برای استقبال از وی به فرودگاه طرابلس رفتند.

 باش­آغا در اقدامی زیرکانه اعلام نمود که حضور در تحقیق را به شرطی خواهد پذیرفت که این تحقیق به صورت علنی و پخش زنده باشد. با محقق شدن این شرط، باش­آغا پس از انجام تحقیق رفع توقیف شد و به منصب خود بازگشت. بدون شک رفع توقیف باش­آغا قدرت و نفوذ وی را در عرصه سیاسی منطقه غرب لیبی افزایش خواهد­داد. با این وجود ترکیه و دیگر حامیان دولت وفاق ملی به دلیل اینکه خواهان استفاده از مشروعیت بین­المللی دولت وفاق برای پیشبرد اهداف خود هستند نمی توانند رئیس دولت وفاق یعنی فایز السراج را از صحنه خارج کنند و بنابراین ناگزیر به مصالحه با وی هستند و از این رو به نظر می­رسد بازگشت باش­آغا به منصب خود حاصل نوعی توافق با سراج بوده که در آن به نوعی وجهه سراج حفظ گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟