نگرانی نئوکان ها از سیاست های خاورمیانه ای بایدن

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

ریول مارک گرچت – 30 اکتبر 2020- بنیاد دفاع از دموکراسی­ها

تیم بایدن رویکرد بن رودز را در پیش گرفته و با ایجاد دوگانه جنگ یا مذاکره، از رویکرد تحریم دست برداشته و دیپلماسی و امتیاز دادن به رهبران ایران را در دستور کار خود قرار خواهد داد

گرچت در این مقاله در پرتو موضوع ایران به بررسی سیاست­های خاورمیانه­ای بایدن پرداخته است. گرچت مواضع بایدن نسبت به کشورهای ذیل در 4 سال آینده را چنین برآورد می­کند:

  • ایران: از نظر گرچت، بایدن به حسن روحانی به عنوان یک فرصت منحصر به فرد نگاه می­کند و به همین بهانه سوالات مهم درباره سوابق اتمی ایران را در مذاکرات پیش رو، در حاشیه قرار خواهد داد. تیم بایدن رویکرد بن رودز را در پیش گرفته و با ایجاد دوگانه جنگ یا مذاکره، از رویکرد تحریم دست برداشته و دیپلماسی و امتیاز دادن به رهبران ایران را در دستور کار خود قرار خواهد داد. بایدن برای نیل به این هدف، با در پیش گرفتن چندجانبه­گرایی، از شرکای اروپایی خود در ناتو دلجویی کرده و آنها را شریک مذاکرات جدید خواهد کرد.
  • عراق: علاقه بایدن به توافق با ایران، وزن گروه­های نیابتی ایران در عراق را بالا برده و تلاش­های دولت این کشور برای برخورد با آنها را کم اثر خواهد کرد.
  • خلیج فارس:کشورهای حاشیه خلیج فارس از اینکه بایدن روند ترامپ برای کاهش نیروها از منطقه را در پیش بگیرد ناراحت هستند. حتی برخی دموکرات­ها خواهان پیگیری نقض فاحش حقوق بشر توسط محمد بن سلمان و محمد بن زاید هستند. در هر صورت، کاهش یا توقف فروش سلاح به کشورهای این منطقه در دستور کار دموکرات­ها قرار نخواهد گرفت زیرا دموکرات­ها به ابعال اشتغال­آفرینی این فروش تسلیحات در آمریکا واقف هستند. علاوه بر این، آمریکا به یک شریک اساسی در این منطقه برای مقابله با ایران نیاز دارد بنابراین اقدامات نمادین علیه محمدبن سلمان در دستور کار قرار خواهد گرفت.
  • مصر: این کشور پس از عادی­سازی روابط توسط دیگر کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، خاص-بودگی خود را از دست داده است. اکنون بازه­ای از اقدامات از برخورد بابت نقض حقوق بشر تا کاهش فروش تسلیحات نظامی به مصر در دستور کار دموکرات­ها قرار می­گیرد.

 

Reuel Marc Gerecht, The Biden Agenda: Eyes on Iran, 30 October 2020
https://thedispatch.com/p/the-biden-agenda-eyes-on-iran

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟