دولت آینده در آمریکا نیازمند پیگیری برنامه تنش زدایی در خلیج [فارس] است

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
رهبری آمریکا در این موضوع می­تواند اساسی باشد و واشینگتن می­تواند با عدم حمایت نظامی از عربستان در جنگ یمن و تهدید به توقف روابط دفاعی دو کشور، ریاض را وادار به تجدیدنظر در رویکردهای منطقه­ای نماید

فیلیپ گوردون – 22 اکتبر ۲۰۲۰ – فارن پالیسی

گوردون در این مقاله به دو رویکرد برجسته در قبال ایران در سیاست خارجی آمریکا در حال حاضر می­  پردازد:

  • رویکرد اول که از سوی ترامپ و برخی از اعضای تیم سیاست خارجی وی حمایت می­شود بر حمایت بی قید و شرط از متحدان منطقه ­ای مانند عربستان وامارات و ”فشار حداکثری” بر ایران متمرکز است؛
  • رویکرد دوم اما بدون آنکه در تضاد با رویکرد اول باشد مجدداَ با همراهی ترامپ و برخی از چپ گراهای آمریکایی به دنبال خروج از منطقه خاورمیانه است.

گوردون معتقد است رویکرد سومی نیز تحت عنوان مصالحه وجود دارد. از نظر وی ایران به دلیل شرایط نابسامان اقتصادی، بحران همه گیری کرونا، و جمعیت گسترده بیکاران علاقمند به مذاکره با آمریکا است و نظام سیاسی در رویارویی با مردم خود، حاضر است تا از دخالت در امور همسایگان دست بردارد. وی معتقد است کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نیز به عادی سازی روابط خود با ایران امیدوارند. امارات و عربستان اگرچه توان نظامی بالاتری نسبت به ایران دارند اما در صورت تشدید تنش و درگیری، بسیار بیش از ایران از دست خواهند داد. امارات به دلیل ملاحظات اقتصادی و امنیتی از سال ۲۰۱۹ در تلاش است تا تقابل با ایران را به حداقل برساند. به طور مثال این کشور از انتساب حملات به تانکرها به ایران خودداری کرد، نیروهایش را از یمن بیرون کشید و دیپلماسی مخفیانه با ایران را در پیش گرفت. عربستان و مخصوصاَ شخص محمد بن سلمان نیز به دلیل حمله به یمن و ماجرای قتل خاشقچی در محافل سیاسی واشینگتن تحت فشار است و علاقمند است تا حداقل در رابطه با ایران، تنش­ ها کاهش یابد.

رهبری آمریکا در این موضوع می­  تواند اساسی باشد و واشینگتن می­ تواند با عدم حمایت نظامی از عربستان در جنگ یمن و تهدید به توقف روابط دفاعی دو کشور، ریاض را وادار به تجدیدنظر در رویکردهای منطقه ­ای نماید. واشینگتن همچنین از طریق یک دولت جدید، می­تواند به ایران نشان دهد که پیش شرط رسیدن به صلح در منطقه، دستیابی به بمب اتم نیست.

 

The Next Administration Needs a Plan for De-escalation in the Gulf

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟