بایدن باید عاقلانه رفتار کند و سیاست ترامپ درباره خاورمیانه را پی بگیرد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
 نگاه درست به خاورمیانه، نگاه ژئواستراتژیک است زیرا هم می ­توان بر چین، روسیه و ایران تمرکز کرد و همزمان تروریست­ های اسلام­گرا را نیز مورد نظارت قرار داد.

وعده­ های تیم سیاست خارجی بایدن برای در پیش گرفتن سیاست”هدایت جهان” و نه ”عقب‌نشینی از آن”، موضوع مقاله فرد فلیتز است. فلیتز این موضوع را مطرح می­کند که حداقل در مورد خاورمیانه بر اساس ایده­ های جیمز جفری، فرستاده پیشین آمریکا در ائتلاف جهانی علیه داعش، سیاست ترامپ به خوبی کار می­  کند. جیمز جفری با وجود عدم تبعیت از ترامپ و اعتراف به اینکه در مورد تعداد واقعی نیروهای آمریکایی در سوریه به مقامات ارشد ترامپ دروغ می­گفت تا تلاش رئیس‌جمهور برای بیرون کشیدن آنها از سوریه را خنثی کند، بر این اعتقاد است که سیاست خاورمیانه­ ای ترامپ واقعاً موفق بوده است.

 جفری معتقد است نگاه درست به خاورمیانه، نگاه ژئواستراتژیک است زیرا هم می­توان بر چین، روسیه و ایران تمرکز کرد و همزمان تروریست­ های اسلام­گرا را نیز مورد نظارت قرار داد. وی بر این باور است این نگاه خاص بود که ترامپ را محبوب رهبران خاورمیانه کرد و نگاه بوش پسر و اوباما که تغییرات داخلی را در سطح این منطقه دنبال می­کردند، باعث تضعیف نظم منطقه ­ای و جایگاه آمریکا در این منطقه شده بود. وی معتقد است تصمیمات خاورمیانه ­ای تیم اوباما مبنی بر مماشات با ایران و توافق هسته ­ای با آن، علاقه به توافق فلسطینیان با رژیم صهیونیستی، ارزیابی مجدد از اقدامات حقوق بشری عربستان سعودی و مصر و تلاش برای احیای راه‌حل دو دولت  دو ملت در مذاکرات صلح باعث ایجاد بی­ثباتی در خاورمیانه می­شود.

جفری این موضوع را مطرح می­کند که ترامپ با حفظ روابط با دولت مرکزی و محدود کردن نفوذ ایران در بغداد، به دولت عراق اعتبار داد، به جای طرح گفتگوهای صلح خاورمیانه با سازمان ملل و اروپا، مستقیماً با کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی همکاری کرد، دولت­  های عربی و رژیم صهیونیستی را متقاعد کرد که روابط خود را بهبود بخشند و در برابر دشمن مشترک ایران متحد شوند. جفری در مورد سیاست­ های ایرانی بایدن معتقد است که این سیاست­ ها خاورمیانه را نگران می­کند زیرا هم کشف مخزن مدارک بایگانی شده هسته­ ای ایران در سال ۲۰۱۸ مشخص کرد که ایران در مورد تعاملات هسته­ ای خود با دنیا شفاف نبوده و هم بهبود روابط آمریکا با ایران می‌تواند سبب شود ایران هزینه ­های مالی گسترده­ای در برنامه­ های نظامی، هسته ­ای و موشکی خود کند و جسورانه ­تر در امور همسایگانش دخالت نماید.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟