تداوم بحران بودجه و بحران در راس وزارت اقتصاد رژیم صهیونیستی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

همزمان با تلاش های گسترده جناح اپوزیسیون در کنست به منظور وادار کردن بی بی به کناره گیری از قدرت و برگزاری مجدد انتخابات کنست، تنش ها در درون کابینه بر سر موضوع تصویب بودجه همچنان ادامه دارد و تهدید نمایندگان حزب آبی و سفید مبنی بر پایان ضرب الاجل تصویب قانون بودجه همگان را به برگزاری مجدد انتخابات کنست رهنمون ساخته است؛ چرا که نخست وزیر و سایر اعضای لیکود همچنان از قبول تصویب همزمان قانون بودجه سالهای 2020 و 2021 سرباز می زنند.

در این میان اسرائیل هیوم مدعی شد که منابع نزدیک به بنی گانتز معتقدند وی تا زمان تعیین نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به سوی گزینه خروج از کابینه ائتلافی حاضر و برگزاری مجدد انتخابات تن نخواهد داد؛ اما در صورت پیروزی مجدد ترامپ، گانتز ناگزیر خواهد بود تا با توجه به روابط ویژه بی بی و ترامپ، احتمالا با هدف به پایان بخشیدن به حیات سیاسی نتانیاهو از طریق برگزاری مجدد انتخابات روی آورد.  

اما در این میان اختلافات بر سر نحوه سیاستگذاری های اقتصادی دولت نتانیاهو بیش از هر جای دیگری با ادامه سیل استعفاهای زنجیره ای مدیران ارشد وزارت اقتصاد رژیم صهیونیستی نمایان شده است. در هفته های اخیر سه نفر از مدیران ارشد وزرات اقتصاد رژیم به سبب اختلاف نظر با ییسرائیل کاتص وزیر اقتصاد بر سر نحوه عملکرد و سیاست های اقتصادی کابینه نتانیاهو و روند عزل و نصب ها در این وزارتخانه استعفای خویش را تقدیم کاتص داشته اند. گفته می شود پس از استعفای شائول مریدور و رونی هیزکیاهو از ریاست هیئت تدوین بودجه و کرسی حسابدار عمومی وزارت اقتصاد، اکنون کارن ترنر- ایال یکی دیگر از مدیران محبوب در وزارت اقتصاد نیز استعفای خویش را تقدیم وزیر اقتصاد نموده است. برخی منابع خبری از جمله جروزالم پست مدعی شدند خانم ترنر-ایال پس از مشاهده طرح بودجه یک هفته ای ارائه شده برای هفته پایانی ماه دسامبر و عدم اهتمام و جدیت کابینه در پایان بخشیدن به بحران مزبور تصمیم به استعفا گرفته است. پیش از این شائول مریدور نیز با انتقاد از سیاست های انبساطی کابینه ائتلافی در عرصه اقتصادی از جمله توزیع چک در میان خانواده ها پیش بینی کرده بود که سیاست های این چنینی کشور را به سوی پوپولیسم سوق خواهد داد و از این پس رهبران خواهند کوشید تا به منظور تضمین بقای خود در قدرت به خرید آرای مردم دست یازند.

این در حالی است که ییسرائل کاتص در واکنش به انتقادات افکار عمومی نسبت به عملکرد اقتصادی کابینه نتانیاهو اظهار داشت که این رژیم در حال حاضر با اقتصاد مبتنی بر جعبه سیاه (مقصود بودجه ملی وضعیت فوق العاده در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی چون سیل و زلزله) به فعالیت خویش ادامه می دهد. کاتص متعهد شد که دولت به تمامی افرادی که تحت تاثیر بحران کرونا شغل خویش را از دست داده اند تا پایان ژوئن 2021 کمک هزینه معیشتی و بیمه بیکاری ارائه نماید. این در حالی است که انستیتو ملی بیمه اسرائیل ضمن مخالفت با اعطای مزایای بیکاری به افراد فاقد شغل تا ژوئن 2021 از کسری بودجه 300 میلیون شکلی دولت در سال جاری میلادی خبر داده است. در مقابل ییسرائل کاتص ضمن رد ادعاهای فوق اذعان داشت که آغاز سرمایه گذاری های وسیع اقتصادی امارات متحده عربی در سرزمین های اشغالی و کاهش مخارج هزینه سفرهای هوایی شرکت های هواپیمایی اسرائیلی پس از عادی سازی روابط این رژیم با ابوظبی و خرطوم از میزان رقم ادعایی کسری بودجه خواهد کاست.

در مجموع انتظار می رود در هفته های پیش رو همزمان با نزدیک شدن به موعد پایانی تصویب بودجه در 23 دسامبر سال جاری میلادی و تداوم سیاست های انبساطی وزارت اقتصاد شاهد تشدید نرخ تورم، افزایش دامنه نارضایتی های اجتماعی و همچنین مخالفت های ساختاری در بدنه نیروهای متخصص این وزارتخانه باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟