آخرین تحولات در پرونده قضایی بنیامین نتانیاهو

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

پس از اینکه هفته گذشته دادگاه منطقه‌ای اورشلیم (قدس) اقدام به تعیین وقت برای حضور شاهدان پرونده‌های مربوط به «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نمود، نظریه حقوقی «آویخای مندلبلیط»، دادستان کل که به دادگاه عالی رژیم ارسال شده، جنجال های فراوانی برانگیخت.

مندلبلیط در اظهار نظری اعلام کرده که شاید نتانیاهو «مرتکب نقض قانون ممنوعیت دریافت هدایای گرانبها توسط مقامات عمومی» شده باشد. برخی منابع نزدیک به نتانیاهو با اعلام این خبر، مندلبلیط را متهم به جانبداری و عدم رعایت اصل بی طرفی در روند رسیدگی به این پرونده کردند. اسرائیل هیوم، روزنامه حزب لیکود در این باره نوشت: «نتانیاهو از عموزاده خود ناتان میلیکووسکی 270 هزار دلار دریافت کرده تا بابت حق الزحمه پرونده اتهامی همسرش،«سارا نتانیاهو» با موضوع فریب دولت، پرداخت نماید.»

این روزنامه در ادامه این خبر می‌نویسد آویخای مندلبلیط برخلاف مُر قانون که صراحتاً می‌گوید «نخست وزیر نمی‌تواند هدایا و یا منافع مادی دریافت کند» سعی در توسعه محدوده این قانون کرده و با تفسیر به رأی، در نامه‌ جدید خود به دادگاه عالی روز یکشنبه می‌نویسد: «این امر بدان معنا نیست که تنها خود نخست وزیر نباید به صورت مستقیم هدیه‌ای دریافت کند.» براساس تفسیر مندلبلیط : «می‌توان همین قانون را در قبال هدایایی که به همسر و یا دیگر نزدیکان نخست وزیر اهدا شده نیز اعمال نمود.»

یکی از منابع نزدیک به نتانیاهو می‌گوید: «دادستان کل کنترل خود را از دست داده است. او تصمیم گرفته نخست وزیر نتانیاهو را به هر قیمتی سرنگون سازد و مانند یک لوکوموتیو بدون ترمز به وی حمله می‌کند

نامه دادستان کل به دادگاه عالی خود اثبات کننده آزار و اتهامات جعلی علیه نخست وزیر نتانیاهو و همسرش است. تلاش او برای تغییر تصمیم کمیته مجوزها با توسل به توضیحات بی‌پایه و اساس از نیت واقعی و آشکار او به منظور سرنگون کردن نخست وزیر پرده برمی‌دارد.»

طبق دادخواست بدوی، «سارا نتانیاهو» و یک کارمند دولت، صدها وعده غذا که با ارزش کلی 100 هزار دلار برای دولت تهیه شده بوده را از طریق دور زدن قواعدی که تهیه ناهار برای کارمندان دورکار را ممنوع می‌کند، به خود اختصاص داده‌اند. در نتیجه یک «توافق پیش از محاکمه» میان دو طرف، این اتهام پس گرفته شد. در عوض وی به انتفاع آگاهانه از سوء استفاده یک فرد دیگر از پول دولت به نفع خود متهم شده است. همسر نخست وزیر همچنین با پرداخت 45 هزار شکل (12.500 دلار) خسارت و 10 هزار شکل (2.800 دلار) جریمه موافقت کرده است.

یک منبع دیگر نزدیک به نتانیاهو نیز در این باره می‌گوید: «در تمامی طول فرایند دادرسی علیه نخست وزیر و همسرش، تصمیمات مندلبلیط سرشار از تناقض بوده است. او همواره نگران است که مبادا تصمیمات قبلی‌اش، شانس اعلام جرم علیه نخست وزیر را کاهش دهد، بنابراین تصمیمات او به ناگهان 180 درجه تغییر می‌کند. مثلاً در سال 2018 مندلبلیط اطمینان داشت که قانون منع دریافت هدایا بر حمایت‌های یک اسپانسر در قالب بودجه دفاع از خود اعمال نمی‌شود، اما حالا پس از اینکه دریافت این حکم امکان اعلام جرم را کم می‌کند، آن را تغییر داده است.»

به نظر می‌رسد وضعیت پرونده نتانیاهو در دادستانی رژیم به نقاط حساس‌تری رسیده و مندلبلیط ممکن است احکام جدیدی را علیه نتانیاهو صادر کند. یکی از نگرانی‌های عمده نتانیاهو این است که چون طبق توافق میان دو حزب لیکود و آبی و سفید «کابینه اضطرار ملی» به مدت 6 ماه برای مهار بیماری کووید – 19 به قدرت رسیده و قرار است پس از آن تا یک سال و نیم نتانیاهو نخست وزیر باشد و سپس قدرت را به گانتز تحویل دهد، لذا دادستان کل می‌تواند پیش از سپری شدن دوره 6 ماهه با صدور حکمی از تداوم نخست وزیری وی پس از مهار کروناویروس جلوگیری کند. برداشتی که مندلبلیط در نظریه حقوقی خود آورده تا اندازه‌ای نشان می‌دهد که او ممکن است به سوی اقدامات بیشتری علیه نخست وزیر نیز کشیده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟