ادامه اعتراضات مردمی بر ضد کابینه نتانیاهو

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

درحالی که در هفته‌های گذشته اعتراضات علیه نتانیاهو عمدتاً با تعابیری نظیر «آنارشیستی»، «کور» و بدون رهبر و کم‌تأثیر ارزیابی می‌شد، تداوم اعتراضات تا کنون، گسترش قابل توجه تعداد معترضان و نهایتاً حرکت به سوی رفتار ایجابی و سازماندهی معترضین سبب شده تا رفته رفته دیدگاه‌ها درباره این اعتراضات تغییر کند. در هفته‌های گذشته راست‌گرایان و محافظه‌کاران عمده اعتراضات را به چپ‌گرایان و آنارشیست‌ها منسوب می‌کردند و حتی حملات آنها به نهادهای مذهبی و نیز تخریب شیشه ساختمان‌ها از سوی شخصیت‌های مختلف از جمله بنی گانتز نیز محکوم می‌شد، اما به نظر می‌رسد وضعیت در حال تغییر است.

پس از اینکه احزاب اپوزیسیون تلاش کردند نقش ایجابی‌تری را در مدیریت اعتراضات ایفا نمایند، اقدامات آنارشیستی و تخریب‌گرانه آنها کمتر شده و شمار معترضان نیز افزایش قابل توجهی یافته است. برای مثال تا هفته گذشته گفته می‌شد تعداد معترضان زیر 10 هزار نفر است و حتی برخی تخمین ها نیز تعداد مخالفین را تنها 6 هزار نفر برآورد کرده بود. این تعداد اکنون در اورشلیم (قدس) به 30 هزار نفر رسیده که عمدتاً در اطراف اقامت‌گاه نخست وزیر متمرکز شده‌اند. البته به جز شهر قدس در 300 نقطه دیگر از سرزمین‌های اشغالی نیز اعتراضات به جریان افتاده است.

«میکی روسنفلد»، سخنگوی پلیس رژیم صهیونیستی اخیراً شمار معترضان خیابان بالفور را 10 هزار نفر و یکی از همکاران او این رقم را 13 هزار تن تخمین زد. این درحالیست که «جنبش پرچم سیاه» مدعی شده حدود 60 هزار تن در اعتراضات حضور داشته اند و اعتراضات اخیر را از این حیث بی‌سابقه دانسته که در جریان آن این تعداد از شهروندان رژیم خواستار استعفای نخست وزیر شده اند.

با وجود اینکه برخی از مخالفان اعتراضات، معترضان را خشونت طلب نامیده اند اما «موتی کوهن»، رئیس پلیس موقت رژیم تصریح کرده معترضان به اعتراض می‌پردازند و خشونت چندانی در کار نیست. با این وجود در شب‌های گذشته پاره‌ای درگیری‌ها میان پلیس و معترضان از یکسو و نیز برخی فعالان راست افراطی با معترضان رخ داده است. یکی از سران پلیس رژیم نیز در گفت‌وگو با شبکه 12 تلویزیون این رژیم در اظهار نظر مهمی تأکید کرده که «اسرائیل در هرج و مرج اجتماعی فرو رفته است.»

در همین راستا دادگاه اورشلیم «یائیر نتانیاهو»، فرزند نخست وزیر رژیم را نیز برای ادای توضیحات درباره توئیت علیه معترضان احضار کرده است. یائیر نتانیاهو با انتشار اطلاعاتی از اعضای یکی از سازمان‌های ترتیب دهنده اعتراضات از هواداران پدرش خواسته بود تا در محل منزل یکی از اعضای این سازمان حاضر

شوند و به اعتراض علیه وی و سازمان متبوعش بپردازند. اتهام فرزند نخست وزیر در حال حاضر نقض حریم خصوصی این فرد معترض اعلان شده است.

انتشار چند تصویر از درگیری معترضان با فعالان راست افراطی و زخمی شدن برخی معترضان نیز با واکنش‌های گسترده ای همراه بود. ابتدا گانتز که مدتی پیش اقدامات هنجارشکنانه معترضان در حمله به نهادهای مذهبی را محکوم کرده بود با حمایت از اعتراضات تأکید کرد: «خشونت ورزی علیه معترضان به جنگ داخلی منجر می‌شود.» نتانیاهو نیز ضمن تأکید بر وضعیت خطرناک فعلی به نیروهای پلیس دستور داد تا حمله کنندگان به معترضان را دستگیر کنند. در نتیجه این دستور تا کنون 8 فعال راست افراطی دستگیر شده اند. به نظر می‎‌رسد تداوم حملات علیه معترضان منجر به ارتقای جایگاه آنها و احتمالاً تأثیرگذاری اعتراضات خواهد شد و نتانیاهو را بیش از پیش وادار به پاسخگویی در برابر آنان خواهد کرد.

 

تصویر یک معترض مورد حمله قرار گرفته که در شبکه‌های اجتماعی عبری زبان بسیار معروف شده است

به نظر می‌رسد با گسترش شمار معترضان، دیگر به راحتی نمی‌توان آنها را به دو طیف چپ‌گرایان و آنارشیست‌ها فروکاست. همچنین نتایج نظرسنجی‌های جدید نیز نشان می‌دهد میزان رضایتمندی از عملکرد کابینه اسرائیل در مقابله با بحران کرونا به تدریج در نزد افکار عمومی رو به کاهش است و لذا نمی‌توان نارضایتی موجود را تنها به چپ‌گرایان و مخالفان نتانیاهو نسبت داد. انتظار می رود در صورت تداوم این روند، جایگاهی که نتانیاهو و حزب لیکود پس از تشکیل کابینه در ماه مه 2020 به دست آورده بودند بیش از پیش خدشه‌دار شده و ابزارهای فشار بی بی با هدف تطمیع گانتز در حوزه‌ها از دسترس وی خارج ‌شود.

بدیهی است اکنون و پس از تجربه‌ ای که از عملکرد کابینه وحدت ملی به رهبری نتانیاهو در زمینه مقابله با کرونا در ذهن افکار عمومی شکل گرفته، چنانچه به هر دلیلی رژیم صهیونیستی به سوی انتخابات جدید حرکت کند، رأی دادن به بی بی و لیکود از روی اضطرار و شرایط بحرانی کاهش یافته و از پایگاه حامیان وی کاسته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟