ابتکار حزب یش عتید برای اصلاح قانون دولت ملت یهود

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در هفته گذشته ائتلاف دو حزب «یش عتید – تلم» به رهبری «یائیر لاپید»، رهبر اپوزیسیون طرحی برای اصلاح قانون «دولت – ملت یهود» مصوب ژوئیه 2018 به پلنوم کنست آورد که این ابتکار با شکست روبه‌رو شد.

. این حزب که درپی ائتلاف گانتز با نتانیاهو از آبی و سفید منشعب شده قصد داشت تا با ارائه این طرح قانون دولت – ملت یهود که رژیم صهیونیستی را به عنوان خانه یهودیان جهان تثبیت می‌کند و از حقوق اقلیت‌های مختلف در این رژیم بیش از پیش می‌کاهد را به‌گونه‌ای اصلاح کند که در آن برابری همه شهروندان تضمین شود. یکی از وعده‌های حزب آبی و سفید در کارزار انتخاباتی اصلاح این قانون بود و اکنون که لاپید رهبری اپوزیسیون را به دست گرفته به نظر می‌رسد اصرار بر این مسیر می‌تواند جایگاه او را به عنوان یک شخصیت محوری در میان مخالفان بی بی نهادینه نماید.

قانون دولت – ملت یهود، زبان عربی را از حالت یکی از زبان‌های رسمی خارج کرده ولی تصریح می‌کرد که برای این زبان جایگاه ویژه (پایین‌تر از یک زبان رسمی) قائل است. همچنین این قانون باعث می‌شود اعراب ساکن سرزمین‌های اشغالی به طور رسمی جایگاهی در این رژیم نداشته باشند و حتی گروه‌هایی که خواهان زندگی مسالمت‌آمیز و همکاری با نیروهای رژیم صهیونیستی هستند را از خود دور می دارد. سایر اقلیت‌های دروزی، مسیحی و … نیز با این قانون مخالف هستند.

با این همه تنها 21 نماینده کنست با این طرح موافقت کردند و 53 نفر به آن رأی مخالف دادند. اعضای حزب آبی و سفید در این رأی‌گیری شرکت نکردند و همچنین 15 نماینده فهرست مشترک عربی نیز از مشارکت در این رأی‌گیری امتناع ورزیدند. فراکسیون عربی با تأکید بر لزوم لغو قانون دولت – ملت یهود اعلام کرد که خواستار اصلاح این قانون نیست. بیانیه رسمی فهرست مشترک عربی اعلام می‌دارد: «طرح مذکور اصلاحات اندکی را خواستار شده و با ذات نژادپرستانه آن که وجود فلسطینیان و اقلیت عربی اسرائیل را انکار می‌کند، مخالفتی نداشت. این اصلاحات عملاً بر الحاق قدس شرقی اشغالی و نیز فرودست بودن اعراب و زبانشان صحه می‌گذاشت.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟