جنجال راست گرایان یهودی به نهادن نام «ام کلثوم» بر خیابانی در حیفا

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
قرار است خیابانی در حیفا به نام «ام کلثوم»، خواننده مشهور مصری که دل  بسیاری از عرب های جهان را ربوده، نام گذاری شود. موضوعی که با اعتراض گروه های راست گرای اسرائیلی مواجه شده است.

کمیته نام گذاری در شهرداری حیفا که ریاست آن را شهردار حیفا، «عینات کالیش» برعهده دارد در نیمه ماه جاری میلادی تصویب کرد که یکی از خیابان های این شهر به نام ام کثوم «که از بزرگان موسیقی عربی و نام وی مترادف با موسیقی در جهان عرب است» نام گذاری شود تا به گفته آنان نمادی برای «همزیستی اعراب و یهودی در حیفا» باشد.

«رجا زعاتره»، عضو شورای شهر حیفا تأکید کرد که این مصوبه «دستاورد مهمی برای اعراب حیفا و تأکیدی بر ریشه دار بودن حضور آنان در گذشته و آینده شهر» است.

او گفت که ام کلثوم در دهه 1930 بارها در حیفا و یافا کنسرت برگزار کرده و «این حق مشروع اعراب است، راست ها و فاشیست ها هرچه می خواهند فریاد بزنند».

ام کلثوم (فاطمه ابراهیم السید البلتاجی) که از وی به «بانوی آواز عرب» و «کوکب الشرق» یاد می شود در 4 مه 1908 در مصر زاده شد و در 3 فوریه 1975 در قاهره درگذشت.

پس از شکست مصر از اسرائیل در 1967، ام کلثوم که از طرفداران «جمال عبدالناصر» بود چندین آواز انقلابی و حماسی خواند.

پس از تصمیم شهرداری حیفا، فعالان دست راستی به شدت به این مصوبه اعتراض کرده اند.

نشریه «کول بو» با انتشار تصویری بزرگ از ام کلثوم در صفحه اول خود با تیتر درشت ترجمه فرازی از یکی از آوازهای حماسی ام کلثوم را منتشر کرد: «اکنون من هم تفنگی دارم، مرا با خود به فلسطین برید».

در گزارش این نشریه تأکید شد که قرار است خیابانی در حیفا به اسم کسی که چنین آوازی خوانده نام گذاری شود.

«آرییل کلنر»، عضو کنست از حزب لیکود نیز ضمن «ابراز تأسف» از اینکه خیابانی به نام کسی که خواستار نابودی کشور یهود بوده نام گذاری شود تأکید کرد که راهی برای جلوگیری از اجرای آن پیدا خواهد کرد.

«یائیر نتانیاهو»، پسر نخست وزیر اسرائیل، نیز این تصمیم را «ننگ و دیوانگی» خواند.

البته این اولین بار نیست که نام ام کلثوم بر خیابانی در مناطقی که در کنترل اسرائیل است نهاده می شود. در ماه گذشته نیز شهرداری رمله یک خیابان را به نام ام کلثوم نهاد که آن نیز با اعتراضات راستگرایان همراه شد.

همچنین «نیر برکات»، شهردار قدس که از سران لیکود و از چهره های نزدیک به نتانیاهو دانسته می شود، در سال 2012 خیابانی در محله «بیت حنیا» در قدس شرقی را به نام ام الکثوم نام گذاری کرد. اقدامی که در آن زمان با ابراز تفاخر وزیر خارجه اسرائیل همراه شد.

رادیو رسمی اسرائیل به زبان عربی روزانه یک ساعت آواز ام کلثوم پخش می کند.

«یوناتان ماندیل»، پژوهشگر فرهنگ و زبان عربی در دانشگاه بن گوریون، می گوید که ام کلثوم یک اسطوره و نماد است، که به هیچ معنا نمی توان او را تهدیدی برای اسرائیل دانست.

او افزود که اسرائیلی ها نگاهی تحقیرآمیز به زبان و فرهنگ عربی دارند هرچند همه شان به آوازهای ام کلثوم گوش می دهند.

«اریل کوهن»، موسیقی دان یهودی و عضو حزب شاس، نیز تأکید می کند که خیلی طبیعی است که یک خواننده در زمانه جنگ آوازهای ملی برای کشورش بخواند.

به گفته وی یهودیان افراط گرای «حریدی» با آوازهای ام کلثوم و عبدالوهاب بزرگ شده اند و برخی دعاهایشان را به زبان عبری از روی نغمه های آن دو ساخته اند.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟