دلایل تشدید تنش میان قسد و نیروهای سوری در الحسکه و الرقه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در روزهای پایانی سال 2020 میلادی، «مظلوم عبدی»، فرمانده نیروی دموکراتیک سوریه (قسد) اعلام کرد مناطق شمالی و شرقی سوریه در اوایل سال 2021 وارد مرحله‌ای تازه خواهند شد، علیرغم اینکه وی چندان وارد جزئیات نشد اما خطاب به طرفداران این گروه گفت که درخواست ما از مردم، دفاع از دستاوردهایشان است.

سخنان عبدی در آن زمان به پیش‌بینی‌هایی گسترده درباره سناریوهای آتی منطقه تحت نفوذ این گروه منجر شد به ویژه که این سخنان زمانی مطرح شد که محافل سیاسی منتظر سیاست اعمالی دولت جدید امریکا در قبال تحولات سوریه بودند و تحرکات نظامی روسیه و دولت سوریه در مناطق شمال شرقی این کشور افزایش پیدا کرده بود.

چند روزی از سخنان فرمانده قسد نگذشته بود که آتش درگیری‌ها در شهر عین عیسی در حومه استان الرقه و چند هفته بعد از آن در استان الحسکه میان نیروهای امنیتی کُرد موسوم به آسایش و نیروهای سوری شعله‌ور شد؛ این تحولات پس از آن روی داد که آسایش اقدام به محاصره نیروهای سوری در دو منطقه در الحسکه کرد؛ تنشی که می‌تواند معادله موجود در شرق سوریه را کاملا دستخوش تغییر کند.

محاصره متقابل

با وجود تسلط چند ساله قسد بر بخش شرقی سوریه اما دولت سوریه حضور امنیتی محدود خود در این منطقه را در شهر القامشلی و مرکز استان الحسکه حفظ کرده است و نهادهایی نظیر اداره ثبت‌احوال، دادگستری و فرودگاه القامشلی در ارتباط با دولت سوریه فعالیت می‌کنند گرچه نیروهای روسی نیز حضور پررنگی در فرودگاه القاشملی دارند.

در مقابل این محاصره اعمالی علیه نیروهای سوری از سوی قسد، دمشق نیز مقابله به مثل کرده و منطقه تحت کنترل نیروهای دموکراتیک در منطقه الشیخ مقصود در حلب را تحت محاصره کامل گرفتند.

در این میان، پیشتر تنش‌های میان قسد و دمشق به شکل بازداشت‌های متقابل و درگیری‌های محدود ظهور و بروز می‌یافت اما اکنون نیروهای قسد به مدت 20 روز است محاصره علیه نیروها و دستگاه‌های وابسته به دمشق را اعمال کرده‌اند و در کنار آن، گفتمان تهاجمی بی‌سابقه‌ای علیه دولت سوریه آغاز کرده‌اند که می‌تواند تلاشی برای تثبیت ساختاری غیرمتمرکز در شمال و شرق سوریه باشد.

دلایل افزایش تنش

«باز بکاری»، روزنامه‌نگار سوری درباره دلایل افزایش مطالبات کُردها در شرق سوریه تصریح کرد: دلیل نخست به اقدام ایالات متحده امریکا در بازپس‌گیری نفوذ خود در منطقه شمال و شرق سوریه بازمی‌گردد که این منطقه را بخشی از حوزه نفوذ خود می‌داند که در نتیجه سیاست‌های دولت ترامپ، ترکیه به خود اجازه داد تا علیه مناطق تحت سلطه تشکیلات خودمختار کُرد عملیات نظامی کرده و کنترل دو شهر تل ابیض و راس العین را به دست بگیرد.

بکاری افزود: این سیاست‌های دولت پیشین امریکا، تشکیلات خودمختار کُرد را به انعقاد تفاهمان با روسیه سوق داد و به موجب آن، نیروهای سوری و روسی در مناطق تحت سلطه قسد مستقر شدند.

وی اظهار داشت: اما امروز دولت جدید امریکا به نظر می رسد خواهان بازپس‌گیری تسلط کامل خود بر مناطق تحت نفوذش در شرق سوریه است.

بکاری تصریح کرد: دلیل دوم در افزایش تنش‌ها به قصد امریکا برای دور کردن نیروهای همسو با دولت سوریه در فرودگاه القامشلی و بخش‌هایی از استان الحسکه باز می‌گردد که نیروهای امریکایی مخالف حضور این گروه‌ها هستند.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟