فروکش کردن نسبی اختلافات سیاسی در پی تمدید مهلت قانونی تصویب بودجه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
با تصویب لایحه «تسوی هعوزر»، نماینده ائتلاف درخ ارتص در آخرین ساعات مهلت قانونی تصویب بودجه، عمر کابینه وحدت ملی برای 120 روز دیگر نیز تمدید شد و با پایان یافتن نسبی مباحث سیاسی برسر انتخابات، رژیم صهیونیستی هفته نسبتاً آرام‌تری را به لحاظ سیاسی پشت سر نهاد.

. با این وجود در همین هفته دو رویداد نسبتاً مهم داخلی البته بیرون از جدال «بنیامین نتانیاهو» و «بنی گانتز» به وقوع پیوست که از اهمیت نسبی برخوردار است. موضوع نخست به تداوم رقابت میان لیکود با حزب دست‌راستی یامیناه به رهبری «نفتالی بنت»، وزیر دفاع پیشین برمی‌گردد؛ از اوایل ماه ژوئیه شاهد اوج‌گیری ستاره اقبال نفتالی بنت در نظرسنجی‌ها هستیم و این حزب در حال مبدل شدن به یکی از رقبای اصلی لیکود درون اردوگاه راست‌گرایان است. در شرایطی که اختلافات ایدئولوژیک با حزب آبی و سفید همچون شمشمیر داموکلس برفراز سر کابینه وحدت ملی قرار دارد، چنانچه به هر دلیلی انتخاباتی جدید در سرزمین‌های اشغالی برگزار گردد و نتانیاهو و حزب لیکود درصدد تشکیل یک کابینه دست راستی و مذهبی بربیایند، مشارکت حزب یامیناه ضروری است. بدین ترتیب هم فاصله گرفتن یامیناه از لیکود برای نتانیاهو دردسرساز خواهد بود و هم افزایش قابل توجه محبوبیت این حزب. در شرایط فعلی تقریباً هردو اتفاق مذکور رخ داده است؛ هم بنت و حزب یامیناه نوک پیکان انتقادات خود را به سوی نتانیاهو نشانه گرفته‌ است و هم این حزب در نظرسنجی‌ها از 6 کرسی کنونی‌اش به نزدیک 20 کرسی ارتقا یافته است.

همزمان نتانیاهو و حزب لیکود نیز با به دست آوردن درکی درست از این روند حملاتی را علیه یامیناه ترتیب داده‌اند. نتانیاهو در نخستین اقدام متقابل «موشه کلوگ هافت»، مدیر پیشین کمپین‌های انتخاباتی حزب خانه یهودی و نفتالی بنت را به استخدام درآورد تا از شناخت قبلی او درباره بنت برای مقابله با این رقیب نورسیده بهره‌برداری کند. دومین اقدام نتانیاهو برای جذب کردن بخشی از پایگاه رأی یامیناه به سوی لیکود جذب «شولی معلم»، عضو پیشین ائتلاف یامیناه در حزب لیکود بوده است. نتانیاهو در این راستا در بیانیه‌ای که حزب لیکود آن را منتشر کرده گفت: «بسیار خرسندم که معلم-رافائلی، عضو پیشین کنست که یکی از مهم‌ترین فعالان جامعه صهیونیسم مذهبی است به لیکود پیوست. لیکود مأمن طبیعی صهیونیسم مذهبی است.» معلم-رافائلی نیز در پاسخ اعلام کرد که لیکود مناسب‌ترین حزب رژیم صهیونیستی برای پیشبرد مطالبات جامعه صهیونیست‌های مذهبی است.

                        عضویت شولی معلم-رافائلی در حزب لیکود

با این حال جروزالم پست نیز همان روز در تحلیل دیگری به قلم «گیل هافمان»، از انتقاد برخی شهروندان مذهبی رژیم صهیونیستی نسبت به این اقدام بی بی خبر داده است. هافمان تصریح کرده که معلم-رافائلی به دلیل اینکه خود ابتکار تهیه طرحی در دوره نمایندگی اش برای ممنوعیت واگذاری حضانت کودکان به پدران مطلقه را برعهده گرفته، به دشمن شماره یک پدران مطلقه در سرزمین‌های اشغالی مبدل شده است. در این یادداشت همچنین به دیدگاه‌های فمنیستی معلم-رافائلی اشاره شده است.

درهمین راستا یکی از نمایندگان حزب لیکود بدون افشای هویت خویش در مصاحبه با جروزالم پست عضویت معلم- رافائلی در حزب لیکود را بزرگ‌ترین اشتباه بی بی در سال 2020 دانسته است. همچنین «امیر شیفرمن»، رهبر سازمان موسوم به «آ» که از سازمان‌های جذب طرفداران برای حزب لیکود به شمار می‌آید با انتقاد از بی بی گفت: «لیکود در حال از دست دادن مسیر و ارزش‌هایش است. معلم-رافائلی اسب تروای احزاب چپ‌گراست. لیکود باید درباره او بیشتر تحقیق می‌کرد و اجازه نمی‌داد به ایماژ حزب در چشم رأی دهندگان ضربه وارد شود.»

همچنین برخی از فعالان حقوق کودکان نیز از تغییر وفاداری حزبی خود و رویگردانی از لیکود در صورت قرار گرفتن نام معلم –رافائلی در فهرست‌های اصلی این حزب خبر داده‌اند. با این وجود «کرن برکت»، دیگر نماینده حزب لیکود از تصمیم نتانیاهو حمایت کرده و به معلم-رافائلی خوشامد گفته است.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟