جریان های اولتراارتدکس در صف نخست مخالفین اجرای طرح چراغ راهنمایی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

سیر صعودی آمار مبتلایان به ویروس کرونا در میان ساکنین سرزمین های اشغالی سبب شد تا سرانجام کابینه کرونایی رژیم روز پنج شنبه علی رغم مخالفت های بنیامین نتانیاهو و سران جریان های مذهبی در آستانه آغاز تعطیلات سال نوی عبری با تصویب قانون چراغ راهنمایی و اعمال قوانین قرنطینه و محدودیت های اجتماعی در 30 شهر موافقت نماید تا 600.000 نفر از ساکنین سرزمین های اشغالی سایه قرنطینه را بر سر خود احساس نمایند.

به رغم ممنوعیت های قوانین کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی تدریس در مدارس مذهبی همچنان ادامه دارد

برطبق قانون فوق، کابینه کرونایی به رونی گم زو مدیر پرونده کرونا در رژیم اجازه داد تا ساکنین 30 شهر که آمار مبتلایان به ویروس کرونا در آنها روند افزایشی به خود گرفته است را با اعمال قوانین محدودیت تردد در اماکن عمومی تحت قرنطینه قرار دهد. بر اساس قانون چراغ راهنمایی افراد ساکن در مناطق قرمز اجازه تردد در فاصله بیش از 500 متر از محل سکونت خود نخواهند داشت و روند فعالیت در بخش هایی چون حمل و نقل عمومی، مراکز تجاری و مدارس متوقف خواهد شد. رونی گم زو در اولین مصاحبه پس از تصویب این قانون ضمن ابراز نگرانی فراوان از رشد چشمگیر آمار مبتلایان مدعی شد که قوانین قرنطینه از روز دوشنبه هفته جاری احتمالا در 8 شهر به مرحله اجرا درخواهند آمد. وی همچنین مدعی شد اعمال قوانین اضطراری در مناطق پرخطر برخلاف طرح های قبلی مقابله با کرونا به نهادهای محلی به ویژه شهرداری ها واگذار خواهد شد.

اعمال قوانین منع آمد و شد و قرنطینه در شهرهای پرخطر سرزمین های اشغالی

اما همزمان با اجرایی شدن قانون قرنطینه در آستانه سال جدید عبری و تعطیلات عید غفران (یوم کیپور) اعتراضات در میان جوامع مذهبی اولتراارتدوکس به ویژه سران احزاب مذهبی نسبت به این تصمیم کابینه افزایش یافت. در همین راستا شهردار شهر بنی براک که شهرش یکی از بالاترین میزان مبتلایان به ویروس کرونا را به خود اختصاص داده است اعلان داشت که از اجرای قانون قرنطینه در این شهر خودداری خواهد کرد. وی با ادعای عدم کارآمدی اعمال سیاست قرنطینه در موج نخست شیوع کرونا در ماه های نخستین سال جاری میلادی خواستار آن شد تا دولت به جای اعمال تنبیه و مجازات جمعی برای تمامی ساکنین شهر، در کنار مردم به مقابله با کرونا اهتمام ورزد و از تقابل با خواسته های مشروع مردم دست بردارد. یعکوو لیتزمن وزیر مسکن کابینه نتانیاهو که رهبری جریان مذهبی یهودیت متحد توراه را نیز بر عهده دارد ضمن انتقاد شدید از تصمیم اخیر کابینه کرونایی رژیم صهیونیستی اعلان داشت مقامات عالی رتبه مذهبی ضمن مخالفت با وضع قوانین قرنطینه در این ایام مهم به انجام اعمال و مناسک عبادی خود ادامه خواهند داد. در مقابل بنی گانتز وزیر دفاع کابینه رژیم نیز ضمن تاکید بر لزوم رعایت قوانین مقابله با کرونا از ارتش خواست تا آمادگی لازم را به منظور اجرای قوانین اعمال محدودیت های اجتماعی در سراسر سرزمین های اشغالی داشته باشد. در نتیجه این روند می توان انتظار داشت که زمینه برای صف آرایی مجدد نیروهای مذهبی با ارتش بر سر اجرای قوانین مزبور تشدید گردد. این امر البته از آن رو که احزاب مذهبی بخشی از کابینه ائتلافی نتانیاهو را تشکیل می دهند نیز محل تامل است؛ چرا که تداوم تقابل موجود میان طرفین ممکن است در آینده به انشقاق در ترکیب کابینه حاکم منجر گردد.

در همین راستا «موسسه دموکراسی اسرائیل» در اواخر ماه اوت اقدام به برگزاری یک نظرسنجی از میان مردان 18 تا 30 ساله اولتراارتدکس کرده و از آنان درباره تأثیر شیوع کرونا بر اعتمادشان نسبت به احزاب سیاسی مذهبی (یهودیت متحد توراه و شاص) و نیز دیگر نهادهای عمومی رژیم صهیونیستی پرسش کرده است. نتایج این نظرسنجی حاکی از آن است که آسیب‌هایی که تحت تأثیر سیاست‌های کرونایی به اعتماد این گروه‌ها نسبت به نهادهای عمومی وارد شده قابل توجه و چشمگیر است؛ برای نمونه در پرسش نخست از مخاطبین اولتراارتدکس‌ نظرسنجی حاضر پرسیده شد «اعتماد اقشار مذهبی به احزاب سیاسی که جماعات شما را نمایندگی می‌کند چقدر آسیب دیده است؟» تنها یک سوم آنها اعلام کرده‌اند که این اعتماد آسیب ندیده است، در حالی که 38.5 درصد میزان این آسیب را« جدی تا خیلی زیاد» ارزیابی کرده‌اند.

پرسش دوم آن بود که اعتمادشان نسبت به هر یک از نهادهای عمومی از جمله «رهبران مذهبی»، «ارتش و نظامیان»، «سیاستمداران حریدی»، «کابینه فعلی» و نهایتاً «وزارت بهداشت» در رژیم صهیونیستی چقدر آسیب دیده است؟ در این میان به رغم ریزش کمتر اعتماد نسبت به رهبران مذهبی و ارتش، شاهد آن بودیم که وزارت بهداشت، کابینه وحدت ملی و سیاستمداران حریدی به ترتیب بیشترین میزان افت اعتماد را در نزد جامعه هدف این پیمایش تجربه کرده‌اند.

اما در میان سه طیف مهم جریان اولتراارتدکس یعنی یهودیان لیتوانیایی‌تبار، حسیدیان و صفارادی‌ها، حسیدی‌ها اعلام کرده‌اند که بیشترین میزان کاهش اعتماد نسبت به نهادهای عمومی رژیم را تجربه کرده اند.

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟