قدرت نمایی حزب «جنبش اسلامی» اسرائیل «لیکود» را به وحشت انداخت

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
با مانور سیاسی تازه «منصور عباس» رئیس حزب «جنبش اسلامی» در اسرائیل، «بنیامین نتانیاهو»، تحت فشار شدید متحدان خود در لیکود برای جذب عباس قرار گرفته است.

با مانور سیاسی تازه «منصور عباس» رئیس حزب «جنبش اسلامی» در اسرائیل، «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل، تحت فشار شدید متحدان خود در لیکود برای جذب عباس قرار گرفته است.

روز سه شنبه منصور عباس، رئیس حزب جنبش اسلامی در اسرائیل با اقدامی نامنتظره نتانیاهو و متحدانش را غافلگیر کرد چندان که «میکی زوهر»، رئیس تشکل راست در کنست هشدار داد که احزاب راست حکومت را خواهند باخت و نتانیاهو رئیس فراکسیون اپوزیسیون در کنست خواهد شد.

دوشنبه شب قرار بود انتخابات اعضای کمیسیون اداره کنست که در فاصله میان انتخابات و تشکیل دولت مسئولیت مهمی بر عهده دارد و طبق قانون رئیس آن را نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه انتخاب می کند برگزار شود. نتانیاهو با متحدان خود توافق کرده و خیالش راحت بود که 63 رأی دارد و می تواند دست بالا را در کمیته داشته باشد. اما وقت رأی گیری، ناگهان معلوم شد که اعضای «جنبش اسلامی» به طرح نتانیاهو رأی منفی داده اند و طرح او با 58 رأی دربرابر 60 رأی موافق تصویب نشد. در عوض طرح «یائیر لاپید»، رئیس گروه مخالف نتانیاهو، با 60 رأی مثبت و 51 رأی منفی تصویب شد.

بعدتر معلوم شد که منصور عباس با یائیر لاپید دیدار داشته و با او به رأی منفی به طرح لیکود به توافق رسیده است و نتیجه این توافق واگذاری اداره کنست به گروه مخالف نتانیاهو بود.

این اقدام خشم اعضای لیکود را برانگیخت. «سموترتیچ»، از اعضای شاخص لیکود، گفت که این اقدام منصور عباس خنجری از پشت بود و گفت: «حالا معلوم شد چرا با آنها ائتلاف نمی کنیم، آنها حامی تروریسم اند». عباس هم در جواب گفت که علت عقب نشینی اش از حمایت نتانیاهو همین گونه اظهارات و خودداری نتانیاهو از پاسخ گویی است.

او طی اظهاراتی تأکید کرد که از روز اول گفته که به هیچ کس تضمینی نمی دهد و مسئله اصلی اش پیگیری مطالبات جامعه عرب است. «امروز هر دو گروه پیشنهادهایشان را مطرح کردند و ما به آنچه با منافع اعراب متناسب تر بود رأی دادیم».

این مانور سیاسی منصور عباس باعث نگرانی سران لیکود شده چون تضمینی نیست که منصور عباس که با 4 کرسی به تشکل تعیین کننده تبدیل شده در انتخاب دولت دست به غافلگیری ای از این دست نزند.

با این همه یک نیروی نزدیک به نتانیاهو به اعضای لیکود گفته که این اقدام «جنبش اسلامی» یک اقدام تاکتیکی برای جلب توجه لیکود است: «می خواهند ما حواسمان را به آنها جمع کنیم، ما هم این کار را می کنیم» و اطمینان داده است که نتانیاهو می تواند منصور عباس را جذب کند.

همزمان نتانیاهو از سموترتیچ خواسته که از اظهار نظر علیه «جنبش اسلامی» خودداری کند. منصور عباس هم گفته: «رأی امروز ما تاکتیکی بود نه راهبردی، هنوز آماده همکاری با هر دو جبهه هستیم، هرکه بیشتر از خواسته های ما حمایت کند بیشتر از او حمایت می کنیم».

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟