زخمی شدن ده‌ها فلسطینی در درگیری با پلیس اورشلیم

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

ده‌ها فلسطینی روز جمعه در درگیری‌هایی که در محوطه مسجد الاقصی در بیت‌المقدس (اورشلیم)‌ واقع شد زخمی شدند. این شهر چندین هفته است شاهد بالا گرفتن تنش‌ها است.

به گزارش روزنامه «هاآرتزِ» اسرائیل به نقل از هلال احمر فلسطین، ۱۶۳ نفر در درگیری‌ با پلیس زخمی و ۸۳ نفرشان بیمارستانی شدند. هلال احمر بیمارستانی میدانی در زمین مسجد به پا کرده است تا به زخمی‌ها رسیدگی کند. بیشتر زخمی‌ها مصدومیت‌هایی در ناحیه صورت و چشم برداشته‌اند که ناشی از گلوله‌های لاستیکی و ترکشِ بمب‌های صوتی است که نیروهای پلیس شلیک کرده بودند.

در آخرین جمعه ماه رمضان، پس از شلیک سه مرد به یکی از پایگاه‌های اسرائیل در کرانه غربی، دو فلسطینی به دست نیروهای اسرائیل کشته شدند. حضور هزاران  نفر در محوطه مسجد الاقصی، تمرکز پلیس در نزدیکی آن را در پی داشت. پس از نماز، شمار زیادی از نمازگزاران دست به برگزاری نشست اعتراضی در حمایت از فلسطینی‌های محله شیخ جراحِ شرق بیت‌المقدس زدند که در حال اخراج از خانه‌هایی هستند که ده‌ها سال است در آن‌ها زندگی می‌کنند. 

در میان تظاهرکنندگان پرچم سبز گروه حماس و شعارهایی در حمایت از این گروه نیز مشاهده و شنیده می‌شد. تظاهرات در ابتدا  صورت صلح‌آمیز برگزار شد. اما پس از مدتی  چند صد نفر از فلسطینی‌ها شروع به سنگ پرانی به نیروهای اسرائیلی کردند و با برخورد متقابل آن‌ها مواجه شدند.

از جمله شعارهایی که در تظاهرات شنیده می‌شد یکی از شعارهای سنتی تظاهرات‌های فلسطینی‌ها در این منطقه است: «الاقصی!‌ با روح‌مان و با خون‌مان تو را پس می‌گیریم.»

به گفته پلیس اسرائیل شش نفر از نیروهای انتظامی هم جراحاتی دیدند.

در فیلم‌هایی که منتشر شده، برخی تظاهرکنندگان فلسطینی صندلی، کفش و سنگ و هر چه به دستشان می‌آید به سوی پلیس پرتاب می‌کنند. پلیس در مقابل برخوردی شدید دارد و به سوی معترضان شلیک می‌کند.

زیاد نخاله، دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین (که مورد حمایت جمهوری اسلامی است) به اسرائیل هشدار داده که «هر لحظه منتظر پاسخ باشید.» رهبران حماس هم حرف‌های مشابهی زده‌اند.

چند کیلومتر آن‌طرف‌تر از مسجد الاقصی، در شیخ جراح، تظاهرات معمول جریان داشت  که جمعه هر هفته علیه تلاش برای بیرون کردن ساکنان فلسطینی انجام می‌شود. در هفته‌های گذشته این تظاهرات با حضور صدها نفر انجام شد. در آن تظاهرات دو نفر دستگیر شدند و دو نفر بر اثر بمب‌های صوتی که پلیس پرتاب کرد زخمی شدند. تظاهرات جمعه پیش شاهد حضور چند نفر از نمایندگان مجلس اسرائیل هم بود که همه از «فهرست مشترک» زیر رهبری حزب کمونیست اسرائیل بودند که  و منافع اقلیت عرب‌تبار اسرائیل را نمایندگی می‌کند. تنها نماینده یهودی این حزب در مجلس، عوفر کسیف، در جریان درگیریها عینکش شکست.

تیسیر ابوسنینه، شیخ الاقصی، در خطبه خود به مسئله شیخ جراح اشاره کرد و گفت: «مردم ما در خانه‌هایشان و در سرزمین مقدس‌مان، مقاوم و صبور باقی می‌مانند.»

دیوان عالی اسرائیل روز دوشنبه محاکمه‌ای درباره شیخ جراح برگزار می‌کند و شاید به زودی حکمی تاریخی در این مورد صادر کند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، اسرائیل را متهم به مسئولیت داشتن بابت تنش‌های اخیر در بیت‌المقدس کرده است. آقای عباس جمعه شب در سخنرانی‌ای که از تلویزیون پخش شد بار دیگر اسرائیل را متهم کرد و از شورای امنیت سازمان ملل خواست در مورد اوضاع بیت‌المقدس تشکیل جلسه دهد.

روپرت کولویل، سخنگوی کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل، اعلام کرد که اگر فلسطینی‌ها از محله شیخ جراح بیرون رانده شوند، اسرائیل مرتکب نقض تعهدات خود شده است.

آقای کولویل روز جمعه گفت: «ما از اسرائیل می‌خواهیم فورا به تمامی اخراج‌های اجباری، از جمله در شیخ جراح، خاتمه دهد و دست از هرگونه فعالیتی که بیشتر منجر به محیط حاکی از زور و خطر انتقال اجباری جمعیت شود بردارد.»

یالینا پورتر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت واشنگتن از اوضاع بیت‌المقدس «عمیقا نگران» است. خانم پورتر گفت «تمام طرفها باید از آرامش کسب اطمینان کنند و رفتاری مسئولانه برای کاهش تنش‌ها و جلوگیری از تخاصم خشونت‌آمیز» داشته باشند.

اتحادیه اروپا، کویت و اردن نیز در مورد موضوع شیخ جراح ابراز نگرانی کردند. ایمن صفدی، وزیر خارجه اردن، گفت کشورش اسنادی به تشکیلات خودگردان فلسطین داده است که نشان می‌دهد فلسطینی‌های شیخ جراح «مالکین مشروع» خانه‌هایشان هستند. بسیاری از ساکنین شیخ جراح فلسطینی‌هایی هستند که پس از اشغال خانه‌هایشان به دست اسرائیلی‌ها در جنگ ۱۹۴۸ به این محله آمدند که در پی آن جنگ بخشی از خاک اردن بود. این محله به همراه بقیه بیت‌المقدس و سایر مناطق در پی جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ به اشغال غیرقانونی اسرائیل در آمد. حالا برخی ناسیونالیست‌های یهودی مدعی هستند این خانه‌ها در قرن نوزدهم به اوقاف مذهبی یهودیان تعلق داشته‌اند و از همین رو فلسطینی‌ها حق زندگی در آن‌ها را ندارند.

وزارت خارجه اسرائیل روز جمعه فلسطینی‌ها را متهم کرد که «نزاعی بر سر املاک و مستغلات بین طرفین خصوصی را به عنوان آرمانی ناسیونالیستی مطرح کرده‌اند تا دست به تحریک به خشونت در بیت‌المقدس بزنند.» دولت فلسطین این ادعا را رد کرده است.

روز پنجشنبه، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای خواهان توقف روند شهرک‌سازی غیرقانونی در شرق بیت‌المقدس و توقف اخراج فلسطینی‌ها از شیخ جراح شدند.

 

 

منبع:https://www.independentpersian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟