اهداف دور جدید حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه؛ نتایناهو در معرکه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
به نظر می‌رسد که حملات کنترل شده هرازچندگاه با دستور نتانیاهو برای نشان دادن موضع قاطع او نسبت به امنیت سرزمین‌های اشغالی و تعهد او به کاهش توان نظامی مقاومت غزه صورت می‌گیرد در حالی که نتانیاهو به خوبی می‌داند گسترش یافتن دامنه و زمان حملات که هر بار با پاسخ غزه رو به می‌شود خود می‌تواند صندلی را از زیر پای او بکشد و موجبات سرنگونی او را فراهم کند.

دومین روز از دور جدید حملات هوایی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به نوار غزه با حملات موشکی صهیونیست‌ها به مقرهای مقاومت در جنوب و جنوب غربی این منطقه و همچنین زمین‌های کشاورزی در شرق اردوگاه آوارگان فلسطینی “البریج” در باریکه غزه همراه بوده است.

در حالی که در ماه‌های گذشته رد و بدل شدن حملات هوایی صهیونیست‌های و پاسخ‌های موشکی از طرف حماس به عمق سرزمین‌های اشغالی به کررات اتفاق افتاده است اما برخلاف ادعاهای صهیونیست‌ها این حملات نه از توان موشکی مقاومت در نوار عزه توانسته است که بکاهد و نه بر عزم و اراده گروه‌های مقاومت در این منطقه برای پاسخ‌دهی سریع و بدون اغماض نسبت به تجاوزات رژیم صهیونیستی تأثیر داشته است. با این حال اکنون این پرسش مطرح است که هدف صهیونیست‌ها از این حملات گاه و بیگاه چیست و چشم‌انداز این حملات چه خواهد بود؟

 

تلاش مأیوسانه برای کاهش توان نظامی حماس

از سال 2007 که حماس بر غزه تسلط یافت علاوه بر محاصره کامل دریایی، هوایی و زمینی تاکنون این منطقه سه جنگ بزرگ با صهیونیست‌ها را از سر گذرانده است. در سالهای اخیر علی رغم شعله ور شدن درگیری‌های چند روزه که طی آن فلسطینی ها با پرتاب موشک به سمت اراضی اشغالی به حملات هوایی و محاصره غیرانسانی صهیونیست‌ها پاسخ می‌دهند اما آتش بس شکننده‌ای پابرجا بوده است.

مقامات سیاسی و ارتش رژیم صهیونیستی با هر حمله ادعا می‌کنند که توانسته‌اند بخشی از توان نظامی و یا فرماندهان نظامی حماس را مورد هدف قرار داده و از قدرت نظامی مقاومت در غزه بکاهند. به طرو مثال در حملات اخیر در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است که اهداف شامل “مرکز آموزش ، سایت پرتاب موشک ضد هوایی ، کارخانه تولید بتن و زیرساخت های ساخت تونل ” بوده است.

اما با وجود این حملات مکرر و همچنین در شرایط محاصره شدید این منطقه با همراهی مصر (گذرگه رفح تنها گذرگاه زمینی نوار غزه با جهان خارج است که در مرز با مصر قرار دارد)، حماس هر ساله نه تنها از لحاظ قدرت دفاعی تضعیف نشده بلکه بر توان کیفی و کمی موشکی خود افزوده است و امروزه به سادگی توان به چالش کشیدن امنیت سرزمین‌های اشغالی را در اختیار دارد و از این توان حتی برای گرفتن امتیاز در مورد کاهش فشارهای تحریمی صهیونیست‌ها استفاده می‌کند.

 

تقلای نتانیاهو برای نجات از بحران

یکی از عمده دلایل حملات گاه‌و بیگاه سالهای اخیر علیه نوار غزه به بحران سیاسی بی‌سابقه در سرزمین‌های اشغالی باز می‌‌گردد. کابینه ائتلافی صهیونیست‌ها در نتیجه بحران‌های داخلی و خارجی و مسئله فساد شخصی و خوانوادگی نتانیاهو دچار شکنندگی است و برگزاری 4 دور انتخابات زودهنگام پارلمانی در کمتر از دو سال نیز نتوانسته است گره کار را برای صهیونیست‌ها باز کند و بحران سیاسی همچنان بر این رژیم احاطه دارد.

در این میان به طور حتم مسائل امنیتی بویژه نقد کارنامه عملکرد نتانیاهو در مورد قدرت گرفتن دشمنان منطقه‌ای این رژیم در محور مقاومت در غزه و لبنان و سوریه از مهمترین علل شکاف در طیف راستگرا در عرصه سیاسی اسرائیل بوده است. مسئله نوار غزه و اختلاف میان چهره های برجسته راستگرایان مانند ایگدور لیبرمن وزیر جنگ پیشین و رئیس حزب افراطی «اسرائیل خانه ما» با نتانیاهو بر سر شیوه رویارویی با حماس و توان نظامی آن اولین جرقه بحران در کابینه نتانیاهو در سال 2018 را بوجود آورد.

در این شرایط به نظر می‌رسد که حملات کنترل شده هرازچندگاه با دستور نتانیاهو برای نشان دادن موضع قاطع او نسبت به امنیت سرزمین‌های اشغالی و تعهد او به کاهش توان نظامی مقاومت غزه صورت می‌گیرد در حالی که نتانیاهو به خوبی می‌داند گسترش یافتن دامنه و زمان حملات که هر بار با پاسخ غزه رو به می‌شود خود می‌تواند صندلی را از زیر پای او بکشد و موجبات سرنگونی او را فراهم کند. بنابراین نتایناهو برای جمع کردن احزاب راستگرا به دور خود در شرایطی که از سوی رئیس جمهور مأموریت تشکیل کابینه جدید را یافته است به تنش‌آفرینی با غزه به عنوان راه‌حل موفقیت نگاه می‌کند.

 

انتخابات فلسطین و نگرانی صهیونیست‌ها

از بعدی دیگر توجه به این مسئله ضروری است که دور جدید حملات به نوار غزه در یک ماه اخیر در شرایطی است که گروه‌های فلسطینی‌ پس از 16 سال به توافق برای برگزاری انتخابات دست یافته اند و قرار است در انتخابات قانونگذاری در 22 مه (2 خرداد)، انتخابات ریاست جمهوری در 31 ژوئیه (11 مرداد) و انتخابات شورای ملی فلسطین در اوت (شهریور) به پای صندوق‌های رای بروند.  این در حالی است در نتیجه اقدامات تجاوزکارانه صهیونیست‌ها در تلاش برای تصرف شهر قدس و شهرک‌های اشغالی در کرانه باختری و خیانت برخی از دول عربی حامی سازش، محبوبیت حماس رو به افزایش بوده و به نظر می‌رسد در انتخابات پیش رو مقاومت در فلسطین پیروز انتخابات خواهد بود که همین امر نگرانی شدید صهیونیست‌ها در پی داشته است.

صهیونیست‌ها در تلاش هستند که به هر طریق ممکن از برگزاری انتخابات جلوگیری کرده و یا در اجرای صحیح اخلال ایجاد کنند تا از این طریق شکاف و دوگانگی 16 سال اخیر همچنان بر فلسطینیان حکمفرما باشد و این رژیم بتواند از این شکاف بهره‌برداری کند. از این رو حملات به غزه را می‌توان در راستای اقدام دستگیری نامزدهای انتخاباتی حماس در کرانه باختری و قدس طی هفته‌های گذشته دانست.

 

 

منبع:http://alwaght.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟