تشدید تنش مرزی بین آذربایجان و ارمنستان و نگرانی اتحادیه اروپا

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

ارتش آذربایجان شش سرباز ارمنی را به اسارت گرفت. به دنبال تیراندازی نیروهای ارمنی در مرز نخجوان نیز یک سرباز آذربایجانی زخمی شد. اتحادیه اروپا خواستار کاهش تنش مرزی بین آذربایجان و ارمنستان شده است.

 

ارمنستان اما می‌گوید تنش بین دو کشور بعد از به اسارت گرفته‌شدن شش سرباز ارمنی توسط نیروهای آذربایجان افزایش پیدا کرد. ارمنستان در ارتباط با این موضوع به دادگاه حقوق بشر اروپا مراجعه کرده است.

ماجرای اسارت شش سرباز ارمنی

جیحون آشیروف، روزنامه‌نگاری که اخبار مربوط به قره‌ه‌باغ را پوشش می‌دهد، در توییتر خبر داد که ارتش آذربایجان در منطقه کلبجر شش سرباز ارمنی را که پس از مین‌گذاری فرار می‌کردند به اسارت گرفتند. 

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان هم از نقض آتش‌بس توسط ارتش ارمنستان گزارش داد. این وزارتخانه اعلام کرد که نیروهای ارمنستان به مواضع آذربایجان در شهرهای کلبجر و گده‌بی تیراندازی کرده‌اند.

ارمنستان اما از کشته‌شدن یک سرباز ارتش این کشور در “ورین شورژا” در استان گغارکونیک گزارش داده است.

آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت جمهوری ارمنستان در مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور هشدار داد اگر اقدامات لازم برای حل سریع مشکل انجام نگیرد ممکن است “اوضاع از کنترل خارج شود”.

درگیری‌های پراکنده در مرزهای دو کشور همسایه در قفقاز جنوبی اتحادیه اروپا را نگران کرده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تحولات نگران‌کننده‌ و خطرناکی در مرز دو کشور آذربایجان و ارمنستان در روزهای اخیر رخ داده است. 

بورل طرفین را به خویشتن‌داری فراخواند. او گفت، اتحادیه اروپا دو طرف را به خودداری از اعزام نیروی نظامی بیشتر به مرزهای خود فرا می‌خواند و دو کشور باید مذاکرات برای تعیین مرزها را آغاز کنند.

اتحادیه اروپا همچنین از آذربایجان خواست تا سربازان اسیر ارمنستان را آزاد کند.

مشکل قره‌باغ هنوز حل نشده است

در جنگ ۴۴ روزه که از ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز شد، جمهوری آذربایجان بخش وسیعی از مناطق اشغال شده در سه دهه پیش توسط نیروهای ارمنستان را آزاد کرد، اما خان‌کندی و مناطق اطراف آن کماکان خارج از کنترل جمهوری آذربایجان است و توسط ارمنی‌ها اداره می‌شود.  

طبق توافق آتش‌بس که با میانجی‌گری روسیه در مسکو بین الهام علی‌اف و نیکول پاشینیان، روسای جمهور آذربایجان و ارمنستان منعقد شد، نیروهای نظامی روسیه متعهد شدند تا پنج سال بر امنیت خان‌کندی و کریدوری که ارمنستان را به این منطقه وصل می‌کند، نظارت کنند تا تکلیف این منطقه مشخص شود. جمهوری آذربایجان می‌گوید این مناطق بخشی از خاک این کشورند و باید به سرزمین اصلی برگردند.

در این میان، طبق توافق آتش‌بس قرار شده است نخجوان از طریق خاک ارمنستان به آذربایجان متصل شود و نیروهای روسیه نظارت بر این کریدور را نیز بر عهده خواهند داشت اما این بند مهم آتش‌بس تا کنون اجرا نشده است.

 

منبع:https://www.dw.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟