سرمایه گذاری عربستان در صنعت توریسم؛ مشوقها کدامند؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
گردشگری در عربستان از بخش‌های فعال در این کشور است که از این میان گردشگری دینی بیشترین اهمیت را به خود اختصاص داده‌است. به این دلیل که این کشور زادگاه اسلام این کشور را محل جذب گردشگر کرده‌است؛ چنانچه میلیون‌های مسلمان همه‌ساله به مسجدالحرام و مسجد النبی با هدف انجام حج و عمره می‌روند.

گردشگری در عربستان سعودی به بخش مهمی تبدیل شده، لذا حمایت‌های روزافزونی از طرف این دولت به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌شود.

سرمایه گذاری در صنعت گردشگری عربستان سعودی
سرمایه گذاری در جهانگردی عبارت است از هرگونه سرمایه گذاری در بخش گردشگری که شامل امکانات اقامت گردشگری (هتل ها و واحدهای مبله)، کنفرانس و نمایشگاه های تلویزیونی، آژانس های مسافرتی، راهنمای گردشگری و خدمات اطلاعاتی، خدمات گردشگری و تفریحی و سایر خدمات پشتیبانی است.

سرمایه گذاری های گردشگری به طور کلی به عنوان کانون اصلی توسعه گردشگری محسوب می شوند زیرا علاوه بر بهبود تسهیلات اساسی و ثانویه بوم گردی، درآمد اقتصادی و فرصت های شغلی را فراهم می کند.

کمیسیون گردشگری و آثار باستانی عربستان سعودی در طی چند سال گذشته برنامه هایی را برای توسعه تعداد زیادی از مقاصد گردشگری تهیه کرده و در زمینه یافتن تعدادی از فرصت های سرمایه گذاری مانند سرمایه گذاری در اقامتگاه های بوم گردی و مهمانسراهای روستایی و غیره سرمایه گذاری کار کرده است.

از بین بردن موانع سرمایه گذاری گردشگری، ایجاد مراکز خدمات سرمایه گذاری گردشگری در مناطق، ایجاد مجالس الکترونیکی و تالارهای گفتگوی مربوط به سرمایه گذاری گردشگری، شرکت در مجامع بین المللی مسافرتی و گردشگری و نمایشگاه ها از جمله اقداماتی است که در بخش صنعت گردشگری عربستان در حال انجام است.

همچنین تعدادی از اقدامات مهم با هدف تسهیل سرمایه گذاری ها و خدمات در حال انجام است از جمله بررسی مطالعات امکان سنجی اقتصادی، تهیه مدل های سرمایه گذاری مناسب برای هر پروژه و تأیید قانونی برخی از آنها، ایجاد چارچوب های سیستماتیک برای سرمایه گذاران، ایجاد و توسعه پایگاه های اطلاعاتی برای فرصت های سرمایه گذاری و شروع مطالعه برای چشم انداز آینده برای گردشگری.

استراتژی سرمایه گذاری در بخش گردشگری اهداف زیر را دنبال می کند: حمایت از درآمد ملی؛ افزایش اشتغال، دستیابی به توسعه پایدار، توسعه جوامع محلی از نظر اقتصادی و اجتماعی، افزایش آگاهی گردشگری و توزیع فرهنگ گردشگری در بین شهروندان؛ توسعه آموزش گردشگری، کشف مولفه ها و قابلیت های گردشگری، جذب گردشگران بیشتر به پادشاهی و …

پتانسیل های بخش گردشگری
به طور کلی محیط گردشگری در عربستان سعودی دارای پتانسیل های زیر است: در دسترس بودن منابع طبیعی، میراث فرهنگی؛ توسعه زیرساخت ها؛ امنیت و ثبات سیاسی؛ توسعه تجاری و فضای اقتصادی؛ توافق نامه های تجاری دوجانبه با کشورهای عربی و اسلامی؛ سیاست تجاری؛ مالیات کم؛ اندازه و نوع بازارها؛ سیستم های بانکی و پتانسیل های مالی.

بخش گردشگری عربستان در تلاش است با همکاری ذینفعان خود در سطح ملی و استانی، توسعه و اجرای برخی از فعالیتهای مربوط به مکانهای طبیعی (به عنوان مثال بیابانها، کوهها، دره ها، غارها، شن ها، دریاها) را انجام دهد.

این بخش در حال حاضر از جشنواره های مختلف گردشگری حمایت می کند که فرهنگ و میراث غنی پادشاهی را ترویج می دهند. یکی از مشهورترین جشنواره ها جشنواره الجنادریه و دیگر جشنواره های استانی و شهرستانی از جمله، جده، مدینه، طائف، بها، ابها، قاسم است.

بخش گردشگری در حال اجرای برنامه های تبلیغاتی با هدف جذب گردشگران داخلی و تجربه خرید در عربستان سعودی بوده و تعدادی از فعالیت های مربوط به اکتشاف و ماجراجویی مانند قایق های تندرو را پشتیبانی و سازماندهی کرده است.

این بخش در حال برنامه ریزی برای فعالیت ها و رویدادهای بیشتر در آینده بوده و به دنبال ارتقا گردشگری آموزشی است تا از ظرفیت ها و پتانسیل های دانشگاه ها، کالج ها، موسسات آموزشی، همایش ها و جلسات بهره مند شود.

کمیسیون گردشگری و آثار باستانی با توسعه مدل هایی از پروژه های بوم گردی در سه محیط مختلف طبیعی (صحراها، سواحل ، کوهها) با پتانسیل های زیست محیطی، فرهنگی و باستان شناسی در حال توسعه این بازار حامی است.

کمیسیون گردشگری با مشارکت ارگانهای دولتی ذیربط مجوزهای اقامتگاههای بومی و اقامتگاههای مزرعه ای را بر اساس راهنمای فنی خاصی که برای این نوع فعالیتها تهیه کرده صادر می کند.

این اقامتگاهها باید دارای شرایط زیر باشند: حفظ گیاهان و جانوران اطراف، مشارکت با جوامع محلی؛ ایجاد آگاهی طبیعی و زیست محیطی برای کارمندان و گردشگران به طور یکسان؛ اتخاذ سیاست های کاهش مصرف آب؛ تولید حداقل زباله های نرم و سخت؛ اتخاذ منابع انرژی طبیعی و احیا شده؛ اتخاذ تکنیک های معماری سنتی و پایدار؛ حفظ محیط طبیعی محیط اطراف در حین ساخت؛ سازگاری محیط طبیعی و فرهنگی و کمک به توسعه پایدار جوامع محلی.

 باید گفت عربستان سعودی غنی از منابع طبیعی و باستان شناسی بوده و علاوه بر مسلمانان از تمام کشورهای عربی، گردشگرانی را در سراسر سال به خود جلب می کند. آژانس های مسافرتی برای اعضای مختلف جامعه یک نیاز اساسی است.

با توجه به اقتصاد ریاض، تعداد آژانس های مسافرتی فعال در این کشور نسبتاً کم است. در کنار صدور بلیط، خدمات بیشتری توسط آژانس های مسافرتی ارائه می شوند و توریست های داخل و خارج آنها را دوباره درخواست می کنند.

در حال حاضر کمیسیون گردشگری مسئول صدور مجوز آژانس های مسافرتی است که به نظر می رسد بهترین مشوق برای سرمایه گذاری باشد زیرا هدف آن به روزرسانی و تسهیل رویه های مربوطه است.

 

 

منبع:https://www.tahlilbazaar.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟