بستنی “بن و جری” به موضوع سیاسی اسرائیل تبدیل شد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

شرکت بستنی‌سازی “بن و جری” می‌خواهد از فروش محصولات خود در مناطق اشغالی فلسطینی و شرق اورشلیم خودداری کند. اسرائیل واکنش شدید نشان داده و نفتالی بنت از پیامدهای جدی برای این برای شرکت سخن گفته است.

 

این روزها یک بستنی در اسرائیل خبرساز شده است، نه به خاطر موج گرما، بلکه تنش‌ها در خاورمیانه. شرکت بزرگ آمریکایی “بن و جری” دیگر نمی‌خواهد بستنی‌هایش را در مناطق اشغالی فلسطینی در کرانه باختری و شرق اورشلیم (بیت‌المقدس) بفروشد. “بن و جری” گفته که فروش محصولاتش در این مناطق با ارزش‌های‌ این شرکت سازگار نیست و در این تصمیم “نگرانی‌های طرفداران و شرکای” خود را در نظر گرفته است.

به این ترتیب یک دسر به یک موضوع سیاسی تبدیل می‌شود. کمپین همبستگی فلسطین، که از جنبش BDS (جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل) حمایت می‌کند، خشنود از این تصمیم در حساب توئیتری خود نوشت: «روند تاریخ در حال چرخش است.»

در مقابل، یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل از “تسلیمی شرم‌آور در مقابل یهود‌ستیزی، جنبش BDS و گفتمان ضد اسرائیلی و ضد یهودی” سخن گفته است. حتی نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل نیز وارد عمل شده و با رئیس شرکت مادر تماس گرفته و این شرکت را تهدید به “عواقب جدی” کرده است. دفتر بنت بیانیه‌ای داده و گفته است که اسرائیل با هرگونه تحریم علیه شهروندان خود مقابله خواهد کرد.

ویدئوی اعتراضی وزیر اقتصاد اسرائیل

سیاستمداران و شهروندان اسرائیل نیز در شبکه‌های اجتماعی خشم خود را در این مورد نشان داده‌اند. اورنا باربیوای، وزیر اقتصاد اسرائیل ویدئویی منتشر کرده که با تلفن همراهش گرفته است. او در این ویدئو به سمت فریزر می‌رود، بسته‌ای از بستنی‌های “بن و جری” را بیرون می‌آورد و آن را در سطل زباله می‌اندازد. او در حین این کار می‌گوید: «بستنی شما نمی‌تواند به ما دیکته کند که سیاست در کشور ما چگونه باید باشد.»

برخی از اسرائیلی‌ها می‌خواهند “بن و جری” را تحریم کنند. برخی نیز تردید دارند زیرا پرونده کمی پیچیده‌تر از این‌هاست.

بستنی “بن و جری” در اسرائیل توسط آمریکایی‌ها تولید نمی‌شود، بلکه امتیاز آن با یک شرکت اسرائیلی است. آوی سینگر، رئیس این شرکت می‌گوید “بن و جری” مدت‌ها است که به او فشار می‌آورد تا فروش در شهرک‌های اسرائیلی را متوقف کند. اما او امتناع کرده زیرا این نقض قانون اسرائیل است.

بحث تحریم مناطق فلسطینی بالا می‌گیرد

بستنی‌سازی “بن و جری” نمی‌خواهد مجوز خود که در پایان سال ۲۰۲۲ منقضی می‌شود را تمدید کند. این شرکت گفته،‌ می‌خواهد فروش بستنی در اسرائیل را ادامه دهد، اما نه در شهرک‌ها . “بن و جری” ۳۵ سال است که در اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی فلسطینی به فروش می‌رسد. این شرکت پاسخی به این سئوال نداده که چرا این تصمیم را حالا گرفته است.

اما این تصمیم نشان از تشدید بحث تحریم‌ها دارد. شرکت‌های اسرائیلی در گذشته بارها به دلیل تولید در شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. به عنوان مثال سازنده آب سودا (Sodastream) ، کارخانه خود را پس از کارزارهای گسترده به صحرای نگب (نقب) اسرائیل منتقل کرد.

در سال ۲۰۱۹ نیز دیوان عدالت اروپا حکم داد که محصولات شهرک‌های اسرائیلی باید برچسب‌گذاری شوند. اما کارخانه بستنی‌سازی اسرائیل که تاکنون برای “بن و جری” تولید کرده  در کرانه باختری نیست. به این ترتیب برای اولین بار این محصولات تولید‌شده از شهرک‌ها نیستند که تحت تأثیر تحریم قرار می‌گیرند، بلکه این شامل محصولات تولید‌شده برای شهرک‌ها هم می‌شود.

این احتمالا یکی از دلایل واکنش شدید اسرائیل به تصمیم “بن و جری” است. گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در واشنگتن به فرماندار ۳۵ ایالات آمریکا نامه نوشته و از آنها خواسته، قوانینی را علیه تحریم اسرائیل تصویب کنند.

سال ۲۰۱۸ پرتال اینترنتی اجاره اتاق و خانه‌های توریستی (Airbnb) اعلام کرد که دیگر در شهرک‌های اسرائیلی فعالیت نمی‌کند، ولی وقتی از آن شکایت شد، تصمیم خود را پس گرفت.

 

 

 

منبع:https://www.dw.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟