کارزار بین‌المللی اسرائیل برای مقابله با جنبش تحریم شهرک‌سازی

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری جدید اسرائیل برخلاف مواضع رهبران سابق و کنونی حزب «کارگر» در برخورد با تمام آن‌چه مربوط به شهرک‌های یهودی نشین می‌شود، تصمیم گرفت وضعیت سیاسی را به وضعیت امنیتی تبدیل کند و تحریم شهرک‌سازی در کرانه باختری توسط شرکت «بن‌ و جری» را اقدامی برای حمایت از تروریسم بداند.

هرتزوگ در اظهاراتش اشاره به راه اندازی یک کمپین بین‌المللی به رهبری نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل به منظور مقابله با تصمیم شرکت «بن و جری» کرد. نخست وزیر اسرائیل در نخستین اقدامات این کمپین، نشستی را با سفرای شماری از کشورها در ایالات متحده و سازمان ملل متحد برگزار کرد و طی آن تصمیم شرکت «بن و جری» را ایستان در کنار جنبش حماس و حمایت از آن جنبش دانست.

در همین حال، نخست وزیر اسرائیل با آلن جوب، مدیر عامل شرکت یونیلیور و همچنان با صاحب شرکت بین‌المللی «بن و جری» صحبت کرده است. طبق گزارش دفتر نخست وزیر اسرائیل، نفتالی بنت موضع تل‌آویو را در قبال این تصمیم به آلن جوب منتقل کرده و افزوده است که وی این اقدام را خطر جدی دانسته و خاطرنشان می‌کند که اسرائیل در تمام عرصه‌های ممکن به مقابله با این تصمیم خواهد پرداخت.

البته اغلب احزاب سیاسی اسرائیل از راه اندازی کارزار اخیر استقبال کرده و حمایت خود را از آن اعلام کرده اند. یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل، تصمیم تحریم را “تسلیم شرم آوری در برابر یهودی‌ستیزی و جنبش تحریم» خواند.

 

از سوی دیگر، نفتالی بنت، تهدید کرد که موضوع تحریم شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری و بیت‌المقدس را به موضوع بین‌المللی تبدیل کرده و آن را به مجامع قانونی خارج از کشور خواهد کشاند. وی گفت که «مصرف کنندگان در اسرائیل و ایالات متحده و حتی در سایر کشورها، ایستادن در کنار حماس را قابل پذیرش نمی‌دانند.» نخست وزیر اسرائیل، تصمیم تحریم شهرک‌ها را اقدامی خصمانه علیه اسرائیل دانست و افزود «هر کسی که در صدد بهره‌برداری تبیلغاتی برای محصولات خود از طریق تحریم اسرائیل شود، به زودی متوجه خواهد شد که بدترین تصمیم را از نظر تجاری اتخاذ کرده است».

نفتالی بنت، طرف‌های تحریم کننده اسرائیل را به پرداخت هزینه‌های سنگینی تهدید کرد و گفت این تحریم به دلیل تلاش‌هایی اسرائیل برای مبارزه با تروریسم، گرفته شده است.

در همین حال، هیئتی از سفرای کشورهای مختلف در سازمان ملل متحد به دعوت اسرائیل وارد این کشور شده اند.گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در ایالات متحده و سازمان ملل متحد، دیدار سفرای مزبور از اسرائیل را در مقطع حساس کنونی حائز اهمیت بسیاری دانست. همچنان، نفتالی بنت، دیدار سفیران یادشده از اسرائیل را به عنوان «تعهد آنان برای تأثیرگذاری بر مواضع کشورهایشان و ایستادن در کنار اسرائیل دانست و افزود که این کشورها در مبارزات تل‌آویو علیه نفاق و اقدامات تبعیض آمیزی که در سازمان ملل و مجامع بین‌المللی علیه اسرائیل جریان دارد، در کنار اسرائیل قرار گرفته اند».

البته در چارچوب کارزار برای مقابله با تحریم اسرائیل، که گیلعاد اردان در اجرای آن نقش مهمی دارد، علاوه بر پیگری روند قانونی بین‌المللی که قبلاً آغاز شده است، اسرائیل سعی دارد حمایت شخصیت‌هایی بسیاری را در آمریکا به خود جلب کند. به همین منظور گیلعاد اردان، ۳۵ نامه را به فرمانداران ایالت‌های که از نظر قانون می‌توانند با تصمیم تحریم اسرائیل مقابله کنند، فرستاده و  از آن‌ها خواسته است که اقدامات قانونی را علیه شرکت «بن و جری» اتخاذ کنند. گیلعاد اردان در نامه‌های یادشده از فرمانداران آمریکا خواسته است موضع روشنی را در برابر این شرکت اتخاد کنند و افزوده است که «من از شما می‌خواهم که با این تصمیم ابراز مخالفت کنید و دست به اتخاذ اقدامات قانونی و تجاری لازم بزنید».

البته شرکت بین‌المللی بستنی‌سازی «بن و جری» چندی پیش تصمیم گرفت فروش محصولات خود را در سرزمین‌های اشغالی فلسطین متوقف کند، این تصمیم باعث شد اسرائیل کارزار گسترده‌ای را علیه این شرکت آغاز کند و با بهره‌جویی از این فرصت در تلاش برای قانونی ساختن شهرک‌ها و پاسگاه‌های ساخته شده در کرانه باختری و بیت‌المقدس شود.

با این حال، مقامات اسرائیلی پس از آگاهی از تصمیم دولت آمریکا مبنی بر مخالفت با جنبش تحریم اسرائیل، اندکی احساس آرامش کردند، به ویژه این واشنگتن اعلام کرد که جنبش ناعادلانه تحریم اسرائیل را رد می‌کند. همچنان، واشنگتن به تل‌آویو اطمینان داد که دولت بایدن – هریس، متحد قوی در مبارزه با تمام تلاش‌هایی در سراسر جهان خواهد بود که هدف از آن‌ها مشروعیت زدایی از اسرائیل است.

 

 

 

 

منبع:https://www.independentpersian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟