سی‌ان‌ان :بدبینی  دولت بایدن نسبت به احیای برجام

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
به نظر می‌رسد، وقفه‌ ایجاد شده در مذاکرات احیای برجام در وین به دلیل انتقال دولت در ایران، و همچنین رویدادها و روندهایی که در طول این مدت تعلیق رخ داده، سیگنال‌های امیدبخش و خوش‌بینانه در طول مذاکرات را به نشانه‌های مأیوس‌کننده تبدیل کرده است.

ناتاشا برتراند و نیکول گائوت خبرنگاران شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی نوشته اند: مقامات امنیت ملی و اطلاعاتی که با مذاکرات آشنا هستند می‌گویند ، مقامات دولت بایدن به طور فزاینده ای نسبت به احیای توافق هسته ای ایران بدبین می‌شوند. برخی از مقامات از اینکه این مذاکرات از زمان پایان دور آخر در 20 ژوئن به تاخیر افتاده است ابراز ناامیدی کرده اند ، به ویژه این که [به ادعای آن‌ها] پیشرفت‌های هسته‌ای ایران خطر، توافق هسته‌ای در شرایط فعلی را غیرعمیاتی می کند. اکنون که رئیس جمهور ابراهیم رئیسی پس از تحلیف خود در روز پنجشنبه رسماً در قدرت است مقامات امیدوارند که مذاکرات در چند هفته آینده از سر گرفته شود، اما هنوز نامشخص است که اساساً آیا چنین خواهد شد و اگر بشود چه زمانی اتفاق می‌افتد. با این حال رئیسی گفته است که در اصل با برجام مخالف نیست و مقامات آمریکایی گفته اند که انتظار ندارند وی مذاکرات را کنار بگذارد.

به نوشته سی‌ان‌ان، با توقف مذاکرات در اواخر ماه ژوئن و تسریع [ادعایی] برنامه هسته‌ای ایران، مقامات آمریکایی پیام‌های علنی و یا محرمانه [از طریق واسطه‌های احتمالی] به ایران اعلام کرده‌اند که بطور نامحدود، پای میز مذاکره نخواهند ماند، چراکه به زعم آن‌ها با تداوم پیشروی برنامه هسته‌ای تهران،  شرایط توافق اصلی ممکن است دیگر کارایی لازم را برای تحت تأثیر قرار دادن این برنامه نداشته باشد. به گفته یک مقام مطلع از مذاکرات جاری، هنگامی که مذاکرات در پایان راند ششم متوقف شد، یکی از مهمترین موضوعات کلیدی باقیمانده نحوه تعامل با پیشرفت‌های ایران در تحقیق و توسعه هسته‌ای ایران بود که به ادعای این مقام، ایران اساساً به اعضای 1+5 [به کنایه] می‌گوید: «چه بد [حیف شد]! در چهار سال ترامپ ما رنج بسیار کشیدیم، و پاسخ ما [به فشارهای دولت ترامپ] این بود؛ شما نمی توانید آن را از ما بگیرید». به گفته این مقام، همه طرف های مذاکره احساس می کنند وقت رو به پایان است. وی گفت: «همه ما می‌خواهیم به مذاکرات برگردیم و مصمم هستیم که روی آن کار کنیم، اما این یک واقعیت است وقتی‌که بلینکن می گوید مذاکرات نمی تواند برای همیشه ادامه یابد. با تداوم روند غنی سازی ایران، زمانی فرا می رسد که دیگر توافقی برای بازگشت به آن وجود ندارد. هرچند ما هنوز به آن نقطه نرسیده ایم».

نویسندگان گزارش سی‌ان‌ان در ادامه با اشاره به اینکه « امید به آرامی در حال محو شدن است»، عدم احیای برجام را ضربه‌ جدی به برنامه سیاست خارجی رئیس جمهور جو بایدن خواندند. در همین حال، مقامات دولت به طور خصوصی اعلام کرده‌اند که دولت قبلی موانع عمده ای را برای ایجاد اخلال در ورود مجدد به توافق به جای گذاشته است و اکنون در حال برنامه‌ریزی‌های احتمالی هستند. یکی دیگر از افراد آشنا به مذاکرات مدعی است «وقتی مشخص شد که توافقی قبل از انتخابات ایران منعقد نمی‌شود، امیدها رو به افول گذاشت. جدول زمانی [حاصل شده در پایان دور ششم مذاکرات] هدف اصلی ایالات متحده بود، اما نکات مهمی مانند دامنه لغو تحریم ها باقی ماند». به ادعای وی ایالات متحده و متحدانش تنها تحریم های مربوط به توافق هسته ای را لغو می‌کنند و تحریم‌های مربوط به [موارد ادعایی] نقض حقوق بشر، سلاح‌های متعارف و … باقی می‌ماند.بر اساس این گزارش، همچنین چشم انداز مد نظر ایالات متحده برای آنچه “توافق طولانی‌تری و قوی‌تر” می‌خوانند، جواب نداده و به مذاکرات کمکی نکرده است. ایران همچنان مایل نیست در مذاکرات بعدی در مورد مسائل غیرهسته‌ای مانند برنامه موشک‌های بالستیک خود تعهدی بدهد. بسط و گسترش این توافق در اولویت دموکراتهای رادیکال‌تر مانند سناتور باب منندز ، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا بوده که با ۴۲ سناتور دیگر طی نامه‌ای به بایدن، چنین درخواستی را مطرح کرده‌اند.سی‌ان‌ان در ادامه گزارش داد: افراد درگیر در مذاکرات می گویند، مقامات آمریکایی سردرگم شده اند که چرا تأخیر در ازسرگیری مذاکرات این مدت به طول انجامیده است. این مقام مطلع، مدت زمان تعلیق مذاکرات از زمان انتخابات را «سورپرایز بد» توصیف کرد، چراکه به ادعای وی «مقامات ایرانی به همتایان خود گفته بودند که تهران پس از پایان انتخابات مذاکرات را ادامه می‌دهد».نویسندگان گزارش مدعی اند که در میان شرکای 5+1 گمانه زنی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه این تاخیر می تواند یک «حرکت تاکتیکی» از سوی ایران باشد. با این حال ، آنها به طور فزاینده ای معتقدند که درون [هسته تصمیم‌سازی] ایران بحثی در مورد نحوه ادامه مذاکرات در جریان است. مقام یادشده مدعی شد: «به نظر می رسد مسئله‌ای در مورد تصمیم رئیسی درباره این که آنها چگونه می‌خواهند روند کنونی دیپلماسی را حفظ کرده و در عین حال اثر خود را بر آن بگذارند وجود دارد؛ این چیزی فراتر از تاکتیک است. فرضیه کاری ما این است که رئیسی آنچه می گوید که می خواهد به برجام بازگردد را دنبال می‌کند». به گفته وی، یک عدم قطعیت عمده این است که «ما نمی دانیم آیا رئیسی می خواهد تیم جدیدی ار افراد مد نظر خود را، برای ادامه مذاکره تعیین کند یا خیر».به ادعای نویسندگان گزارش، یک تیم جدید می تواند اثرات منفی بر روند تعامل داشته باشد، زیرا مذاکره کنندگان می گویند اکنون یکدیگر را پس از ماه‌ها ماراتن دیپلماتیک در اتاق های کنفرانس گرند هتل وین به خوبی می شناسند، روز به روز در مورد جنبه های معامله بحث کرده‌اند، از زمان استراحت‌های ظهر و عصر برای گزارش دادن به کشورهای خود استفاده می‌کرده‌اند. همچنین در میان مذاکره کنندگان این نگرانی وجود دارد که اگر رئیس جمهور جدید ایران از کار دولت قبلی در این زمینه ناراضی باشد، او ممکن است انتظارات دیگری در مورد آنچه می تواند انجام شود با خود به ارمغان آورد و پیشرفت مذاکرات را به عقب براند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟