در آستانه سالگرد «پیمان ابراهیم» مبادلات تجاری اسرائیل و امارات از ۵۷۰ میلیون دلار فراتر رفت

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

براساس داده‌های سازمان مرکزی آمار اسرائیل، نزدیک به یک سال پس از امضای «پیمان ابراهیم» میان آن کشور و امارات متحده عربی، میزان مبادلات تجاری دو کشور به بیش از ۵۷۰میلیون دلار رسید.  

به گزارش اورشلیم‌پست، براساس این آمار، در طول سال ۲۰۲۰ و شش ماه نخست سال ۲۰۲۱، میزان صادرات کالا و خدمات اسرائیل به امارات متحده عربی ۱۹۷میلیون دلار و میزان ورادات از آن کشور، ۳۷۲میلیون دلار بوده است. 

شورای تجارت اسرائیل-امارات، نهادی که کسب‌وکارها میان دو کشور را با یکدیگر مرتبط می‌کند، اعلام کرده است که مبادلات تجاری بین دو کشور در طول سال ۲۰۲۱ به رقم یک‌میلیارد دلار خواهد رسید و طی سه سال، از سه‌میلیارد دلار فراتر می‌رود.

در ۱۳ اوت سال ۲۰۲۰ میلادی (۲۳ مرداد ۱۳۹۹)، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا اعلام کرد که اسرائیل و امارات متحده عربی برای عادی‌سازی روابط دو کشور توافق کرده‌اند.

 

به گفته دوریان باراک، یکی از بنیانگذاران شورای تجارت اسرائیل-امارات، از زمان برقراری روابط میان دو کشور، شرکت‌های اسرائیلی شروع به شناسایی امکانات نهفته اکوسیستم اقتصادی امارات متحده عربی کردند. او امارات متحده عربی را یک بازار جهانی مانند هنگ‌کنگ و سنگابور و پایتخت تجاری کل منطقه دانست و افزود: «امارات مکانی است که مردم از سراسر جهان برای تجارت به آنجا می‌روند، با مزایای منحصر‌به‌فرد در مقایسه با سایر کشورها که آن را به یک بستر منحصر‌به‌فرد برای دسترسی به کل جهان تبدیل می‌کند.»

فلور حسن ناحوم، معاون شهردار اورشلیم و یکی دیگر از بنیانگذاران شورای تجارت اسرائیل-امارات، نخستین سال عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و امارات متحده عربی را با وجود چالش‌های فراوان، در کل بسیار موفق دانست و گفت: «ما با یک همه‌گیری جهانی روبه‌رو شدیم که مانع گردشگری بود، با این حال حدود ۲۳۰هزار اسرائیلی به امارات متحده عربی سفر کردند.» 

او با اشاره به اهمیت تمایل دوطرفه به برقراری صلح، گفت: «تجارت یکی از بهترین عرصه‌ها برای ایجاد صلح صمیمانه است که با یادگیری اعتماد به یکدیگر و شناخت حساسیت‌های فرهنگی دو طرف همراه است.» حسن ناحوم با اشاره به وجود تفاوت‌های فرهنگی میان مردم دو کشور، افزود: «نمی‌خواهم تعمیم بدهم، اما اسرائیلی‌ها بیشتر معامله‌‌گرند، درحالی که اماراتی‌های اغلب رابطه-محورند. سال نخست عمدتا به شناخت یکدیگر و ایجاد روابط اختصاص داشت.»  

 

فلور حسن ناحوم، معاون شهردار اورشلیم و یکی دیگر از بنیانگذاران شورای تجارت اسرائیل-امارات- Giuseppe CACACE / AFP

به گفته حسن ناحوم، بیش از نیم میلیارد دلار تبادل تجاری میان دو کشور، گردشگری و قراردادهای سرمایه‌گذاری میان دو کشور را شامل نمی‌شود. او بزرگ‌ترین توافق تجاری میان دو کشور را مربوط به فروش ۲۲درصد از سهام شرکت حفاری اسرائیلی «دیلیک دریلینگ» در میدان گازی «تمار» در شرق مدیترانه به شرکت نفتی «مبادله» ابوظبی دانست. این سهام در ماه آوریل به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰میلیون دلار واگذار شد. 

به گفته فلور حسن ناحوم، شورای تجارت اسرائیل-امارات در حال حاضر چهار هزار عضو دارد که نیم از آن‌ها اسرائیلی و نیم دیگر اماراتی‌اند. او به تنوع حوزه‌های همکاری میان دو کشور ازجمله فناوری، انرژی سبز، بانکداری و غیره اشاره می‌کند و می‌گوید که علاوه‌بر این، پروژه‌هایی در عرصه هنر، فوتبال و فرهنگ نیز میان دو کشور برقرار شده و حتی لیگ کوچک بیس‌بال اسرائیل در  مسابقاتی در دبی شرکت کرده است.

حسن ناحوم همچنین به‌عنوان معاون شهردار اورشلیم، در حال حاضر بر روی پروژه‌ای کار می‌کند که براساس آن قرار است جمعیت محلی عرب ساکن شرق اورشلیم مشاغل تحقیق و توسعه (R&D jobs) بعضی از کسب‌وکارهای اماراتی را برعهده بگیرند. او می‌گوید: «همه چیز خیلی سریع پیش می‌رود. هیچ‌کس فکر چنین چیزی را نمی‌کرد.»

 

 

منبع:https://www.independentpersian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟