چین و اسرائیل در بوته آزمایش

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

این اعتقاد در میان بیشتر کارشناسان اسرائیلی امور آمریکا وجود دارد که روابط اسرائیل با چین در آینده نزدیک در بوته آزمایش و حتی خطر قرار خواهد گرفت چرا که این رابطه از جهتی تحت تاثیر نزاع آمریکا و چین و روابط ویژه اسرائیل و آمریکا از سوی دیگر قرار دارد.

برخی از این کارشناسان تا آنجا پیش رفته‌‌اند که پیش‌بینی می‌کنند اسرائیل در این میان تنها در برابر دو گزینه قرار دارد و آن انتخاب میان واشنگتن و پکن است. کارشناسان تاکید دارند که از هم اکنون گزینه انتخابی اسرائیل مشخص است زیرا آمریکا همپیمان استراتژیک اصلی اسرائیل بوده و حدود نیمی از یهودیان جهان در این کشور زندگی می‌کنند. اما در مقابل برخی دیگر تاکید دارند که شرایط به این نحو پیش نخواهد رفت.

به نظر می‌رسد نزدیکترین زمان ممکن برای مشخص شدن این مساله ماه آینده (سپتامبر) است زیرا پیش‌بینی می‌شود افتتاح بندر جدید در خلیج حیفا تا یک ماه آینده انجام شود. شرکت چینی «شانگهای اینترنشنال پورت گروپ» (SIPG) موفق شد در مناقصه بهره‌برداری 25 ساله این بندر پیروز شود. این بندر در موازات بندر کنونی این شهر ساخته شده که قرار است در آینده خصوصی شود. دولت پیشین آمریکا نسبت به پیروزی این شرکت چینی در مناقصه ابراز نگرانی‌های امنیتی جدی کرده چرا که از سال‌ها پیش این بندر محل استقرار ناوگان ششم دریایی آمریکا بوده است. در واقع چین می‌تواند از روابط خود با اسرائیل برای بهبود جایگاه استراتژیک خود استفاده کند، علاوه بر آنکه حضور چین در این بندر ظرفیتی برای جمع‌آوری اطلاعات حساس و آگاهی از فناوری‌های محرمانه فراهم می‌کند. بر اساس برخی گزارشات، اسرائیل به واشنگتن تضمین‌هایی داده که چین نتواند از پروژه‌های مشترک با اسرائیل برای بهبود جایگاه استراتژیک و ظرفیت‌های اطلاعاتی خود استفاده کند.

مساله بندر حیفا بخش کوچکی از شبکه روابط روبه توسعه اسرائیل با چین در چند سال گذشته محسوب می‌شود اما نکته مورد تاکید منابع آمریکایی آن است که تسلط چین بر بنادر متعدد استراتژیک و مسیرهای دریایی در نقاط مختلف جهان در چارچوب «ابتکار کمربند و جاده» در حال انجام است که توسط رئیس جمهور چین مطرح شده و هدف آن ادغام فعالیت‌های نظامی و غیر نظامی است. با توجه به این مساله مدیریت بندر حیفا به لحاظ تئوریک به ارتش چین این امکان را می‌دهد تا از این بندر به عنوان پایگاهی مفید در دریای مدیترانه و یکی از مهمترین مسیرهای تجارت جهانی استفاده نماید.

استقرار دولت جدید در آمریکا نیز چیزی را تغییر نداده، زیرا جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در اولین سخنرانی خود در برابر کنگره این کشور اعلام کرد دولت وی معتقد است آمریکا در رقابت با چین در قرن جاری از برتری برخوردار است. یکی از سفرای سابق اسرائیل در آمریکا به نقل از راش دوشی مشاور سیاسی جو بایدن در امور چین که در کتابی تحت عنوان «The Long Game: China’s Grand Strategy to Displace American Order» آمده نقل می‌کند هدفی که چین برای دستیابی به آن تلاش می‌کند کسب برتری همه‌جانبه بر آمریکا در 30 سال آینده است. یکی از کنسول‌های سابق اسرائیل در نیویورک اعلام کرد در ژوئن گذشته مرکز پژوهش‌های کنگره آمریکا گزارشی 56 صفحه‌ای تحت عنوان «پیشرفت چین در عرصه دریایی و پیامدهای آن برای قدرت ناوگان آمریکا» تهیه کرده است. در اولین بخش از این گزارش آمده است: تلاش‌های چین برای پیشرفت نظامی به ویژه در عرصه به روز رسانی ناوگان دریایی به اصلی‌ترین بخش برنامه‌ریزی و ایجاد موازنه در برنامه دفاعی آمریکا تبدیل شده است، ناوگان چینی که از 25 سال گذشته در معرض به روز رسانی و توسعه قرار دارد به اصلی‌ترین نیروی نظامی در حلقه اصلی دریایی چین تبدیل شده است، اما در عین حال این نیرو نسبت به اجرای رزمایش به دور از مرزهای چین در اقیانوس آرام، اقیانوس هند و مناطق دریایی موازی با اروپا اقدام می‌کند». پیش از این گزارش نیز لوید آستین وزیر دفاع آمریکا «راهبردهایی برای توصیه به گروه کاری چین» را صادر کرد که در آن از پکن به عنوان بزرگترین چالش برای واشنگتن یاد شده است. به همین دلیل بودجه دفاعی سال 2022 منعکس کننده این دیدگاه است که چین تهدیدی قابل مشاهده در افق آینده است و این افق به مرزهای آمریکا اختصاصی ندارد.

 

 


منبع:https://farsi.palinfo.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟