آیا دولت سیزدهم ایران، جلوی عقب‌نشینی آمریکا از خاورمیانه را می‌گیرد؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
آیا دولت سیزدهم ایران، جلوی عقب‌نشینی آمریکا از خاورمیانه را می‌گیرد؟

نشریه آمریکایی فارن پالیسی در تحلیلی به قلم «مایکل هرش» به تبیین و بررسی تأثیر دولت سیزدهم ایران بر آینده توافق هسته‌ای و روابط ایران و آمریکا پرداخته است. نویسنده در این تحلیل معتقد است: «در دوران ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی، تهران به‌احتمال زیاد مواضع تهاجمی‌تری اتخاذ خواهد کرد و جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا مانند بسیاری از پیشینیان خود ممکن است به خواسته‌ی خود مبنی عقب‌نشینی نیروهای آمریکا از منطقه خاورمیانه دست پیدا نکند.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

 

  • علی‌رغم تمایل رهبر ایران برای فرار از تحریم‌های آمریکا در قالب بازگشت به برجام، وی بیشتر نیاز به تقویت رژیم دارد. برای تهران، خصومت و دشمنی با آمریکا همیشه به‌عنوان بهترین ابزار ایدئولوژیک عمل کرده است. دولت جدید ایران احتمالاً با توسعه سیاست‌های تهاجمی و جاه‌طلبانه در منطقه، سعی خواهد کرد با انحراف توجهات به مسائل منطقه‌ای، از این فرصت برای سرکوب مخالفان سیاسی داخلی بهره ببرد.
  • رژیم جدید در تهران دیگر نیازی به تظاهر به میانه‌روی نمی‌بیند؛ زیرا رهبر ایران اکنون به دنبال استوار ساختن میراث خود است: تضاد و دشمنی با غرب، جنگ‌های نیابتی در خارج و حفظ مسیر انقلابی از طریق زور در داخل.» این نگرش‌ها به‌احتمال زیاد، احیای توافق هسته‌ای 2015 را دشوارتر خواهد کرد. سید ابراهیم رئیسی برای تعامل ایران با جهان یا کندشدن فعالیت هسته‌ای انتخاب‌نشده است. رهبر ایران، سید ابراهیم رئیسی را انتخاب کرد تا حکومت تئوکراتیک را تقویت و نفوذ غرب را ریشه‌کن سازد. آن‌ها خواهان توافق با غرب نیستند و باوجود تأثیر مخرب تحریم‌ها، رهبران رژیم به این نتیجه رسیده‌اند که اکنون نسبت به سال‌های 2015 و 2017 یا 2019 در شرایط بسیار بهتری قرار دارند.»
  • دولت بایدن باید توهم موفقیت مذاکرات با دولت ابراهیم رئیسی را کنار بگذارد و توجه خود را بر تغییر رژیم متمرکز سازد. مطابق آمار رسمی ایران، میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری 48.8 درصد بود که پایین‌ترین میزان از زمان انقلاب اسلامی 1979 م است. 
  • ایران همچنین اعتراضات مردمی را تجربه می‌کند که مقیاس و گستره جغرافیایی و جمعیتی آن نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است. ما به‌طورقطع می‌دانیم که سطح نارضایتی داخلی و خشم نسبت به حکومت دینی بسیار بالا است. اگر کاخ سفید به دنبال تقویت ارزش‌های دموکراتیک در خارج از کشور است، هیچ مکانی بهتر از جمهوری اسلامی وجود ندارد.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «ایران به نظر مطمئن است که زمان به نفع اوست و می‌تواند امتیازات وسیع‌تری از آمریکا دریافت کند. با این فرض که می‌تواند اهرم قدرت ایران را سریع‌تر از توانایی غرب برای تحمیل مشکلات مالی یا اشتیاق برای اقدام نظامی افزایش دهد.»

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟