رویکرد خاورمیانه‌ای آمریکا زیر سایه سنگین تحولات افغانستان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
رویکرد خاورمیانه‌ای آمریکا زیر سایه سنگین تحولات افغانستان

اندیشکده آمریکایی «ریسپانسیبل استیت کرفت» در تحلیلی به قلم «دانیل برومبرگ»، پژوهشگر ارشد مرکز عربی واشنگتن دی سی به بررسی پیامدهای خروج حدود 3 هزار نظامی آمریکا از افغانستان بر سیاست امنیتی این کشور در منطقه خاورمیانه پرداخته است. در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم.

  • منطق غالب در میان کارشناسان امنیتی این است که در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت ما شاهد کاهش عمده نیروهای آمریکا از منطقه نخواهیم بود. هر چند دولت بایدن با تمرکز گسترده بر چین به دنبال خروج از منطقه است. علاوه بر این کارشناسان استدلال می‌کنند که نقش خاورمیانه در تأمین امنیت و منافع اقتصادی و انرژی کم‌رنگ شده است. تصمیم اخیر کاخ سفید مبنی بر بیرون راندن سامانه ضد موشکی پاتریوت از عربستان سعودی، عراق، کویت و اردن بدون اشاره به خروج 2500 تا 5000 نیروی نظامی آمریکا از عراق، این ملاحظات سیاسی را مورد تائید قرار می‌دهد و اعتقاد راسخ به موفقیت عرصه اقتصادی و سیاسی داخلی آمریکا را در اولویت قرار می‌دهد. در شرایطی که منطق خروج آمریکا همچنان پابرجاست، اما عدم قطعیت سیاسی ناشی از این واقعیت که طالبان اکنون کنترل کامل افغانستان را در دست خواهد گرفت، غیرمحتمل است که دولت بایدن به دنبال کاهش عمده نیروهای خاورمیانه باشد.

برخلاف ویتنام، جنگ بیست‌ساله افغانستان درس‌هایی را برای ایالات‌متحده داشت مبنی بر این‌که جنگ بیهوده می‌تواند نفوذ منطقه‌ای و جهانی ایالات‌متحده را تضعیف سازد. ضمن اینکه، واشنگتن را با ماهیت و محدودیت‌های قدرت نظامی به‌خصوص قدرت نظامی زمینی‌اش آشنا کرد. البته ایالات‌متحده نمی‌تواند از تجارب جنگ افغانستان در سایر بحران های خاورمیانه استفاده کند؛ زیرا عرصه‌های منازعه در افغانستان و سایر کشورهای خاورمیانه بسیار متفاوت است. ایالات‌متحده از این واقعیت آگاه است که برای تغییر واقعیات سیاسی بغداد و دمشق از اراده سیاسی و ابزار لازم برخوردار نیست و برای تأثیرگذاری قدرت نظامی خود در مقابل نقش ایران و روسیه در بحران عراق و سوریه، ناگزیر است تا مسیر دشواری را طی کند.

  • تحلیلگران، اقدامات اخیر دولت بایدن در مورد عراق و سوریه را چالش سیاسی جدی برای دولت وی توصیف می‌کنند که می‌تواند نشانگر ناتوانی آمریکا در اعمال بازدارندگی منطقه‌ای باشد.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت پس از اشاره به تکرار حملات علیه مواضع نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه و تبعات خروج ناگهانی آمریکا از افغانستان، نوشت «آمریکا درواقع نقش اصلی خود را در سوریه و عراق واگذار کرده است؛ استراتژی که سران جمهوری‌خواه آمریکا با آن مخالف‌اند، اما گزینه بهتری برای پیشنهاد ندارند.»

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟