سفر الکاظمی به واشنگتن و پیامدهای آن بر روابط آمریکا و عراق

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
سفر الکاظمی به واشنگتن و پیامدهای آن بر روابط آمریکا و عراق
اندیشکده آمریکایی «کارنگی برای صلح بین‌المللی» در تحلیلی به قلم «حارث حسن» در مورد اهمیت و پیامدهای دیدار مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق به آمریکا و تأثیر آن بر آینده تحولات داخلی عراق می‌نویسد:

برای الکاظمی، دستیابی به فرمولی که بتواند از یک سو گروه‌های همسو با ایران را راضی نگه دارد و از سوی دیگر حمایت ایالات‌متحده را برای پشتیبانی اقتصادی بین‌المللی تضمین کند، ضروری است. این مسئله به وی اهرم قدرت و نفوذی می‌دهد که در مقابل سایر مخالفان داخلی بتواند از آن بهره ببرد.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

 

  • ایالات‌متحده بر این تأکید دارد که در صورت درخواست رسمی دولت عراق به حضور نیروهای نظامی خود پایان می‌دهد. اخیراً فشارها بر مصطفی الکاظمی افزایش‌یافته تا به وضوح خواستار خروج نیروهای آمریکا یا تعیین زمان‌بندی برای آن شود. شبه‌نظامیان همسو با ایران با استفاده از فناوری‌های جدید مانند هواپیمای بدون سرنشین، مواضع ایالات‌متحده آمریکا در استان‌های بغداد، الانبار و اربیل را مورد هدف قرار می‌دهند. کمیته هماهنگی مقاومت عراق اخیراً تهدید کرد که حملات خود را تا بیرون راندن آخرین سرباز آمریکایی‌ها از عراق ادامه می‌دهد.
    • آن‌ها دولت الکاظمی را متهم کردند که تمایل یا اراده‌ای برای درخواست خروج کامل و واقعی نیروهای آمریکایی ندارد. هرگونه تشدید تنش بیشتر می‌تواند تلافی و انتقام‌جویی آمریکا را برانگیزد و ثبات شکنند عراق را تهدید نماید. درواقع تشدید درگیری‌ها می‌تواند قدرت دولت الکاظمی را برای تأثیرگذاری بر رویدادها کاهش دهد، به خصوص درحالی‌که خود را برای برگزاری انتخابات پارلمانی اکتبر 2021 م آماده می‌کند.
    • تیم ترامپ بر تشویق الکاظمی برای انجام اقدامات قوی‌تر علیه شبه‌نظامیان و کاهش نفوذ ایران در این کشور متمرکز بود. دونالد ترامپ خود علاقه‌مند بود بداند که چگونه دولت عراق می‌تواند ثابت کند که هنوز برای ایالات‌متحده مفید است و آیا می‌تواند منافع اقتصادی را که تداوم مداخله آمریکا در این کشور را توجیه می‌کند، تأمین نماید یا خیر. درواقع دولت الکاظمی از چندین پروژه به خصوص در بخش انرژی که به نفع شرکت‌های آمریکایی بود حمایت کرد. این کشور همچنین به دنبال تسریع تلاش‌ها برای افزایش تولید گاز عراق بود که به این کشور کمک می‌کرد تا وابستگی خود را به واردات گاز ایران برای نیروگاه‌های خود کاهش دهد و این‌یکی از خواسته‌های اصلی آمریکا بود.

    نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «اکنون الکاظمی با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کرده است که احتمالاً دولت جدید آمریکا در مورد توانایی‌های وی در مواجهه با نفوذ ایران در کشور و مهار شبه‌نظامیان واقع‌بینانه‌تر است. دولت بایدن همچنان به حفظ اهرم نفوذ در عراق و جلوگیری از تسلیم شدن کامل این کشور تحت نفوذ ایران ادامه می‌دهد.

     بااین‌حال، این تلاش‌ها به عوامل دیگری مانند تمایل شدید آمریکا برای کاهش مشارکت در خاورمیانه، محدودیت اختیارات الکاظمی به عنوان نخست‌وزیر انتقالی بدون حمایت هیچ حزب سیاسی و چالش‌های متعدد عراق مشروط است.»

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟