شش نفر از رهبران طالبان مدیریت سیاست های طالبان را تعیین و اجرا می کنند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
شش نفر از رهبران طالبان مدیریت سیاست های طالبان را تعیین و اجرا می کنند
ملا هیبت الله آخوندزاده ناپدید و پنهان شده است. ملا عبدالغنی برادر دومین شخصیت مهم و رهبر فعلی طالبان است.
طالبان شورای 26 نفری دارد و تنها شش نفر تعیین کننده سیاستها طالبان هستند. طالبان کابل و اکثر مناطق افغانستان را تصرف و اعلام کرد که در آینده نزدیک حکومت اسلامی”امارات اسلامی” را تشکیل خواهد داد. ملا عبدالغنی برادر درکابل درحال ایجاد شرایط برای اعلام حکومت اسلامی است. جامعه جهانی منتظر اعلام سیاست های همه جانبه طالبان است.

طالبان دوران ملا عمر موسس طالبان
ملا عمر در سپتامبر 1994 میلادی طالبان را با مشارکت 50 طلبه دینی مدرسه در ولایت قندهار در جنوب افغانستان تشکیل داد و در کوتاه مدت طرفداران زیادی بدست آورد. طالبان بعد از مدتی در مقابل حکومت افغانستان و سایر گروه های مسلح به قدرت برتری دست یافت. طالبان در سال 1996 میلادی کابل را تصرف و تا سال 2001 میلادی بر 90 درصد افغانستان تسلط پیدا کرد. آمریکا در سال 2001 میلادی افغانستان را اشغال کرد. بعد از اشغال افغانستان و سرنگونی حکومت طالبان توسط آمریکا، طالبان علیه نیروهای حکومت جدید افغانستان و ناتو حملات مسلحانه را آغاز کرد.ملا عمر نیز پنهان شده و تا زمان مرگ خود رهبری طالبان را بر عهده داشت. بعد از مرگ ملا عمر یک گروه شش نفری رهبری طالبان را بر عهده گرفتند. ملا عمر متولد سال 1960 میلادی در قندهار، در 23 آوریل 2013 میلادی در شهر کراچی پاکستان در بیمارستان به علت بیماری سل مرد. ملا یعقوب پسر ملا عمر دوسال بعد خبر مرگ پدرش را اعلام کرد.
شورای رهبری شش نفری طالبان
1-ملا هیبت الله آخوندزاده
یعد از کشته شدن ملا اختر محمد منصور با حمله پهپادی آمریکا ، ملا هیبت الله آخوندزاده به رهبری طالبان در 25 مه 2016 میلادی انتخاب شد. آخوندزاده 60 ساله در دهه 80 میلادی به گروه های مسلح مبارز علیه اشغال شوروی پیوست و به معاون ملا منصور منصوب شد. هیبت الله آخوندزاده تا قبل آنکه در ماه مه 2016 میلادی ناپدید و پنهان شود،در یک روستای مرزی پاکستان با افغانستان علوم دینی تدریس می کرد و وعظ و سخنرانی انجام می داد. آخوندزاده به زندگی پنهانی روی آورده و محل اقامت وی معلوم نیست. مجله فارین پلیسی آمریکا در 2020 میلادی مدعی شد که آخوندزاده به کووئید 19 مبتلا شده و مرده است. اما طالبان این ادعا را تکذیب کرد. آخوندزاده قاضی القضات طالبان بود.
2- ملا عبدالغنی برادر
ملا عبدالغنی برادر متولد سال 1968 میلادی در ولایت اوروزگان است و هم قبیله حمید کرزایی رئیس جمهور افغانستان بعد از آغاز اشغال آمریکاست. ملا برادر نیز در عملیات علیه نیروهای ناتو شرکت کرده و فرد امین ملا عمر بود. ملا برادر همسر خواهر ملا عمر است و توسط ملا عمر به “برادر” ملقب شده است. ملا برادر یکی از چهار نفر موسس طالبان و معاون آخوندزاده و مسئول عالی رتبه امور سیاسی طالبان است. ملا عبدالغنی برادر در سال 2010 میلادی در شهر کراچی پاکستان بازداشت شد. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان، از پاکستان درخواست کرد که ملا برادر را از زندان آزاد کند و شرایط مذاکرات صلح آمریکا و طالبان را فراهم آورد. بنا به درخواست ترامپ، ملا برادر در سال2018 میلادی از زندان آزاد شد. ملا برادر در سالهای اخیر نقش مهمی در برقراری روابط دیپلماتیک و تعیین سیاست های نظامی برعهده گرفته و شهرت بین المللی بدست آورده است. ملا برادر قرارداد صلح طالبان و آمریکا را امضاء کرده و با مقامات کشورهای دیگر مذاکراتی انجام داده است.
ملا برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه در چارچوب قرارداد صلح طالبان و آمریکا در سوم مارس 2020 میلادی با ترامپ تلفنی مذاکره کرد. بدین ترتیب برای اولین بار یک رهبر طالبان با رئیس جمهور آمریکا گفتگو کرده است. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در سپتامبر 2020 میلادی در دوحه قطر با ملا برادر گفتگو کرد. ملا برادر همچنین با چین، مسکو و تهران نیز مذاکراتی انجام داد. ملا برادر بعد از تصرف کابل توسط طالبان در مصاحبه با گروهی از رسانه های خبری تصویری، اولین اصول سیاست طالبان را اعلام و تاکید کرد که انتظار نداشتند که کابل در کوتاه ترین مدت تسلیم طالبان شود.
3-ملا عبدالحکیم

ملا عبدالحکیم رئیس هیئت مذاکره کننده طالبان یکی از افراد مطمئن و امین هیبت الله آخوندزاده است. ملا عبدالحکیم در سال 2014 میلادی با شیر محمد عباس استانیکزائی معاون خود در هئیت مذاکرات، هنگام تبادل محکومان از زندان گوانتانامو آزاد شدند. عبدالحکیم قبل از برعهده گرفتن ریاست هیئت مذاکره کننده ، قاضی عالی رتبه طالبان بود و در مدارس علمیه شهر کویته پاکستان نزدیک مرزهای افغانستان تدریس می کرد و مورد احترام طالبان است.
4-شیرمحمد عباس استانیکزائی
شیرمحمد عباس استانیکزائی معاون وزیر حکومت طالبان قبل از سال 2001 میلادی بود. عباس استانیکزائی حدود ده سال در قطر اقامت داشت و در سال 2015 میلادی به ریاست دفتر سیاسی طالبان در دوحه منصوب شد. وی در مذاکرات صلح طالبان با حکومت افغانستان و سایر کشورها نیز شرکت داشت. عباس استانیکزائی ابتدا ریاست هیئت مذاکرات طالبان را برعهده داشت. اما اخیرا به معاون ملا عبدالحکیم منصوب شده است.
5-ملا محمد یعقوب
ملا محمد یعقوب فرزند ملا محمد عمر موسس طالبان و مسئول عملیات نظامی طالبان در افغانستان است. بعد از مرگ ملا منصور ، طالبان به وی پیشنهاد کرد که رهبری طالبان را بر عهده بگیرد. اما وی گفت که هنوز بسیار جوان و درباره امور نظامی کم تجریه هست و رهبری طالبان را نپذیرفت. ملا محمد یعقوب 31 ساله قبل از مرگ پدرش چهره ای ناشناخته بود. بعد از انتخاب ملا اختر محمد منصور به رهبری طالبان، بین خانواده ملا عمر و طالبان درباره تعیین رهبری طالبان تنش بوجود آمده بود. ملا یعقوب و برادرش ملا عبدالمنان، به جایگاه مهمی در درون طالبان دست یافتند و با انتصابات جدید، بحران تعیین رهبری رفع شده بود. ملا محمد یعقوب دستیار ملا هیبت الله آخوندزاده است.
6- سراج الدین حقانی
سراج الدین حقانی فرزندن جلال الدین حقانی موسس گروه مقاومت حقانی تحت حمایت آمریکا در دوران مبارزه با اشغال شوروی است. سراج الدین حقانی رهبر فعلی گروه حقانی است. گروه حقانی در سال 1995 میلادی به طالبان پیوست و کنترل امور اقتصادی و نظامی مناطق مرزی پاکستان وافغانستان را در اختیار خود گرفته است. گروه حقانی به تربیت نیروهای عملیات انتحاری ادامه می دهد و مسئول حملات انفجاری بسیار بزرگ در افغانستان است. گروه حقانی متهم به انجام به حملات انفجاری در یکی از هتل های لوکس کابل، طراحی ترور حمید کرزائی ، حملات انفجاری به سفارت کابل در هندوستان و سایر عملیات انتحاری و انفجاری است. سراج الدین حقانی حدود 50 سال سن دارد و محل اقامت وی پنهان و نامعلوم است.
اف بی ای آمریکا بر سر سراج الدین حقانی را تروریست بین المللی اعلام و بر بر سر وی پنج میلیون دلار جایزه گذاشته بود. اف بی آی اعلام کرده بود که سراج الدین حقانی احتمالا در منطقه وزیرستان شمالی پاکستان پنهان شده است. وی معاون هیبت الله آخوند زاده است.
شورای رهبری طالبان، عالیترین نهاد مدیریت طالبان است
طالبان شورای رهبری 26 نفری تحت فرماندهی رهبر طالبان را تشکیل داده است. شورای رهبری همه راهبردهای سیاسی و نظامی را تعیین ، اجرا و برآنها نظارت می کند. طالبان 17 کمیته زیر نظر رهبری و به ویژه کمیته های نظامی، اطلاعات، سیاسی و اقتصادی دارد و شبیه هئیت وزرا عمل می کنند.

سهیل شاهین 16 اوت در مصاحبه با کانال تلویزیونی A Haber ترکیه وابسته به حزب عدالت و توسعه گفت:ترکیه کشور برادر ماست و خواهان برقراری روابط نزدیک و برادرانه با ترکیه هستیم. همکاری اقتصادی و کمک مالی و پولی ترکیه با طالبان بسیار مهم است. وی افزود دختران و زنان حق کار و تحصیل در چارچوب شریعت اسلامی هستند.
….
روزنامه جمهوریت به نقل از “روزنامه ترکیه” نوشت: سهیل شاهین از سخنگویان گروه تروریستی طالبان در مصاحبه با “روزنامه ترکیه” گفت: روابط نزدیکی با ترکیه داشتیم و ترکیه کشور مهمی است. در افغانستان ” امارات اسلامی افغانستان” را اعلام کردیم. رسانه های بین المللی حمایت اکثریت مردم افغانستان از طالبان را پنهان می کنند و به تبلیغات سیاه نمائی علیه طالبان با توسل به بُرقَع و موارد دیگر ادامه می دهند.

سهیل شاهین افزود: ابتدا روس ها و سپس آمریکا در افغانستان خون مردم را ریختند. مردم افغانستان هر دو ابرقدرت را شکست داد. دلیل پیروزی طالبان فساد موجود در افغانستان و ضعف رژیم مزدور آمریکا در کابل بود. اختلاس، رشوه، بی لیاقتی کادر حکومتی و در عین حال مزدوری آنها به نیروهای اشغالگر برافغانستان حاکم بود و طالبان به همه آنها پایان خواهد داد. مردم افغانستان با فقر و فلاکت روبرو هستند. اکنون طالبان بیش از دوران نبرد در دشت و کوهستان با مشکلات زیادی روبرو شده است. افغانستان نوین برپا خواهیم کرد. افراد صالح و لایق با هدف رشد و توسعه افغانستان حکومت تشکیل خواهند داد. اکنون امنیت و آرامش بر افغانستان برقرار شده است. برنامه حکومتی و کادر سیاسی را اعلام خواهیم کرد. طالبان امنیت جان و مال و نسل و آزادی عقل و اعتقاد تامین و تضمین خواهد کرد. طالبان با همه کشورها آماده همکاری است. امنیت نمایندگی سیاسی همه کشورها حفظ و سرمایه گذاری های آنها در افغانستان تضمین خواهد شد. جنگ در افغانستان پایان یافته است و پذیرش این واقعیت به نفع همه کشورهاست. طالبان همه نظامیان و کارمندان دولت را مشمول عفو عمومی قرار داده است. اما انتشار تصاویر فرودگاه کابل بسیار ناراحت کننده است. طالبان دنبال انتقام گیری و سرکوب مخالفان نیست. اصرار بر فرار مردم از افغانستان غیر قابل درک است. طالبان بنابه اصل امر و نهی اسلام فال بینی، تولید مواد مخدر و سحرو جادوگری، رباخواری را ممنوع کرد و این جرائم مجازات شدیدی دارد. طالبان روابط بسیار نزدیکی با ترکیه برقرار کرده بود. ترکیه کشور اسلامی است و دولت و مردم ترکیه نمونه بسیار خوبی برای امت اسلام محسوب می شوند. روابط ترکیه و افغانستان غیرقابل قیاس با روابط افغانستان با کشورهای دیگر است. امارات اسلامی افغانستان بیش از همه کشورها از ترکیه انتظار دارد که به کمک، حمایت و همکاری با افغانستان اقدام کند. افغانستان منابع بسیار غنی طبیعی زیرزمینی دارد. اما ما توان بهره برداری از آنها را در اختیار نداریم. همه زیرساخت های افغانستان به علت اشغال نیروهای خارجی و حکومت های غارتگر، نابود شده است. طالبان خواهان همکاری و سرمایه گذاری ترکیه در بخش بهداشتی، آموزشی، اقتصادی، عمرانی و ساختمانسازی و انرژی و بهره برداری از منابع غنی مس است. نظام دولتی نمونه در جهان را در افغانستان ایجاد خواهیم کرد. البته برخی از کشورهای تلاش خواهند کرد که در امور داخلی افغانستان دخالت و کارشکنی کنند.
سهیل شاهین افزود: احمد مسعود پسر احمد شاه مسعود، منطقه پنجشیر را به مرکز مخالفت تبدیل کرده است. طالبان قدرت تصرف پنجشیر را دارد. اما نمی خواهد که خونریزی بوجود آید و طرح های عملیاتی را نیز تهیه کرده است. تا موقعیکه شرایط مذاکره و صلح پایان نیابد، از سلاح استفاده نخواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟