فروش پهپادهای بیرقدار به اتیوپی؛ پرونده جدید مورد اختلاف میان آنکارا و قاهره

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
پرونده‌های حل نشده میان ترکیه و مصر و پافشاری دو طرف بر مواضع پیشین خود، همچنان مانع از پیشرفت محسوس در مناسبات دو کشور شده است.

 پرونده‌های حل نشده میان ترکیه و مصر و پافشاری دو طرف بر مواضع پیشین خود، همچنان مانع از پیشرفت محسوس در مناسبات دو کشور شده است.

در همین رابطه، قاهره اخیرا نارضایتی خود را از توافق آنکارا و آدیس‌آبابا برای خرید و فروش پهپادهای ساخت ترکیه ابراز کرده و از ایالات متحده امریکا و برخی کشورهای اروپایی خواسته برای تعلیق قرارداد فروش پهپادهای ترکیه به اتیوپی به مصر کمک کنند.

در این میان، «محمد شاکر»، وزیر برق و انرژی‌های تجدیدپذیر مصر چهارشنبه گذشته یادداشت تفاهمی با وزارت انرژی یونان امضا کرد که به مثابه توافق اولیه برای موافقت با اتصال خطوط برق دو کشور از طریق کابل دریایی است که از جزیره قبرس می‌گذرد و به عنوان شریک اصلی برای پروژه اتصال خطوط برق میان مصر و اروپا به شمار می رود.

در همین ارتباط، منابع آگاه مصری به العربی الجدید گفتند: فهرست مسائل مورد اختلاف میان آنکارا و قاهره در حال افزایش است و در عین حال دو طرف بر مواضع پیشین خود در قبال مسائل حساس اصرار دارند و تنها بر سر مسائل غیرحساس آماده ابراز نرمش و تسهیلات هستند.

به گفته این منابع، بحران‌های عدیده‌ای میان دو طرف وجود دارد که برای ممانعت از افزایش فهرست مطالبات و درخواست‌های دو طرف از همدیگر در نشست‌های استمزاجی مسکوت باقی مانده است از جمله پرونده لیبی و ترسیم مرزهای دریایی در شرق مدیترانه که محل اختلافات جدی دو طرف است.

منابع مذکور مصری افزودند: فروش پهپادهای رزمی توسط آنکارا به آدیس‌آبابا یکی از موارد جدید اختلاف میان دو طرف است که قاهره معتقد است توسل جستن به میانجیگری امریکا برای اعمال فشار بر آنکارا راهی کم‌هزینه‌تر از طرح آن در مذاکرات مستقیم است به خصوص که مصر اکنون آماده عقد توافقات دوجانبه با ترکیه درخصوص ترسیم مرزهای دریایی در مدیترانه نیست و از سوی دیگر پرونده اقدامات ناقض حقوق بشر دولت اتیوپی در حق ساکنان اقلیم تیگرای مورد اهتمام دولت امریکا قرار دارد.

مصر خواهان خروج فوری همه نیروهای خارجی و مزدور از لیبی است و توافقات امنیتی امضا شده میان آنکارا و دولت پیشین وفاق لیبیی را به رسمیت نمی شناسد.

از سوی دیگر، منبعی سیاسی در آنکارا اظهار داشت: ترکیه خواهان برقراری مناسباتی عادی با مردم مصر است و در دیدارهای جاری میان مسئولان دو کشور همزمان با افزایش سقف مطالبات مصر، درباره بسیاری از پرونده‌های مورد اختلاف رایزنی شده است.

وی گفت: آنکارا در بسیاری از موارد از خود نرمش نشان داده و اعلام کرده آماده همکاری با قاهره درخصوص پرونده‌های داخلی و خارجی مورد اهتمام مصر است اما مسئولان مصری قاطعانه با کمک‌ها برای دستیابی به هر گونه تفاهمی بر سر بحران سیاسی داخلی با گروه‌های اپوزیسیون (اخوان المسلمین) مخالفت می کنند.

این مقام ترکیه‌ای اظهار داشت: آنکارا همچنین به دلیل مناسبات نزدیک با آدیس آبابا در دیدارهای مشترک آمادگی خود برای نقش‌آفرینی در حل بحران سد النهضه با اتیوپی را اعلام کرده است اما مقامات مصری استقبالی از این پیشنهاد نکرده اند.
وی در پایان گفت: پیشنهادها و اظهارات مقامات ترکیه در دیدار با مسئولان مصری از وضعیت میدانی و واقعیت‌های جاری نشات می‌گیرد اما مطالبات بسیار قاهره به دور از واقعیت‌های میدانی است، قاهره چگونه از ما می‌خواهد توافق رسمی امضا شده با دولت وقت لیبی را کنار نهیم و همه مستشاران ترکیه‌ای را از لیبی خارج کنیم، در حالی که هیچگونه تضمینی برای تامین منافع ترکیه در لیبی وجود ندارد، آنکارا همچنان دست دوستی و همکاری به سمت قاهره دراز می‌کند چرا که معتقد است همکاری دو کشور به سود منافع هر دو طرف است.

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟