خروج جنگجویان خارجی از لیبی آغاز شد

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
شمار جنگجویان خارجی که لیبی را ترک کرده‌اند، ملیت و تاریخ خروج آن‌ها فاش نشده است

نجلا منقوش، وزیر امور خارجه لیبی، ضمن تایید خبر خروج شمار محدودی از جنگجویان خارجی از لیبی، گفت که طرابلس سعی دارد به منظور فراهم کردن زمینه خروج کلیه جنگجویان خارجی از این کشور، در اکتبر ۲۰۲۱، کنفرانسی بین‌المللی برگزار کند.

وزیر امور خارجه لیبی که در حال حاضر به کویت سفر کرده است، در کنفرانسی مطبوعاتی با همتای کویتی‌ خود، در مورد خبرهای منتشر شده مبنی بر خروج شماری از جنگجویان خارجی از لیبی، اظهار داشت: «تعداد اندکی از جنگجویان خارجی از این کشور خارج شده‌اند». وی افزود: «هرچند این اقدام با خروج شمار محدودی از جنگجویان خارجی آغاز شده، دولت لیبی در تلاش است تا روند خروج جنگجویان خارجی از این کشور ادامه یابد و شمار مزدوران جنگی خارجی که لیبی را ترک می‌کنند، رو به افزایش باشد.»

با این حال، وزیر امور خارجه لیبی شمار جنگجویان خارجی که لیبی را ترک کرده‌اند، ملیت و تاریخ خروج آن‌ها از این کشور را فاش نکرد.

 نجلا منقوش افزود: «ما برای ایجاد طرحی بزرگ و فراگیر در تلاشیم که زمینه خروج نیروهای خارجی و مزدوران جنگی خارجی از کشور را فراهم کند و قصد داریم این مسئله را در نشست ثبات لیبی که قرار است در پایان ماه اکتبر جاری برگزار شود، با کمیته نظامی ۵+۵ به بحث و بررسی بگذاریم تا خروج کلیه نیروها و جنگجویان خارجی از این کشور بر اساس یک زمان‌بندی مشخص ادامه پیدا کند.»

لیبی در حال آماده شدن برای میزبانی کنفرانس بین‌المللی در طرابلس، پایتخت این کشور، است و تلاش‌ها برای برگزاری این نشست در پایان ماه اکتبر جاری ادامه دارد. هدف از برگزاری این اجلاس، اتخاذ تدابیر لازم برای پیشبرد روند سیاسی است که لیبی را تاکنون از سقوط در ورطه درگیری‌های داخلی نجات داده است. در جریان کنفرانس ثبات لیبی، دولت لیبی قصد دارد از طرف‌های بین‌المللی بخواهد برای خروج نیروهای خارجی و مزدوران جنگی از این کشور کمک کنند.

این در حالی است که در توافق‌نامه آتش‌بس دائمی که طرف‌های درگیر در جنگ لیبی در اکتبر ۲۰۲۰ امضا کردند، بر خروج همه نیروهای خارجی و مزدوران جنگی از این کشور ظرف ۹۰ روز از تاریخ انعقاد توافق‌نامه، تاکید شده بود. مهلت خروج نیروهای خارجی و مزدوران جنگی در پایان ماه ژانویه ۲۰۲۱ به پایان رسید، اما این توافق به دلیل ادامه اختلاف‌ها و ناسازگاری‌ها عملی نشد.

سازمان ملل متحد تعداد نیروهای خارجی و جنگجویانی که در طول چند سال گذشته از کشورهای دیگر به لیبی منتقل شده‌اند را در حدود ۲۰ هزار نفر تخمین می‌زند. حضور نیروها و جنگجویان خارجی در لیبی تاکنون یکی از عمده‌ترین عواملی است که مانع از دستیابی به صلح و ثبات و همگرایی ملی در این کشور شده است.

 

منبع:https://www.independentpersian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟