جو بایدن و محبوبیتی که از دست رفت!

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
جو بایدن در نظرسنجی‌ های مختلف، با کاهش چشمگیر محبوبیت خود مواجه شده است
این روزها در حالی چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا یعنی جو بایدن هشتمین ماه ریاست جمهوری خود را به پایان می ‌رساند که او در نظرسنجی‌ های مختلف، با کاهش چشمگیر محبوبیت خود مواجه شده است.

 محبوبیتی که در آخرین روزهای ماه چهارم ریاست جمهوری بایدن، در میانگین تمامی نظرسنجی‌ ها بیش از 50 درصد بوده و در آن زمان، نزدیک به 54 درصد مردم آمریکا عملکرد او به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده را تایید می ‌کردند.  حتی در آخرین روزهای ماه می، در نظرسنجی شبکه فاکس نیوز که منتقد جدی بایدن و سیاست‌ های دولتش است و همچنین نمره A را از حیث اعتبار افکارسنجی در اختیار دارد، 54 درصد آمریکایی ‌ها موافق عملکرد بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا بودند و 42 درصد مردم نیز عملکرد او را قبول نداشتند.  روندی که حتی تا پایان ماه جولای نیز ادامه داشت و میانگین اغلب نظرسنجی‌ ها، میزان محبوبیت بایدن را بالای 50 درصد نشان می‌ داد.

اما دیری نپایید که جو بایدن پس از عملکرد ضعیفش در اصلی ‌ترین چالش سیاست خارجی دولت خود، یعنی مسئله خروج ارتش آمریکا از افغانستان، با افت چشمگیر محبوبیت و گسترش نگاه منفی به دولتش مواجه شد. محبوبیتی که حالا این بار به زیر 50 درصد رسیده و میانگین تمام نظرسنجی ‌ها بیانگر آن است که عملکرد او به عنوان رئیس جمهور، تنها مورد تایید 45 درصد مردم آمریکاست. همچنین نزدیک به 49 درصد آمریکایی ‌ها طبق آخرین نظرسنجی‌ ها با عملکرد او مخالف هستند.  به طور خاص، آخرین نظرسنجی ABC News/The Washington Post که نمره A را از حیث اعتبار افکارسنجی در اختیار دارد، بیانگر نارضایتی 51 درصد مردم آمریکا از عملکرد بایدن است. 

مقایسه مقبولیت این روزهای جو بایدن با شش رئیس جمهور قبلی آمریکا نیز نشان دهنده آن است که به استثناء دونالد ترامپ، جو بایدن از دیگر روسای جمهور ایالات متحده محبوبیت به مراتب کمتری دارد. به طوری که میزان تایید عملکرد او توسط مردم آمریکا با اختلاف 8 درصدی از اوباما، 38 درصدی از بوش پسر، 3 درصدی از کلینتون، 24 درصد از بوش پدر و 15 درصد از ریگان پایین ‌تر است و رئیس جمهور فعلی ایالات متحده در واپسین روزهای هشتمین ماه دولتش، تنها با اختلاف 7 درصدی محبوبیت بالاتری نسبت به دونالد ترامپ دارد.

علاوه بر این، همواره یکی از اصلی ‌ترین نقاط قوت دولت بایدن طی ماه‌ های اخیر، عملکرد او در مقابله با ویروس کرونا بود. عملکردی که میزان تایید آن در آخرین نظرسنجی The Reuters/Ipsos، برای نخستین بار به زیر 50 درصد رسیده است. به طوری که نزدیک به 48 درصد مردم آمریکا در اواسط سپتامبر سیاست ­های رئیس جمهورشان در زمینه مقابله با ویروس کرونا را تأیید و 46 درصد از شهروندان آمریکایی سیاست‌ های او در این زمینه را رد کرده‌ اند.  

کاهش محبوبیت بایدن حتی این روزها تا جایی ادامه داشته که یک نظرسنجی جدید نشان می ­دهد که یک پنجم رای دهندگان و تقریباً یک پنجم دموکرات ‌ها از رای خود به جو بایدن در انتخابات سال 2020 پشیمان شده‌ اند. موضوعی که زنگ خطری جدی برای شخص بایدن در انتخابات پیش روست و شاید اگر همین امروز انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده برگزار می ­شد، او رقابت را به دونالد ترامپ واگذار می­ کرد.

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟