بمب ساعتی زیر میز کابینه ائتلافی بنت و لاپید

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اگرچه ترکیب ناهمگون اعضای ائتلاف کابینه توافقی نفتالی بنت و یائیر لاپید با اختلافات سیاسی و ایدئولوژیک مستعد دچار شدن به سرنوشت ائتلاف نتانیاهو و گانتس می‌باشد، اما وجود رقیب قدرتمند و فرصت طلبی چون نتایناهو که منتظر یک لغزش برای سرنگون کردن دولت است، می‌تواند در اراده مشترک جریانات سیاسی برای تصویب بودجه و جلوگیری از انتخابات جدید بسیار مؤثر باشد

کابینه ائتلافی شکننده نفتالی بنت پس از 4 ماه تداوم حیات کژدار و مریز اکنون با اولین آزمون سخت خود برای حفظ بقا مواجه شده است به صورتی که نفس‌ها در سینه 8 حزب شرکت‌کننده در ائتلاف حبس است که آیا بنت و شرکای او قادر خواهند بود از وادی سخت تصویب بودجه سالانه، با وجود اختلافات گسترده داخلی و مخالفت‌های شدید حزب لیکود، جان سالم به در ببرد یا خیر؟

در حالی که مذاکرات طولانی اولیه در کمیته مالی کنست برای تصویب بودجه اعلامی دولت ائتلافی بنت مرحله نخست را با موفقیت سپری کرد اما جدال اصلی همچنان برای رأی گیری نهایی در راه است که می‌تواند با یک ضربه سیاسی همراه باشد: بر اساس قوانین اسرائیل، عدم تصویب بودجه باعث برگزاری انتخابات جدید می‌شود. عدم تایید نهایی بسته بودجه سلانه تا 14 نوامبر باعث برگزاری انتخابات زودهنگام خواهد شد. مشاجره در کابینه ائتلافی نتانیاهو در سال گذشته بر سر بودجه دو ساله برای سال های 2020 و 2021 به سقوط دولت او کمک کرد.

در صورت تصویب، این اولین بودجه کلی سالانه تصویب شدۀ رژیم در بیش از 3 و نیم سال گذشته خواهد بود.درواقع دو سال بن بست سیاسی و چهار انتخابات باعث شد که دولت صهیونیستی همچنان از نسخه بودجه 2019 که در مارس 2018 تصویب شد استفاده کند.

وزارت اقتصادی دولت بنت کسری بودجه 3.9 درصدی را در سال 2022 پیش بینی کرده است. این در حالی است که برای سال گذشته نیز کسری بودجه 5.5 تا 5.7 درصدی به ثبت رسیده است که نشان دهنده بهبود نسبی شرایط اقتصادی در دوران بحران همه‌گیری می‌باشد. در حالی که بودجه سال 2021، 609 میلیارد شکل (191 میلیارد دلار) بوده است برای مجموع بودجه سال آینده 572.9 میلیارد شکل (179.8 میلیارد دلار) در نظر گرفته شده است.

بنت که اکثریت شکننده‌ای در پارلمان دارد، با شرکای ائتلافی خود که طیفی متنوع از احزاب راست، میانه، چپ و اعراب را شامل می‌شود برای جلوگیری از شکلگیری مسائل بحث‌برانگیز که می‌تواند باعث ایجاد اصطکاک دیدگاه‌ها در کنست شود، لابی‌گری کرده است.

بنت و وزیر دارایی او، آویگدور لیبرمن، تحت فشار وزرا و قانونگذاران قرار گرفته بود که از برخی اصلاحات در نظر گرفته شده در بودجه سال آینده ناراحت هستند، در حالی که برخی دیگر از جریانات کابینه به دنبال بودجه بیشتر بوده‌اند.

گزارش شده است که اعضای ائتلاف توافق کردند که تا پس از تصویب بودجه، هیچ گونه لایحه بحث برانگیزی که می‌تواند دولت را به تفرقه بیندازد ، ارائه ندهند.

اما با این حال، همچنان سایه ترس از بروز شکاف و سقوط دولت، کابینه بنت را تهدید می‌کند. برای مثال مذاکرات کابینه بر سر تصمیم وزارت دفاع برای تعیین شش سازمان غیردولتی فلسطینی به عنوان سازمان های تروریستی، به فضایی پرتنش تبدیل شد. وزیر دفاع چندین گروه حقوق بشری را که در مورد مسائل فلسطینیان فعالیت می‌کنند را ممنوع اعلام کرده است و بدون ارائه هیچگونه مدرکی مدعی شده که آنها از تروریسم حمایت می کنند. همچنین در تصمیم چالش برانگیر دیگر وزیر مسکن کابینه بنت از شروع مناقصه بیش از 1300 خانه در شهرک هایی که از سوی جامعه بین المللی غیرقانونی تلقی می شود، خبر داده است.

در این میان اخیراً منصور عباس، رهبر حزب عربی رام، نامه‌ای به بنت صادر کرد که در آن فهرستی از خواسته‌ها برای کاهش برخی از نابرابری‌های گسترده بین شهروندان یهودی و عرب ارائه شداین اصلاحات شامل تغییراتی در طرح‌های شهرک‌سازی‌هایی غیرقانونی و جنجال برانگیز اخیر و همچنین رفع قوانین تبعیض آمیز علیه اعراب استقانونی کردن روستاهای بادیه نشین با جمعیت 90000 نفر که در صحرای نقب زندگی می کنند (اسرائیل روستاها را سکونتگاه های غیررسمی می داند)همچنین یافتن راهی برای پذیرش شهروندی خانواده هایی که از ازدواج بین اسرائیلی ها و فلسطینی های کرانه باختری تشکیل شده است و یک بسته مالی برای بهبود زیرساخت های اقتصادی در مناطق عربنشین و کاهش فاصله طبقاتی میان اعراب و یهودیان سرزمین‌های اشغالی. با وجود آنکه اعراب فلسطینی حداقل یک پنجم از ساکنان سرزمین‌ها اشغالی را تشکیل می‌دهند اما به دلیل تبعیض فراوان بیش از نیمی از شهروندان عرب در فقر زندگی می کننداعراب از دسترسی به بسیاری از مزایای عمومی محروم هستند و شهرها و محله های آنها مورد بی توجهی قرار گرفته است که منجر به تشدید آسیب‌های اجتماعی در این مناطق شده است.

در حالی که حزب عربی رام با طرح این خواسته‌ها به دنبال است تا انتقادات گسترده فلسطینیان در مورد شرکت در کابینه صهیونیستی و نادیده گرفتن مسائل بزرگتر، از جمله غلبه شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در سرزمین فلسطین، جنایات مداوم علیه فلسطینی‌ها و باور به وعده‌های توخالی صهیونیست‌ها (مانند برنامه برزمین مانده سرمایه گذاری 4 میلیارد دلاری در مناطق عربی که در سال 2016 اعلام شد) را کاهش دهد اما بدون تردید این خواسته‌ها با مخالفت شدید بخش زیادی از جریانات حاضر در کابینه روبه رو خواهد شد.

 

نتانیاهو در انتظار یک لغزش بنت

اگرچه ترکیب ناهمگون اعضای ائتلاف کابینه توافقی نفتالی بنت و یائیر لاپید با اختلافات سیاسی و ایدئولوژیک مستعد دچار شدن به سرنوشت ائتلاف نتانیاهو و گانتس می‌باشد، اما وجود رقیب قدرتمند و فرصت طلبی چون نتایناهو که منتظر یک لغزش برای سرنگون کردن دولت است، می‌تواند در اراده مشترک جریانات سیاسی برای تصویب بودجه و جلوگیری از انتخابات جدید بسیار مؤثر باشد. دوره جدید انتخابات، که پنجمین انتخابات در کمتر از سه سال خواهد بود، می‌تواند سیاستمداران کنونی حاضر در دولت را مجدداٌ به حاشیه‌های سیاسی بازگرداند. ترس مشترک از بازگشت نتانیاهو، که در نظرسنجی ها مجدداً آرا او افزایش یافته است ، “چسب دائمی” حفظ ائتلاف است.

آنها یک دشمن مشترک دارند (نتانیاهو) و به خوبی به این واقعیت واقف هستند که هیچ فردی در دولت فعلی وجود ندارد که در انتخابات احتمالی آینده بتواند بهتر عمل کند.

در این راستا یک قانونگذار از حزب راستگرای امید نو، که اکثراً متشکل از جداشدگان از حزب لیکود هستند، به فاینشنال تایمز گفته است: «یا ما بودجه را تصویب می کنیم و دولت زنده می ماند یا به خانه می رویم و شاهد سربرآوردن دوباره نتانیاهو هستیم. هیچ گزینه سومی وجود ندارد – زنده بمانید یا بمیرید.

 

 

منبع:http://alwaght.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟