کارنگی: نبرد سرنوشت‌ساز مارب ریشه اصلی بحران‌آفرینی عربستان با لبنان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
موسسه کارنگی در گزارشی نوشت دلیل اصلی بحران‌آفرینی عربستان در مقابل لبنان نه اظهارات قرداحی بلکه نقش حزب‌الله لبنان در یمن و مشخصا سرنوشت نبردها برای تسلط بر استان مارب است.

 اظهارات «جرج قرداحی»، وزیر اطلاع‌‌رسانی لبنان دلیل اصلی بروز بحران سیاسی میان بیروت و کشورهای شورای همکاری به شمار نمی‌رود بلکه علت اساسی به آنچه نقش فزاینده حزب‌الله لبنان در یمن ادعا می‌شود و تاثیر آن بر مذاکرات عربستان و انصارالله در عمان باز می‌گردد.

موسسه کارنگی در گزارشی نوشت:

در پی انتشار اظهارات قرداحی، عربستان تصمیم گرفت علاوه بر احضار سفیر خود در بیروت، سفیر لبنان را از ریاض اخراج کند؛ تصمیمی که پس از ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی از لبنان به دلیل کشف قرص‌های روانگردان کپتاگون در محموله انار ارسالی به عربستان در ماه آوریل گذشته اتخاذ شد.

بحرین، کویت و امارات نیز به تاسی از عربستان سفرای لبنان را اخراج کردند، در این میان اظهارات قرداحی تنها بهانه‌ای برای ایجاد این بحران سیاسی با لبنان بود و دلیل اصلی، خشم و ناخرسندی فزاینده عربستان از جایگاه حزب الله در لبنان و نقش منطقه‌ای آن است.

عربستان تا پیش از این، نقشی اساسی در لبنان ایفا می‌کرد و در سال 1989 میزبان نشست طائف بود که به توافق بر سر قانون اساسی جدید منجر شد. پس از ترور «رفیق الحریری»، نخست‌وزیر فقید لبنان در سال 2005 و خروج ارتش سوریه از این کشور، نقش حزب‌الله افزایش یافت و گروه‌های اهل سنت و مورد حمایت عربستات تضعیف شدند.

در ادامه، با بروز درگیری‌ها و جنگ داخلی در سوریه و ظهور گروه تروریستی داعش، حزب‌الله لبنان به همراه دیگر گروه‌های شیعی برای مقابله با داعش و حمایت از بشار اسد وارد سوریه شدند؛ امری که به مذاق عربستان خوش نیامد.

در همین رابطه، با تجاوز عربستان به یمن، حزب‌الله لبنان نیز برای ارائه کمک‌های مستشاری نظامی و رسانه‌ای در کنار انصارالله یمن قرار گرفت که به نگرانی‌های عربستان دامن زده است.

در این بین، سوال اصلی این است که عربستان چرا اکنون به تشدید تنش و بحران با لبنان مبادرت ورزید؟ به نظر می‌رسد دلیل اصلی، کمک حزب‌الله به انصارالله در حملات مستمر به استان نفت‌خیز مارب به عنوان آخرین دژ دولت مستعفی یمن و مورد حمایت عربستان است. انصارالله پیش از این بر مناطق جنوبی این استان تسلط یافته و در حال پیشروی به سمت شهر مارب است و رسانه‌های سعودی حزب الله را به حمایت نظامی از این عملیات متهم می کنند.

از نظر ریاض، سقوط مارب دربردارنده دو تهدید اصلی است، نخست اینکه منجر به تقویت حداکثری نفوذ انصارالله می‌شود و در ادامه احتمال پذیرش هر گونه راهکار سیاسی که آنها را به عنوان قدرتی اصلی و مسلط بر یمن به رسمیت نشناسد را کاهش خواهد داد، تهدید دوم نیز به بسط تسلط انصارالله بر مناطق مرزی با عربستان مربوط می‌شود که ریاض نگران است این پرونده به اهرم فشاری در دست ایران در آینده تبدیل شود.

در جدیدترین دور مذاکرات عربستان و انصارالله که در مسقط برگزار شد، انصارالله با توقف حملات به مارب مخالفت کرد و بر شدت حملات خود برای ورود به این شهر پیش از دستیابی به توافق افزود.

بر اساس گزارش‌ها، حزب‌الله بر انصارالله فشار آورده تا پیش از سقوط مارب با عربستانی‌ها توافق نکنند تا بتوانند پیروزی‌های میدانی خود را به دستاوردهای سیاسی بدل کنند.

در میانه این بحران، سه سوال اساسی در رابطه با لبنان باقی می ماند، سوال نخست اینکه آیا مذاکرات عربستان و ایران به میزبانی بغداد در سایه شرایط کنونی ادامه خواهد یافت یا از تحولات اخیر لبنان تاثیر منفی خواهد پذیرفت؟ و اینکه آیا اقدام عربستان در تشدید تنش با لبنان منجر به تاثیرگذاری بر پرونده یمن خواهد شد؟ یا اینکه ریاض هرگونه عقب‌نشینی از اقدامات خود در قبال لبنان را مشروط به پرونده مارب خواهد کرد؟

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟