چرا کاهش محبوبیت بایدن در نظرسنجی‌ها ادامه دارد؟

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

به‌رغم حمایت گسترده از طرح زیرساخت‌ها و امنیت اجتماعی جو بایدن، میزان محبوبیت او در میان رای‌دهندگان آمریکایی کاهش یافته است.

یک نظرسنجی جدید در واشنگتن پست و ای‌بی‌سی نیوز (ABC News) نشان می‌دهد که فقط ۴۱ درصد از رای‌دهندگان تا حدی یا قویا از عملکرد رئیس ‌جمهوری رضایت دارند. این میزان نسبت به ۵۲ درصد ابراز رضایت از او در ماه آوریل، کاهش داشته است و در عین حال، ۵۲ درصد از رای‌دهندگان هم از عملکرد او ابراز رضایت نکرده‌اند.

۴۶ درصد از رای‌دهندگان اظهار داشتند که اگر انتخابات امروز برگزار می‌شد، از نامزد جمهوریخواهان برای کنگره حمایت می‌کردند (در قیاس با  ۴۳ درصد  در جریان انتخابات) و در میان رای ‌دهندگان ثبت شده، تفاوت حتی بالاتر است و از ۴۱ درصد در جریان انتخابات گذشته، به ۵۱ افزایش یافته است.

این نظرسنجی برای دموکرات‌ها که نیازمند جبران شکست در انتخابات هفته گذشته در ویرجینیا هستند و می‌خواهند تا پایان سال، لایحه بودجه تامین اجتماعی دولت بایدن و لایحه تاب‌آوری تغییرات اقلیمی را به تصویب کنگره برسانند، خوانش بدی خواهد داشت.

هفته گذشته، پس از کشمکش‌های جنجالی میان جناح‌های میانه‌رو و مترقی حزب در مجلس نمایندگان، سرانجام دموکرات‌ها به کمک تعداد کمی از جمهوری‌خواهان توانستند لایحه زیرساختی دوحزبی را به مبلغ ۱.۲ تریلیون دلار (۸۹۰ میلیارد پوند) به تصویب برسانند.

جناح مترقی امیدوار بود بتواند حمایتش را از لایحه زیرساختی قطع کند تا نمایندگان میانه‌رو دموکرات در سنا را  به پذیرش لایحه ۱.۷ تریلیون دلاری برای هزینه‌های تامینات اجتماعی (که در لایحه اولیه دو برابر آن درنظر گرفته شده بود) وادارند. دست‌آخر پس از کشمکش شدید انتخاباتی هفته گذشته و وعده حمایت از سوی بایدن، آنان (جناح مترقی) نیز تصمیم به ادامه همراهی گرفتند.

نظرسنجی واشنگتن پست/ای‌بی‌سی که از طریق تماس تلفنی در تاریخ ۷ تا ۱۰ نوامبر در میان تعداد نمونه ۱۰۰۱ بزرگسال انجام شد، حاکی از آن بود که ۶۳ درصد آمریکایی‌ها از لایحه زیرساختی و ۵۸ درصد از لایحه تامینات اجتماعی حمایت می‌کنند، و مخالفان این دو لایحه نیز به ترتیب ۳۲ درصد و ۳۷ درصد هستند.

با این حال، سهم حامیان عملکرد اقتصادی آقای بایدن با کاهش ۱۳ درصدی از ۵۲ درصد در ماه آوریل به ۳۹ درصد در حال حاضر رسیده است و میزان موافقت با مدیریت او در مورد همه‌گیری ویروس کرونا نیز با کاهش ۱۸ درصدی، از ۶۵ درصد به ۴۷ درصد سقوط کرده است.

 

اندکی کمتر از نیمی از مردم بایدن را به دلیل نرخ کنونی تورم مقصر می‌دانند که با افزایش بیش از پنجاه درصد قیمت بنزین در ماه پیش نسبت به سال گذشته همین زمان و گران‌تر شدن مواد غذایی اولیه، در ۳۱ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

اقتصاددانان می‌گویند دلیل افزایش قیمت‌ها ملغمه‌ای است از هزینه‌های تجاری بالاتر به علت کمبود و اختلال در تامین مواد اولیه، افزایش سریع دستمزدها، «تقاضای فروخورده» با خرج کردن پولی که آمریکایی‌ها در دوران قرنطینه جمع کرده بودند، و وارد شدن پول مشوق دوران همه‌گیری (که از سوی آقای بایدن و رئیس جمهوری پیش از او، دونالد ترامپ، در جامعه تزریق شد)، به بازار.

محبوبیت آقای بایدن مشخصا در زمینه «عملکرد رئیس جمهوری» ضربه خورده است؛ چنانچه ۳۵ درصد می گویند او «خیلی خوب» یا «خوب» عمل کرده است در حالی که ۶۳ درصد عملکرد او را «نه چندان خوب» یا «کمی یا هیچ» توصیف می‌کنند. فقط ۳۱ درصد گفته‌اند که او به بیشتر وعده‌های اصلی انتخاباتی‌اش عمل کرده است.

نقطه نظر آمریکایی‌ها در مورد اوضاع اقتصادی نیز منفی شده است و در مقایسه با ماه آوریل که ۴۲ درصد نظر مثبت و ۵۸ درصد نظر منفی داشتند، به ترتیب به ۲۹ درصد در مقابل ۷۰ درصد تغییر یافته است.

پیشتازی حزب دموکرات در امر آموزش که در گذشته نقطه قوتی بود، نیز سه امتیاز کاهش یافته است، زیرا جمهوریخواهان در سراسر کشور به جنبش علیه مواد درسی ضدنژادپرستی در مدارس (با عنوان کلی «نظریه انتقادی نژاد») پیوستند.

حاشیه خطای نظرسنجی ۳.۵ درصد است، یعنی میزان واقعی حمایت ممکن است ۳.۵ امتیاز بالاتر یا پایین‌تر باشد.

 

 

منبع:https://www.independentpersian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟