اختلافات بر سر ماهیگیری؛ فرانسه یک کشتی بریتانیایی را توقیف کرد 

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

اختلاف‌ها میان بریتانیا و فرانسه بر سر ماهیگیری افزایش یافته است و مقام‌های فرانسوی یک کشتی ماهیگیری بریتانیایی را جریمه و یک کشتی دیگر را نیز توقیف کرده‌اند.

آنیک ژیراردن، وزیر دریانوردی فرانسه می‌گوید کشتی توقیف شده مجوز ماهیگیری در آب‌های این کشور را نداشته است. این اختلافات در حالی بالا گرفته که تنش‌ها میان دو کشور از زمان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا روندی صعودی داشته است.

بعد از اقدامات دولت بریتانیا در خصوص توقیف کشتی‌های فرانسوی، مقام‌های فرانسوی هم روز چهارشنبه اعلام کردند که دسترسی برخی قایق‌های بریتانیایی به بنادر فرانسه را مسدود خواهند کرد. دولت بریتانیا هشدار داده در صورتی که پاریس دست به چنین اقدامی بزند، باید منتظر اقدامات متقابل لندن باشد.

 
 

جورج یوستیس، وزیر محیط زیست بریتانیا در این خصوص در پارلمان این کشور گفت: «ما معتقدیم که این اقدامات ناامید‌کننده با آن چیزی که از یک متحد و شریک انتظار داریم متناسب نیستند. تهدیدهایی که از سوی فرانسه اعلام شده با توافقنامه‌های تجارت و همکاری طرفین سازگاری ندارد و در صورت تحقق با واکنش مناسب ما رو به رو خواهد شد.»

از زمانی که بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شده، روابط بین لندن و پاریس به طور فزاینده ای تیره شده و دو طرف بر سر موضوعات گسترده و متنوعی با یکدیگر به اختلاف خورده‌اند.

ماه گذشته بریتانیا تصمیم گرفت مجوز ده‌های قایق ماهیگیری فرانسوی را برای فعالیت در آب‌های سرزمینی خود رد کند. این اقدام به شدت با واکنش فرانسه همراه بوده و این کشور اعلام کرده که این محدودیت برخلاف توافقنامه پس از برکسیت به شمار می‌شود که لندن در هنگام خروج از اتحادیه اروپا امضا کرده است.

گابریل آتال، سخنگوی دولت فرانسه روز چهارشنبه ۲۷ اکتبر در این خصوص گفت: «ما با بریتانیایی‌ها همکاری کرده‌ایم. همه داده‌ها، اسناد، مجوزها و اطلاعات درخواستی را برای آنها صادر کردیم. این رفتار باعث شده صبر ما در آستانه لبریز شدن باشد.»

بریتانیا از زمان خروج از اتحادیه اروپا همه مجوزهای صید را برای ماهیگیران فرانسوی صادر نکرده و این مسئله باعث خشم و ناراحتی پاریس شده است.

کلمنت بوون، وزیر اروپای فرانسه در این خصوص می‌گوید: «ما تاکنون بسیار صبور بودیم و ماهیگیران ما نیز بسیار مسئولیت‌پذیر عمل کردند. این اقدامات بریتانیا باعث می‌شود که ما هم اقدامات متقابل انجام دهیم.»

وزیران اروپا و دریانوردی فرانسه در بیانیه مشترکی اعلام کردند که پاریس در تلافی، اقداماتی را در زمینه تامین انرژی بریتانیا در دستور قرار می‌دهد. مقام‌های فرانسوی می‌گویند این تهدید شامل جزایر مانش نیز می‌شود که به شدت به برق فرانسه متکی هستند.

منبع:https://per.euronews.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟