اروپا در آستانه فصل سرما ذخایر گازی دست‌نخورده را آزاد می‌کند؟

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اگر سرمای هوا همانند «هیولای شرق» در سال ۲۰۱۸ ادامه یابد، ذخایر گاز اروپا تا ماه فوریه کاملا تهی خواهد شد

کارشناسان هشدار دادند که احتمال دارد با فرارسیدن فصل زمستان اروپا ناچار شود از ذخایر اضطراری گاز که معمولا به آن دست نمی‌زند، استفاده کند.

بهای بی‌سابقه سوخت که هم‌اکنون ۲۵ عرضه‌کننده را [در بریتانیا] ورشکست کرده، به معنای آن است که صورتحساب سوخت خانوارها به‌شدت افزایش خواهد یافت. انتظار می‌رود بهای عمده‌فروشی [گاز] نیز با افت دمای هوا افزایشی چشمگیر داشته باشد.

تحلیلگران می‌گویند اگر سرمای هوا همانند «هیولای شرق» در سال ۲۰۱۸ ادامه یابد، ذخایر گاز اروپا تا ماه فوریه کاملا تهی خواهد شد که بازهم قیمت‌ها را بالا خواهد برد و فشار بر موسسه‌ها و دولت‌ها برای استفاده از ذخایر اضطراری را بیشتر خواهد کرد.

گراهام فریدمن، تحلیلگر ارشد موسسه «وود مکنزی» به ایندیپندنت گفت: «ممکن است اگر زمستان سختی داشته باشیم، سطح ذخایر انبار [گاز] اروپا سخت پایین برود، به‌ویژه اگر زمستان در آسیا هم سرد باشد، زیرا این امر گاز مایع طبیعی بیشتری را از بازار خارج می‌کند.»

«ما در شرایط بسیار دشواری قرار خواهیم گرفت تا جایی‌که اروپا ممکن است به استفاده از «گاز کوسن» متوسل شود.»

گاز به‌اصطلاح «کوسن» به مقدار گازی اطلاق می‌شود که در انبارهای سراسر اروپا نگهداری می‌شود، اما معمولا هرگز مورد استفاده قرار نمی‌گیرد زیرا بیرون کشیدن آن با خطراتی روبه‌رو است و می‌تواند به انبارهای زیرزمینی آن آسیب‌های دائمی بزند. برای حفظ فشار در چاه‌های گاز، همواره به مقدار معینی گاز نیاز است.        

فریدمن گفت: «این‌ شرایط استثنایی است. ذخایر گازی بیشتری [در انبارهای] سطح زمین موجود است که معمولا مدنظر قرار نمی‌گیرد و تنها درگذشته مقادیر بسیار کمی از آن استفاده ‌شده است.

«تفاوت قضیه این است که ما اکنون بالقوه در پی مقادیر قابل‌توجهی [گاز] هستیم. اگر همه‌چیز در جهت خلاف حرکت کند، ممکن است تا ماه فوریه از این ذخایر استفاده کنیم.»

این پیشنهاد در حالی ارائه‌ شده است که اروپا با ۱۵ درصد ذخیره گاز کمتر از معمول وارد سردترین دوره سال شده است. 

در حال حاضر در مقایسه با ۹۷ میلیارد مکعب گاز ذخیره [اروپا] در پنج سال گذشته، تنها حدود ۸۳ میلیارد مترمکعب (بی‌سی‌ام) گاز در انبارها موجود است. بنا بر محاسبه «وود مکنزی»، استفاده از ۱۰ درصد «گاز کوسن» به معنای آزادسازی ۱۵ «بی‌سی‌ام» است که نمی‌گذارد انبارها خالی شود.  

 فریدمن گفت: «این امر به آرام شدن بازارها کمک می‌کند و اعتماد بیشتری در مورد کافی بودن عرضه در طول زمستان به وجود می‌آورد.» 

تیم تحلیلگران «وود مکنزی» می‌گویند: اگر ذخایر انبار به صفر نزدیک شود، دولت‌ها ممکن است مجبور شوند با تسهیل قوانین، به موسسه‌ها آزادی بیشتری برای استفاده از «گاز کوسن» بدهند.

یک منبع مطلع دریکی از شرکت‌های بزرگ ذخیره [گاز] در بریتانیا، این احتمال را رد نکرد. او گفت: «به‌خاطر پیامد بالقوه ایمنی در محل ذخیره [گاز]، اقدامات ایمنی در محل وجود دارد. کوسن گاز برای حفظ “غارهای نمکی” که در آن نگهداری می‌شوند عنصری اساسی است.

«ما این عوامل را ارزیابی خواهیم کرد اما این تصمیمی بسیار مهم برای ما خواهد بود.»

این اقدامی جنجال‌برانگیز خواهد بود. موسسه ذخیره گاز «اونیپر» در آلمان می‌گوید به دلایل ایمنی به ذخایر گاز دست نخواهد زد. دیگر شرکت‌های مشابه در اروپا یا از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده‌اند یا به سوالاتی که از آن‌ها پرسیده شده است، پاسخ نداده‌اند. 

گای اسمیت، معامله‌گر سوخت در موسسه «واتنفال» ضمن ابراز تردید در مورد استفاده از «گاز کوسن» گفت تنها مقادیر نسبتا اندکی از آن قابل ‌دسترسی است.

او افزود: «انبارها خالی نخواهد شد. همواره به میزان کافی گاز در آن‌ها موجود خواهد بود، اما قیمت‌ها باید بهینه شوند. می‌توانید انتظار داشته باشید که پائین رفتن سطح انبارها در طول زمستان موجب بروز نوسان در قیمت‌ها شود.

«این نهایتا بستگی  به آب‌وهوا دارد. انبارهای ذخیره [گاز] در عمل حائلی در مقابل این تحولات است. هرچه میزان ذخایرتان کمتر باشد، بیشتر در معرض [این نوسان‌ها] قرار می‌گیرید.» 

 

دولت بریتانیا برای ارایه مجوز تعطیلی «راف (Rough)‌، بزرگ‌ترین انبار سوخت این کشور در سال ۲۰۱۷ سخت به باد انتقاد گرفته شده است. این انبار که در تاسیساتی در دریای شمال قرار داشت، سه‌چهارم ذخایر گاز بریتانیا را در خود جای‌ داده بود.

«نیک وای» رئیس انجمن بازرگانی «کارگران انبار سوخت زیرزمینی» (Underground Energy Storage Operators) در مورد این نظریه که ذخیره بیشتر گاز می‌توانست بحران کنونی را برطرف کند، ابراز تردید کرده است.

او گفت هرچند ظرفیت ذخیره [گاز] بریتانیا در مقایسه با بسیاری از دیگر کشورهای اروپایی کمتر اما تولید گاز‌ آن از برخی دیگر بیشتر است که می‌تواند نیمی از نیازهای داخلی را برطرف کند.

او افزود: «نه ‌تنها بریتانیا بلکه تمام اروپا شاهد افزایش شدید قیمت گاز بوده است. حتی اگر ما از ذخایر بیشتری استفاده می‌کردیم هم، به نظر من، تفاوت چندانی نمی‌کرد».

«بزرگ‌ترین مسئله نبود عرضه در ترکیب با آغاز افزایش تقاضا به‌ویژه در آسیا است. اگر با یک  دوره طولانی سرما روبه‌رو شویم‌، احتمال کاهش ذخایر بیشتر است. این زمستان آسانی نخواهد بود.» 

او افزود که شاخص‌های متغیر بسیاری ازجمله تصمیم‌های سیاسی ولادیمیر پوتین روسیه وجود دارد که پیش‌بینی قاطعانه بازار گاز را دشوار می‌کند.»

رئیس‌جمهوری روسیه متهم شده که به‌عمد عرضه گاز را متوقف کرده است تا دولت‌های اروپایی را برای تصویب مجوز گشایش خط لوله «نورد استریم ۲» (Nord Stream 2)  که از میان دریای بالتیک عبور می‌کند، تحت‌فشار بگذارد.

هرچند این پروژه تکمیل ‌شده اما هنوز عرضه گاز از آن صورت نگرفته است زیرا خودداری کشورهای اروپایی ازجمله آلمان از صدور مجوز برای آن، کرملین را خشمگین کرده است. 

«نورد استریم ۲» میزان گاز صادراتی روسیه به آلمان را دو برابر می‌کند، اما اوکراین را از حق ترانزیت خط لوله گازی که از خاکش می‌گذرد [و به اروپا می‌رسد]، محروم می‌کند.  

هفته گذشته، آلمان صدور مجوز برای این خط لوله گاز را تعلیق کرد و باعث یک جهش دیگر در بهای گاز شد. منتقدان از [پروژه نورد استریم ۲] می‌گویند این خط گاز جدید اتکای اروپا را به سوخت صادراتی روسیه افزایش می‌دهد.

 

 

منبع:https://www.independentpersian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟