مذاکرات عراق با عربستان برای واردات برق

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
همزمان با مشکلات جدی عراق در تأمین برق، وزیر نفت عراق از مذاکرات با عربستان برای واردات برق از این کشور و کشورهای شورای همکاری خبر داد.

همزمان با مشکلات جدی عراق در تأمین برق، وزیر نفت عراق از مذاکرات با عربستان برای واردات برق از این کشور و کشورهای شورای همکاری خبر داد.

«احسان عبدالجبار»، وزیر نفت عراق، تأکید کرد که مذاکرات درباره اتصال شبکه برق عراق با عربستان و کشورهای شورای همکاری با هدف به ثبات رساندن تأمین برق در عراق همچنان ادامه دارد.

او گفت که کشورهای شورای همکاری و به طور خاص عربستان از همکاری در این باره و کمک به عراق بسیار استقبال کرده‌اند.

عبدالجبار گفت که این مذاکرات به طور خاص درباره قیمت این خدمات است و افزود که عراق لیست قیمت‌ها را دریافت کرده اما معتقد است که می‌تواند این لیست را تعدیل کرد و تأکید کرد که عوامل متعددی از جمله کمیت برق وارداتی و مدت زمان قرارداد در تعیین قیمت تأثیرگذار است.

عراق ذخایر عظیم نفت و گاز دارد و دومین تولیدکننده بزرگ نفت در اوپک است اما همچنان به علت ضعف زیرساخت‌ها دچار مشکلات جدی در تأمین برق است که هر سال موجب اعتراضات گسترده در این کشور می‌شود.

بر اساس آمارهای رسمی، عراق حدود 20 هزار مگاوات برق تولید می‌کند اما مصرف برق در کشور 30 هزار مگاوات است و این مابه‌التفاوت باید از واردات تأمین شود. ضمن اینکه عراق برای تأمین سوخت جهت تولید بخش زیادی از برق خود نیازمند واردات گاز از ایران است.

با وجود این قراردادها، ایران تاکنون چند بار به علت انباشت بدهی‌های عراق بابت خرید سوخت و همچنین به علت افزایش مصرف گاز در ایران، صادرات خود به عراق را کاهش داده است.

در تازه ترین مورد، روز پنجشنبه گذشته وزارت برق عراق اعلام کرد که با کاهش شدید صادرات گاز از ایران، 3400 مگاوات از برق عراق از مدار خارج شده است.

وزارت برق عراق با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که با همه توان برای بهبود خدمات برق در کشور تلاش‌ می‌کند و توانسته در 3 ماه گذشته تولید برق کشور را 3 هزار مگاوات افزایش دهد.

این بیانیه افزوده که با وجود توافقات سابق با ایران درباره تأمین 70 میلیون متر مکعب گاز در فصل تابستان و 50 میلیون متر مکعب در فصل زمستان، حجم صادرات گاز ایران به عراق در حال حاضر به 8.5 میلیون متر مکعب کاهش یافته که موجب کاهش 3400 مگاواتی برق کشور شده است.

از سوی دیگر، عراق پروژه هایی برای تولید برق از منابع تجدیدپذیر تعریف کرده و امیدوار است که تا سال 2023 تولید برق خود از انرژی خورشیدی را به 7500 مگاوات برساند.

پیش از این هم عراق از تکمیل پروژه اتصال شبکه برق خود به ترکیه خبر داده و تأکید کرده بود که همه زیرساخت ها برای آغاز واردات برق از ترکیه فراهم است و فقط دو کشور باید درباره نحوه و قیمت برق وارداتی به توافق برسند.

 


منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟