سخن گفتن مداوم اسراییل از حمله به ایران خطری برای منافع ملی آمریکاست

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
سخن گفتن مداوم اسراییل از حمله به ایران خطری برای منافع ملی آمریکاست
سخنرانی‌ روسای دولت‌های ایران و اسراییل در مجمع عمومی سازمان ملل در سال جاری به‌خوبی نشان می‌دهد که در لفاظی‌های سرشار از نفرت و سوءنیت این دو کشور علیه یکدیگر، تل‌آویو سهم بیشتری دارد و اغلب این لفاظی‌ها از سوی مقامات اسراییل مستقیماً علیه ایران بیان می‌شود.

در این لفاظی‌ها، تهدید‌ صریح حمله به ایران نمایان‌تر است. نشریه ریسپانسیبل استیت کرفت در تحلیلی به قلم «پل آر پیلار» به تبیین و بررسی اظهارات مقامات اسرائیل در حمله نظامی به ایران پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد.

با توجه به جایگاه اسراییل به عنوان قوی‌ترین کشور منطقه از لحاظ نظامی و پیشینه آن در‌ حمله به سایر کشورها که بازهم بیشتر از هر کشور دیگری در منطقه است، باید تهدیدهای تل‌آویو را جدی گرفت. حتی فقط با توجه به لفاظی‌ها و نه حملات نظامی، موضع اسراییل در برابر ایران یکی از نمونه‌های روشن رژیمی است که از رویارویی به عنوان محور اصلی راهبرد ملی‌اش استفاده می‌کند. رویارویی در اینجا به معنی اعمال فشار علیه دشمن با امید ایجاد تغییر رفتار در آن یا تغییر روابط با دشمن نیست. رویارویی در لفاظی‌های اسراییل علیه ایران به معنای استفاده از تنش و خصومتِ مرتبط با تقابل، برای اهداف دیگر است؛ یعنی نگاه به رویارویی به عنوان ابزاری که نباید بر آن غلبه یا از آن پرهیز کرد بلکه باید آن را، به عنوان ابزاری برای کشورداری، تقویت کرد.

اهدافی که باعث می‌شود دولت اسراییل به آتش رویارویی با ایران دامن بزند شامل دورکردن تل‌آویو از آماج انتقادات برای ایجاد بی‌ثباتی یا سایر بدرفتاری‌ها در خاورمیانه است. این اهداف شامل منحرف‌کردن توجهات بین‌المللی از آن دسته از سیاست‌ها و رفتارهای اسراییلی است که رهبران این کشور ترجیح می‌دهند درباره آن‌ها سخنی گفته نشود، به‌ویژه سیاست‌ها و رفتارهای مربوط به اشغال سرزمین فلسطین.

اسراییل با تضعیف هرگونه دیپلماسی میان آمریکا با ایران امیدوار است که از نزدیک شدن آمریکا و ایران پیشگیری کند و همچنان خود را تنها دوست واقعی ایالات‌متحده در خاورمیانه نشان دهد. آمریکا باید در برابر بازی‌های تمام رژیم‌های جنگ‌طلب مقاومت کند و نباید اجازه دهد که این کشورها پای واشنگتن را به منازعه باز کنند. واشنگتن باید به خاطر داشته باشد که این‌گونه بازی‌ها نه تنها در خدمت منافع ایالات‌متحده نیست بلکه ممکن است مخالف منافع آمریکا باشد، حتی اگر بازیگر این بازی‌ها خود را متحد آمریکا بداند.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«در خاورمیانه و سایر نقاط، گفتگو و تنش‌زدایی همواره بهتر از رویارویی و تهدید جنگ، منافع آمریکا را تأمین کرده است. تنش‌زدایی امکان تجارت پررونق و فزاینده را فراهم می‌کند، فرصت‌های جنگ‌افروزی از سوی تندروها را کاهش می‌دهد و احتمال افتادن آمریکا به دام جنگ‌های منطقه‌ای را از میان می‌برد.»

 

 

https://responsiblestatecraft.org/2021/11/01/israels-constant-talk-of-attacking-iran-is-a-danger-to-us-interests/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟