نیویورک تایمز: نقش سرنوشت ساز پهپادهای سه کشور منطقه در عقب نشینی شورشیان در اتیوپی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در 4 ماه گذشته، ایران و ترکیه و امارات شماری از پیشرفته‌ترین پهپادهای خود را در اختیار دولت اتیوپی قرار داده‌اند.

بعد از آنکه شورشیان جبهه‌ آزادی‌بخش خلق تیگرای و متحدانشان تهدید کردند که «ابی احمد» و دولت وی در اتیوپی را سرنگون خواهند کرد، نخست‌وزیر اتیوپی در ماه جاری توانست پیروزی‌های چشمگیری در میدان جنگ رقم زند.

در 4 دسامبر ابی احمد خطاب به نیروهای نظام کشورش گفت: «اتیوپی به شما افتخار می‌کند، به سلحشوری باورنکردنی‌تان، ما با وجود شما اطمینان داشتیم که اتیوپی شکست نخواهد خورد».

البته این همه واقعیت نیست.

«نیویورک تایمز» در گزارشی خبر داد که پهپادهای جنگی‌ای که اتیوپی اخیرا از سه کشور منطقه دریافت کرده نقش اصلی را در پیروزی دولت احمد بر شورشیان داشته است.

چند دیپلمات غربی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود تأکید کرده‌اند که در 4 ماه گذشته، ایران و ترکیه و امارات شماری از پیشرفته‌ترین پهپادهای خود را در اختیار ابی احمد قرار داده‌اند. این در حالی است که امریکا و کشورهای آفریقایی به شدت موضوع آتش‌بس میان دولت مرکزی و شورشیان تیگرای را پیگیری می‌کردند و حتی به تحریم اتیوپی تهدید کردند.

این مقامات غربی درباره انگیزه‌های این سه کشور در کمک به ابی احد می‌گویند که این انگیزه‌ها هم اقتصادی است هم با هدف نفوذ در دومین کشور پرجمعیت قاره آفریقا.

این پهپادها تأثیر چشمگیری در یکسره کردن کار به نفع ابی احمد داشتند و هم خود افراد مسلح تیگرای را هدف قرار دادند هم کاروان‌های امدادرسان به آنها در جاده منتهی به آدیس آبابا؛ و در نهایت ستیزه‌جویان را 434 کیلومتر در شمال اتیوپی به عقب راندند و همه پیروزی‌های ماه‌های اخیر آنان را نقش بر آب کردند.

رئیس جبهه آزادی‌بخش تیگرای نیز با اذعان به نقش مهم این پهپادها گفت که دستور عقب‌نشینی همه نیروهایش را تا پشت مرزهای تیگرای داده است.

اما حملات پهپادی به خود تیگرای هم کشیده شد و روز دوشنبه هفته گذشته در پی حملات پهپادهای جنگی به تیگرای 18 تن کشته شدند.

یک مقام امریکایی حاضر در نشست هفته جاری «جفری فلتمن»، فرستاده ویژه امریکا در قاره آفریقا، با «طحنون بن زاید»، مشاور امنیت ملی امارات، خبر داد که مقام اماراتی در این دیدار ارسال پهپاد به اتیوپی را رد کرده است.

اما در مورد ترکیه، ابی احمد در اوت گذشته یک توافق نظامی با «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه، امضا کرد.

وقتی پهپادهای «بیرقدار TB2» ترکیه، که در بحران قره‌باغ هم نقش اصلی را داشتند، در میدان جنگ اتیوپی پدیدار شدند، مقامات ترکیه تأکید کردند که در قالب قراردادهای کاملا اقتصادی به اتیوپی پهپاد فروخته‌اند.

ترکیه در سال 2020 حدود 235 میلیون دلار صادرات به اتیوپی داشته که 95 میلیون دلار آن در بخش نظامی بوده است.

بر اساس گزارش «نیویورک تایمز»، دستیابی حکومت مرکزی اتیوپی به پهپادهای ایرانی به روابط ابی احمد با واشنگتن آسیب زد.

گزارش دیده‌بان‌های خطوط هوایی نشان می‌دهد که پرواز هواپیماهای باری از ایران به اتیوپی از اوت گذشته افزایش یافته است. مقامات امریکایی به ادیس آبابا و شخص ابی احمد در این باره هشدار داده‌اند.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟