چگونه ایالات‌متحده اهرم قدرت و فشار خود را در مذاکرات با ایران از دست داده است؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
چگونه ایالات‌متحده اهرم قدرت و فشار خود را در مذاکرات با ایران از دست داده است؟
اندیشکده آمریکایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ در تحلیلی به قلم «ریچارد گلدبرگ» می‌نویسد: «بایدن میلیاردها دلار برای کاهش مستقیم تحریم‌ها به ایران ارائه کرده است و به‌طور چشمگیری توانایی این کشور را برای استفاده از ذخایر ارزی غیرقابل‌دسترس برای بازپرداخت بدهی‌های خارجی و واردات هر کالایی که می‌توان به‌عنوان مقابله با اپیدمی کووید ۱۹ تعریف کرد، افزایش داد.

به‌طور خلاصه، امروز هیچ فشار اقتصادی حداکثری وجود ندارد. ناکامی در گرفتن امتیاز از ایران ناشی از اتکای بیش‌ازحد به تحریم‌ها نیست، بلکه به دلیل استفاده ناکافی از آن‌ها است.»

در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد

زمانی که ایران پول نقد بیشتری به دست آورد، احتمال تبدیل‌شدن آن به یک قدرت هسته‌ای به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. نظام ایران بدون تهدید معتبر نیروی نظامی و بدون فشار بی‌امان سیاسی و اقتصادی، جامعه بین‌الملل را به‌آرامی اما مطمئناً تا خط پایان یعنی آزمایش یک سلاح هسته‌ای پیش خواهد برد. در عمل، عنصر اقتصادی کمپین فشار حداکثری به ویژگی تعیین‌کننده آن تبدیل شد، اما کل استراتژی تنها در صورتی می‌تواند کارساز باشد که ایالات‌متحده مایل باشد از زور به‌عنوان آخرین راه‌حل استفاده کند: «دفاع از منافع ایالات‌متحده در قالب حمله و نابودی تأسیسات هسته‌ای و سایت‌های موشکی در صورت عبور از خطوط قرمز.»

بانک مرکزی ایران، شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفت‌کش ایران همگی در حال حاضر به دلیل تأمین مالی سپاه پاسداران ایران مشمول تحریم‌های تروریسم آمریکا هستند. لغو تحریم‌های این نهادها و اجازه دادن به آن‌ها برای انتقال پول به گروه‌های تروریستی در ازای امتیازات خفیف که نه به حمایت ایران از تروریسم پایان می‌دهد و نه برای همیشه زیرساخت‌های مرتبط با تسلیحات هسته‌ای آن را از بین می‌برد، منطقی نیست. در حالت ایدئال، کنگره باید قانونی را تصویب کند تا از لغو هرگونه تحریم مرتبط با تروریسم تا زمانی که ایران تمام حمایت‌های خود از تروریسم را متوقف نکند، جلوگیری کند. این امر اهرم اقتصادی قابل‌توجهی به ایالات‌متحده برای مذاکره با ایران اعطا می‌کند. اعضای کنگره و کسانی که برای ریاست جمهوری در سال 2024 نامزد می‌شوند می‌توانند پیام روشنی را به واردکنندگان، بانک‌ها، سرمایه‌گذاران ارسال کنند: «تحریم‌های آمریکا به زودی با انتقام باز می‌گردد و تحقیقات در مورد هرکسی که در زمان ریاست جمهوری جو بایدن با شرکت‌های ایران تجارت داشته است، آغاز خواهد شد.»

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«توافقنامه ابراهیم این احتمال را افزایش می‌دهد که اسرائیل دیگر نگران چالش‌های سوخت‌گیری هوا به هوا که یک بمباران مداوم هوایی ایجاد می‌کند، نباشد، زیرا جت‌های اسرائیلی می‌توانند برای سوخت‌گیری سریع در فرودگاه‌های بیابانی عربی فرود بیایند. اورشلیم در روزهای اخیر علاقه خود را به خرید جدیدترین سنگر شکن آمریکایی، یک بمب 5000 پوندی که می‌تواند از یک جنگنده اف ۱۵ شلیک شود، ابراز کرده است. دولت بایدن باید این درخواست را تائید و کنگره باید از آن حمایت کند.»

 

https://www.fdd.org/analysis/2021/11/23/how-america-lost-its-leverage-on-iran/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟