مذاکرات میان لبنان و صندوق بین‌المللی پول به کجا رسید؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
لبنان برای دستیابی به طرحی برای برون‌رفت از فروپاشی کامل اقتصادی در حال مذاکره با صندوق بین‌المللی پول است اما این مذاکرات علیرغم اوضاع نابسامان اقتصادی هنوز در مراحل اولیه قرار دارد.

لبنان برای دستیابی به طرحی برای برون‌رفت از فروپاشی کامل اقتصادی در حال مذاکره با صندوق بین‌المللی پول است اما این مذاکرات علیرغم اوضاع نابسامان اقتصادی هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و هیچگونه چشم‌انداز روشنی برای آن وجود ندارد.

دولت پیشین لبنان در سال 2020 وارد مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول شد اما پس از اختلاف خود مذاکره‌کنندگان لبنانی بر سر حجم خسارت‌ها، این مذاکرات متوقف شد.

پس از آن، دولت کنونی لبنان به ریاست «نجیب میقاتی» مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول را از سر گرفت که هنوز در مرحله فنی و مشخص‌سازی اعداد و ارقام است.

وضعیت اقتصادی لبنان چگونه است؟

در تابستان سال 2019 میلادی، نشانه‌های وخامت اقتصادی ظهور و بروز یافت و بانک‌های لبنانی به تدریج محدودیت‌هایی برای برداشت سپرده‌های دلاری اعمال کردند تا اینکه برداشت کامل این سپرده‌ها را منع کرد و تنها اجازه برداشت سپرده‌ها به لیره لبنان را داد و پرداخت حواله‌ها به خارج از کشور را متوقف کرد.

طی دو سال گذشته، لیره لبنان بیش از 90 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد و اکنون حدود 80 درصد از مردم این کشور زیر خط فقر قرار دارند و بانک جهانی بحران لبنان را یکی از شدیدترین و دشوارترین سه بحران اقتصادی جهان از سال 1850 میلادی دانسته است.

بر اساس برآوردهای بانک جهانی، ارزش تولید ناخالص داخلی از 55 میلیارد دلار در سال 2018 میلادی به 20.5 میلیارد دلار در سال 2021 میلادی کاهش یافت.

دولت لبنان از دو سال پیش، هیچ گونه اقدامی که از شدت این فروپاشی اقتصادی فزاینده بکاهد، اتخاذ نکرده است، در این میان، بخش از مسئولیت این اقدام بر عهده سیاسیون لبنانی است که بانک‌ها در حواله صدها میلیون دلار به خارج کمک کردند در حالی که همین بانک‌ها مانع از برداشت سپرده سپرده‌گذاران خرد می شدند.

در این میان، انفجار بندر بیروت در تابستان 2020 میلادی بر وخامت اوضاع افزود و جامعه جهانی اعطای هر گوه کمک به لبنان را منوط به انجام اصلاحات اساسی کرده است.

به گفته «ریاض سلامه»، رئیس بانک مرکزی لبنان، مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول در مرحله اعداد و ارقام است و طرف لبنانی هنوز هیچ طرحی ارائه نکرده است.

سلامه افزود: لبنان برای به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصاد نیاز به 12 تا 15 میلیارد دلار پول دارد، این در حالی است که ذخایر الزامی بانک مرکزی لبنان از 32 میلیارد دلار به 12.5 میلیارد کاهش یافته است.

شیب وخامت روزافزون وضعیت اقتصادی لبنان این روزها تندتر شده و کار به جایی رسیده است که به گزارش نهادهای کمک‌رسانی بین‌المللی، ۵۰ درصد از مردم لبنان می‌گویند غذای کافی برای خوردن ندارند.

گزارش‌های متعدد حاکی است که خرید اقلام خوراکی از فروشگاه‌ها به چند کالای اساسی محدود شده و بسیاری از مردم ناچارند از خوردن بعضی وعده‌های غذایی چشم‌پوشی کنند.

بخش برق لبنان برای سرپا ماندن سالانه حدود ۲ میلیارد دلار هزینه دارد که دولت این کشور دیگر چنین پولی ندارد و حتی یارانهٔ سوخت شهروندان را نیز قطع کرده است.

در نبود سوخت، رساندن مواد غذایی به فروشگاه‌ها نیز یا ناممکن شده یا به بهایی گزاف انجام می‌شود و این خود قیمت مواد خوراکی را به سطوحی بی‌سابقه رسانده است.

بحران سوخت بسیاری از جنبه‌های زندگی عمومی را نیز فلج کرده و بیمارستان‌ها هم نسبت به ایمنی بیماران خود دچار ترس‌اند.

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟