جزئیات توافق همکاری دفاعی میان اردن و امریکا

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
روزنامه رسمی اردن «توافق‌نامه همکاری دفاعی اردن و امریکا» را که در 31 ژانویه 2021 امضا شده پس از تأیید پادشاه اردن منتشر کرد.

این توافق‌نامه برخلاف توافق‌نامه‌های پیشین میان دو کشور به مجلس اردن نرفت و مستقیما در هیئت دولت تصویب شد و سپس به تأیید پادشاه رسید.

به موجب این توافق‌نامه کارکنان نظامی و غیر نظامی وزارت دفاع امریکا از آزادی تردد در اردن را دارند و با کارت پرسنلی خود که از وزارت دفاع امریکا صادر شده می توانند وارد اردن شوند.

آنان همچنین می‌تواند در حین انجام مأموریت در خاک اردن با خود سلاح حمل کنند و برای رسیدن به پایگاه‌های مورد توافق از تسهیلات برخوردار شوند.

این افراد همچنین از هرگونه مالیات یا گمرک بابت هر کالایی که به اردن وارد یا از آن خارج می‌کنند معاف هستند ضمن اینکه هیچ‌گونه بازرسی ای از آنها نمی‌شود.

دو کشور همچنین همه تبعات حقوقی مربوط به خسارت یا فقدان یا نابودی اموال یا فوت یا بیماری هر یک کارکنان نظامی یا غیر نظامی ناشی از مأموریت‌های رسمی‌شان در خاک اردن را مورد عفو قرار می‌دهند.

همچنین امنیت تأسیساتی که در اختیار این نیروها قرار می‌گیرد بر عهده خود آنهاست و نیروهای اردنی فقط امنیت بیرون آن را می‌توانند بر عهده داشته باشند.

امریکایی‌ها همچنین اجازه استفاده آزادانه از آسمان و آب‌ها و همه گذرگاه‌های اردن را دارند و  می‌توانند در خاک اردن هر نوع قراردادی ازجمله خرید و فروش ملک ببندند.

اردن همچنین به این نیروها خدمات بهداشتی رایگان ارائه می‌کند.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟