رسانه های اسرائیلی درباره حادثه نطنز چه می گویند؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
رسانه‌های اسرائیلی در گزارش‌هایی مدعی شدند که حادثه روز گذشته در نیروگاه هسته‌ای نطنز توسط دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیلی انجام شده است.

رادیوی رسمی اسرائیل به نقل از منابع اطلاعاتی خبر داد که موساد به نیروگاه هسته‌ای نطنز حمله سایبری انجام داده و آسیب‌های ناشی از حمله بیش از آن چیزی بوده که ایران اعلام کرده است.

این رادیو به نقل از منبعی اطلاعاتی که نامی از وی آورده نشده و همچنین گفته نشده که مربوط به کدام کشور است، تأکید کرد که حجم خسارت‌ها شدید بوده و به دستگاه‌های غنی‌سازی آسیب زده است.

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل، در اولین اظهارات پس از این حادثه گفت که نزاع با ایران و نیروهای وابسته به آن و پروژه هسته‌ای آن مسئولیتی کلان است و افزود که «این‌طور نیست که وضعیت امروز فردا هم برقرار باشد».

هم‌زمان خبرنگار «الجزیره» در فلسطین به نقل از خبرنگار امنیتی و دفاعی کانال 13 اسرائیل احتمال کار گذاشته شدن بمب در این نیروگاه هسته‌ای را مطرح کرد.

روزنامه «جروزالم پست» هم از وجود گزارش‌هایی خبر داد که نشان‌دهنده خرابکارانه بودن حادثه نطنز است و افزود که به احتمال قوی این حادثه نتیجه اقدامی ازجانب دستگاه‌های اسرائیلی بوده است.

به گزارش این روزنامه، کارشناسان اسرائیلی برآورد کرده‌اند که این حادثه باعث از کار افتادن بخش‌های کاملی از نیروگاه هسته‌ای نطنز شده است.

روزنامه «هاآرتص» نیز در گزارش خود احتمال داد که این حادثه نتیجه حمله سایبری اسرائیل باشد و افزود که این حادثه یک هفته پس از حمله به کشتی ایرانی در دریای سرخ انجام شده که در آن هم انگشت اتهام به سمت اسرائیل گرفته شده است.

این نشریه افزود که جنگ در سایه ایران و اسرائیل دیگر حالت علنی گرفته و وارد فاز تازه‌ای شده است.

کانال رسمی اسرائیل «مکان»، هم همین احتمال را مطرح کرد و افزود که اسرائیل پیش از این در ژوئیه 2020 توانسته بود با حمله سایبری به همین نیروگاه هسته‌ای آسیب برساند.

هم‌زمان گزارشگر «الجزیره» در تهران، «نورالدین الدغیر» گفت که آنچه در نطنز رخ داده از دو حال خارج نیست: یا اختلال در شبکه برق نیروگاه به علت از کار افتادن ژنراتور برق، یا عامل خارجی که به احتمال قوی حمله سایبری بوده است.

او افزود که ایران و اسرائیل و امریکا سابقه حملات سایبری بسیاری دارند.

در ایران، «علی اکبر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، حادثه روز گذشته در نیروگاه نطنز را «تروریسم هسته‌ای» خواند و از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای خواست که با این اقدامات برخورد کند.

او افزود که ایران حق پاسخ به این حملات را برای خود محفوظ می‌داند و تأکید کرد که ایران به توسعه فناوری هسته‌ای خود وتلاش برای تحریم‌های ظالمانه ادامه می‌دهد.

صالحی این حادثه را نشان‌دهنده شکست گروه‌هایی دانست که مخالف مذاکرات هسته‌ای با ایران هستند.

خبرگزاری فارس نیز به نقل از مالک شریعتی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ایران، خبر داد که این حادثه به احتمال قوی اقدامی خرابکارانه و نفوذ بوده است.

او گفت که مجلس در حال بررسی ابعاد گوناگون ماجراست و پس از رسیدن به نتایج، آن را اعلام خواهد کرد.

نیروگاه هسته‌ای نطنز بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای ایران است که در استان اصفهان واقع شده و پیش از این نیز چند هدف اقدامات خرابکارانه قرار گرفت.

این نیروگاه بیش از 50 هزار سانتریفیوژ دارد که توان ایران در غنی‌سازی اورانیوم را تقویت می‌کند.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟