205 زخمی در حمله سربازان اسرائیل به نمازگزاران در مسجد الاقصی/ آغاز بازداشت ده ها فلسطینی

پس حمله خونبار نیروهای اسرائیلی به نمازگزاران در مسجد الاقصی که موجب زخمی شدن 205 فلسطینی در حین خواندن نماز تراویح شد، با عقب‌نشینی این نیروها از مسجد آرامش به آن بازگشت و هزاران فلسطین نماز صبح امروز (شنبه 8 مه) را در مسجد الاقصی به جا آوردند.

درهای مسجد الاقصی که شب گذشته در پی حمله سربازان اسرائیلی بسته شده بود، که نیمه شب گذشته در پی درگیری‌های شدید همه درها را صبح امروز باز کردند و صدها فلسطینی برای خواندن نماز صبح در مسجد حاضر شدند.

به گزارش خبرنگار الجزیره در بیت‌المقدس فلسطینیان با فریاد الله اکبر وارد مسجد الاقصی شدند و به کسانی که در طول حمله به مسجد و بسته شدن درهای آن در مسجد بودند پیوستند.

هلال احمر فلسطین از زخمی شدن 205 نفر در صحن مسجد الاقصی و شلیک بمب صوتی و گاز اشک‌آور و دستگیری چند فلسطینی خبر داد.

براساس آمار هلال احمر فلسطین 88 نفر از زخمی‌شدگان به بیمارستان منتقل و 60 نفر نیز در بیمارستانی میدانی درمان شدند.

خبرگزاری «آناتولی» نیز به نقل از شاهدان عینی از بازداشت ده‌ها فلسطینی در حین خروج از مسجد الاقصی در صبح امروز خبر داد.

این خبرگزاری افزوده که همه منتظرند تا ببینند فردا شب که شب قدر است در مسجد الاقصی چه خواهد گذشت.

در ساعات پایانی شب گذشته سربازان اسرائیلی حدود 3 هزار نمازگزار را در مسجد الاقصی به محاصره درآوردند تا آنان را مجبور به خارج شدن از مسجد کنند، اما جوانان فلسطینی درهای مسجد را بستند.

همزمان با این تحولات کمیته عالی پیگیری وضعیت فلسطینیان خواستار تظاهرات گسترده در واکنش به حمله به فلسطینیان در بیت‌المقدس شد.

«محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی از جامعه بین‌المللی خواست که برای تأمین امنیت ملت فلسطین وارد عمل شود و از سفیر فلسطین در سازمان ملل خواست که درخواست برگزاری فوق العاده جلسه مجمع عمومی سازمان ملل را ارائه کند.

او در سخنرانی تلویزیونی مسئولیت کامل حوادث در مناطق مقدس مسلمانان را متوجه اسرائیل دانست و افزود که «توحش و تروریسم اشغالگران بر پافشاری ما برای پایبندی به حقوق مشروعمان در پایان دادن به اشغالگری و دستیابی به آزادی و استقلال و برپایی کشور مستقل فلسطین با حاکمیت ارضی کامل و پایتخت ابدی آن قدس می‌افزاید».

«ریاض المالکی»، وزیر امور خارجه فلسطین، نیز که به ترکیه سفر کرده در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ترکیه‌ای خود تأکید کرد که حملات اسرائیلیان به ساکنان منطقه شیخ جراح در قدس در حد جنایت علیه بشریت است و از دادگاه جنایی بین‌المللی خواست که در این باره موضع بگیرد.

جنبش مقاومت اسلامی (حماس) نیز تأکید کرد که اشغالگران هزینه تعدی به حقوق مسلمانان در نمازخواندن در مسجدشان را خواهند پرداخت.

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در یک سخنرانی تلویزیونی تأکید کرد که دشمن در قدس دست به حماقت‌هایی زده که از پیامدهای آن بی خبر است و به نتانیاهو هشدار داد که با آتش بازی نکند و افزود که فلسطینیان با همه امکانات خود از مسجد الاقصی و شیخ جراح دفاع می‌کنند و اشغالگران بازنده این جنگ خواهند بود.

او از کشورهایی که با اسرائیل روابط دارند نیز خواست که به این روابط پایان دهند و سفارتخانه‌های خود را در اسرائیل ببندند و افزود که آنچه می‌گذرد انتفاضه ای است که ادامه خواهد یافت و پایان نخواهد داشت.

در سطح بین‌المللی، وزارتخانه‌های خارجه ایران، مصر، ترکیه، کویت، عربستان و اتحادیه عرب نسبت به این تحولات ابراز نگرانی کرده و با ملت فلسطین ابراز هم‌بستگی کرده‌اند.

 

منبع:https://mdeast.news/

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟