بیش از ۳۰۰ فلسطینی در درگیری‌های مسجد‌الاقصی مجروح شدند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

در تازه‌ترین درگیری میان اسرائیل و فلسطینیان در روز دوشنبه و همزمان با مراسم «روز اورشلیم»‌ معترضان فلسطینی در محوطه خارجی مسجد‌الاقصی به نیروهای پلیس اسرائیلی سنگ پرتاب کردند و پلیس اسرائیل در مقابل نارنجک صوتی، گاز اشک‌آور و گلوله‌های لاستیکی شلیک کرد. این درگیری‌ها با ورود نیروهای اسرائیلی به محوطه حرم شریف آغاز شد.

هلال احمر تشکیلات خودگردان فلسطین گفته است که دست‌کم ۳۰۵ فلسطینی در جریان خشونت‌های اخیر مجروح و ۲۲۸ نفر از آنان به بیمارستان منتقل شده‌اند. پلیس اسرائیل می‌گوید ۲۱ مامور پلیس نیز مجروح شده‌اند.

مسجدالاقصی در ماه رمضان صحنه درگیری‌های متعدد میان اسرائیل و فلسطینی‌ها بوده و جامعه بین‌الملل نگران گسترش درگیری‌ها است.

کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای از اسرائیل خواست تا از حاکم بودن آرامش در جریان مراسم «روز اورشلیم»‌ اطمینان حاصل کند. این پنجاه‌وچهارمین سالگرد گرامیداشت روز اورشلیم نزد اسرائیلی‌هاست که به مناسبت ‌سالگرد تصرف بخش‌هایی از شرق این شهر از سوی اسرائیل در جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در سال  ۱۹۶۷ نامگذاری شده‌ است.

پلیس اسرائیل در تلاش برای آرام نگه داشتن اوضاع، گروه‌های یهودی را از حضور در محوطه‌ قبه الصخره، که یهودیان آن را محل باستانی معبد سلیمان می‌دانند و مسجد‌الاقصی نیز در آنجاست، منع کرد.

مراسم سنتی این روز از جمله شامل راهپیمایی یهودیان راستگرا و ورود به شهر قدیمی اورشلیم از دروازه دمشق و قسمت مسلمان‌نشین آن است.

خشونت‌های روز دوشنبه در محوطه مسجدالاقصی، چند ساعت طول کشید و پس از آن که پلیس اسرائیل عقب‌نشینی کرد و به فلسطینی‌های بالای چهل ساله اجازه ورود به محوطه را داد، فروش کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تأکید کرد که اسرائیل به دنبال برقراری قانون و نظم و در عین حال به رسمیت شناختن آزادی عبادت و مدارا برای همه، است.

نبل ابو ردینه، سخنگوی محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، «نیروهای اشغالگر اسرائیلی»‌ را مسئول حمله «بیرحمانه»‌ در مسجد‌الاقصی خواند.

اسرائیل تمام اورشلیم، از جمله شرق آن را را پایتخت خود می‌داند. فلسطینی‌ها نیز می‌خواهند شرق اورشلیم پایتخت کشوری باشد که به دنبال تشکیل آن در اراضی اشغالی نوار غزه و کرانه غربی هستند.

درگیری روزهای اخیر میان فلسطینی‌ها و پلیس اسرائیل، بر سر اخراج ساکنان فلسطینی محله‌ای به‌نام «شیخ جراح» در شرق اورشلیم/ بیت‌المقدس بالا گرفته است. 

در ادامه خشونت‌ها در شرق اورشلیم، شب گذشته نیز جوانان فلسطینی با پلیس اسرائیل درگیر شدند. گفته می‌شود که در جریان درگیری‌های یکشنبه، دستکم ۲۵ فلسطینی زخمی و ۲۳ تن بازداشت شدند. پیشتر خبرگزاری‌ فرانسه به نقل از جمعیت هلال احمر فلسطین، تعداد زخمی‌ها در درگیری‌ روز شنبه در بیت‌المقدس را ۹۰ نفر اعلام کده بود.

کشورهای اردن و مصر و همچنین امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و سودان که در سال گذشته روابط خود را با اسرائیل عادی کردند، درگیری‌ها و ورود سربازان اسرائیلی به مسجد‌الاقصی را محکوم کرده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز خواستار خویشتن‌داری اسرائیل و به رسمیت شناختن حق تجمع صلح‌آمیز شده است. گوترش درباره تشدید تنش‌ها در اورشلیم و احتمال اخراج چند خانواده فلسطینی از خانه‌هایشان در محله شیخ جراح ابراز نگرانی کرد.

کاخ سفید نیز درباره تشدید تنش‌ها در اورشلیم در پی اعلام احتمال اخراج چند خانواده فلسطینی از خانه‌هایشان ابراز نگرانی کرده بود.

 

منبع:https://www.independentpersian.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟