سایه «جنگ داخلی» بر جامعه اسرائیل؛ تنش‌ها بین یهودیان افراطی و اقلیت عرب افزایش یافت

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اسرائیل طی روزهای اخیر در حالی با تنش ها در بیت المقدس و سپس درگیری نظامی با گروه حماس روبرو بوده است که در داخل نیز فضای برخی از شهرهای اسرائیل ملتهب گزارش می شود.

هرچند فضای بیت المقدس به‌ویژه محوطه مسجد الاقصی روز پنجشنبه همزمان با عید فطر آرام بود اما معابر برخی شهرهای اسرائیل از جمله لاد، عکا و حیفا چهارشنبه شب صحنه «شورش های» خیابانی بود. تظاهرات طرفداران راست افراطی اسرائیل در بسیاری از شهرها منجر به درگیری با پلیس و در برخی موارد با عرب های اسرائیلی شد.

درگیری بین هواداران راست افراطی اسرائیل با اقلیت عرب در برخی شهرها طی روزهای گذشته نیز روی داده بود. درگیری هایی که باعث شد رووین ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل روز چهارشنبه نسبت به خطر «جنگ داخلی» در این کشور هشدار دهد.

بنا به اعلام پلیس اسرائیل چهارشنبه شب «حوادثی خشونت بار در چند شهر از جمله لاد، عکا و حیفا» روی داد. با این حال رویدادی که به نماد این خشونت ها در جامعه اسرائیل تبدیل شد در نزدیکی تل‌آویو رخ داد. در تصاویری که از یکی از شبکه های تلویزیون دولتی اسرائیل پخش می شد گروهی از هواداران راست افراطی به سوی مردی که به باور آنها «عرب» بود هجوم بردند.

در این تصاویر ده‌ها تن از طرفداران راست افراطی این مرد را به زور از داخل خودرویش خارج می کنند و او را مورد ضرب و جرح قرار می دهند. خشونت آنها علیه این مرد تا زمانی که او بیهوش شد ادامه یافت. او سپس در بیمارستانی در تل آویو بستری شد. حال وی «باثبات» گزارش شده اما بنا به اعلام بیمارستان «شدیدا» مجروح شده است.

«نبرد در دو جبهه»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ساعاتی بعد در واکنش به این حادثه گفت که اسرائیل در «دو جبهه» در حال نبرد است. وی افزود: «آنچه از چند روز پیش در شهرهای اسرائیل می گذرد غیرقابل تحمل است. هیچ چیز لینچ کردن (ضرب و جرح) اعراب از سوی یهودیان را توجیه نمی کند. هیچ چیز نیز توجیه کننده ضرب و جرح یهودیان از سوی اعراب نیست.»

پلیس اسرائیل گفته است که تنش‌های کنونی بیشتر به نظر می رسد از سوی یهودیان علیه اقلیت عرب صورت می گیرد. با این حال گزارش هایی از حمله به یک کنیسه و تعدادی از خودروهای یهودیان در لاد دریافت شده است. از سوی دیگر گروهی از اقلیت عرب در شهر حیفا با در دست داشتن پرچم فلسطین علیه حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه تظاهرات کردند.

بنا به اعلام پلیس اسرائیل نزدیک به ۴۰۰ نفر چهارشنبه شب در شهرهای مختلف به دلیل «دخالت در شورش و برهم زدن نظم عمومی» بازداشت شدند. این در حالی است که در شهر لاد حکومت نظامی اعلام شد.

اعضای اقلیت عرب در اسرائیل چه کسانی هستند؟

اعضای اقلیت عرب در اسرائیل که ۲۱ درصد جمعیت آن را تشکیل می دهند اصالت فلسطینی دارند اما تابعیت اسرائیلی کسب کرده اند. اغلب آنها به هر دو زبان عربی و عبری تسلط دارند و با فلسطینی های ساکن کرانه باختری رود اردن و نوار غزه ابراز همدردی می کنند. امری که باعث شده است بسیاری از یهودیان اسرائیل همواره به اقلیت عرب اسرائیل مظنون باشند.

از سوی دیگر عرب های اسرائیل اغلب از تبعیض علیه خود در جامعه اسرائیل گلایه دارند. آنها از «تبعیض سازمان یافته» در اسرائیل برای دسترسی به مسکن و خدمات درمانی و آموزشی سخن می گویند.

شکاف در جامعه اسرائیل بر سر تنش کنونی با فلسطینی ها خرسندی گروه حماس را به همراه داشته است. یکی از سخنگویان این گروه خطاب به عرب های ساکن اسرائیل گفت «علیه دشمن ما و خودتان برخیزید.»

رویدادهای روزهای اخیر به نظر می رسد نه تنها باعث شده تا بار دیگر زخم مناقشه فلسطینی ها و اسرائیل سر باز کند بلکه زخمی التیام نیافته در داخل اسرائیل را نیز نمایان کرده است. بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل درباره موج خشونت های داخلی گفته است این رویدادها «کمتر از راکت های حماس خطرناک نیست.»

او همچنین هشدار داد که اسرائیل نباید در وضعیتی قرار گیرد که در نبرد نوار غزه پیروز شده باشد اما در داخل با «شکست» روبه‌رو شود.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟