هجوم پناهجویان به اسپانیا؛ مادرید سفیر مراکش را احضار کرد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

سفیر مراکش در مادرید به دلیل ورود انبوه پناهجویان از مراکش به مناطق اسپانیایی در شمال آفریقا احضار شد. تاکنون بیش از شش‌هزار نفر به سئوتا و ملیلا پناه برده‌اند. بیش از دوهزار و ۷۰۰ تن از آنان به مراکش بازگردانده شدند.

 

۲۴ ساعت پس از ورود هزاران پناهجو به سئوتا، وزیر امور خارجه اسپانیا اعتراض خود به دولت مراکش را به سفیر این کشور در مادرید ابلاغ کرد.

خانم آرانچا گونزالس لایا به خبرنگاران گفت، او به خانم کریمه بن عیش، سفیر مراکش، یادآوری کرده است که دو کشور به یک نسبت در قبال کنترل مرزها مسئولیت دارند.

به گزارش مقامات محلی تا ظهر سه‌شنبه، ۱۸ مه (۲۸ اردیبهشت) بیش از شش‌هزار پناهجو وارد سئوتا شدند و صدها نفر تلاش کردند از حصار مرزی ملیلا (ملیله) در ۲۰۰ کیلومتری سئوتا بگذرند. به گفته پلیس، ۸۵ مرد و یک زن موفق شدند، وارد ملیلا شوند.

سئوتا و ملیلا در شمال آفریقا واقع شده‌اند اما متعلق به کشور اسپانیا هستند.

 

بامداد سه‌شنبه پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا از هرگونه انتقاد از دولت مراکش خودداری نموده و تأکید کرده بود که رباط «هم‌پیمان و دوست» اسپانیا است. سیاستمدار سوسیالیست بعدازظهر این روز به سئوتا رفت.

اقدامی تلافی‌جویانه

سفیر مراکش پیش از ملاقات با وزیر امور خارجه اسپانیا به خبرگزاری «اروپا پرس» گفته بود، در روابط بین کشورها اتفاقاتی رخ می‌دهد که پیامدهای ناخوشایندی دارند.

ناظران سخنان بن عیش را به عنوان موضع‌گیری غیرمستقیم در قبال بستری‌کردن رهبر جبهه پولیساریو در یک بیمارستان اسپانیا ارزیابی کردند. ابراهیم غالی به کووید۱۹ مبتلا شده است.

پیش‌تر گمانه‌زنی شده بود که مراکش کنترل سواحل خود را در واکنش به پذیرش غالی در بیمارستان مادرید کاهش داده است.

پولیساریو برای استقلال صحرای غربی و ایجاد یک جمهوری دموکراتیک در این منطقه می‌جنگد، منطقه‌ای که مراکش در سال ۱۹۷۵ تصرف کرد. دولت این کشور غالی را جنایتکار جنگی می‌داند و خواستار دستگیری و محاکمه اوست.

موضع‌گیری اتحادیه اروپا

بعدازظهر سه‌شنبه کمیسیون اتحادیه اروپا مراکش را به تلاش بیشتر برای جلوگیری از مهاجرت پناهجویان به مناطق اسپانیایی در شمال آفریقا فراخواند.

 

یلوا یوهانسون، کمیسر امور داخلی اتحادیه در بروکسل از مقامات مراکش خواست، خود را در قبال مهاجرت‌های غیرقانونی به اروپا موظف بدانند.

یوهانسون همچنین خواهان اخراج پناهجویان از سئوتا و ملیلا شد.

به گفته مقامات محلی، بیش از دوهزار و ۷۰۰ تن از افرادی که دیروز به سئوتا رفته بودند، به مراکش بازگردانده شده‌اند.

 

منبع:https://www.dw.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟