تعمیق بحران سیاسی داخلی اسرائیل در پی تجاوز نظامی به نوار غزه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
همه شواهد حاکی از آن است که نتایج تجاوز به نوار غزه منجر به تعمیق بحران سیاسی داخلی اسرائیل شده و فرصت برون‌رفت از بحران تشکیل دولت جدید را کاهش خواهد داده است.

علیرغم اینکه نتایج این جنگ به کاهش پررنگ جایگاه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل انجامیده اما در مقابل، فرصت «یئیر لاپید»، رهبر حزب «آینده آنجاست» برای تشکیل دولت جایگزین را هم کاهش داده است.

در این میان، اظهارنظرها و ادعاهای نتانیاهو و «آویو کوخافی»، رئیس ستاد مشترک اسرائیل درباره «دستاوردهای بی‌سابقه» به دست آمده در این جنگ، گوش شنوایی در میان احزاب و جامعه متشنج اسرائیل پیدا نکرده و ناامیدی از نتایج این جنگ و ناتوانی در مقابله قاطعانه با گروه‌های مقاومت فلسطینی به جایگاه نتانیاهو خدشه بسیاری وارد کرده است و احزاب راستگرای اپوزیسیون اسرائیل و بسیاری از ژنرال‌های ارتش و تحلیلگران، وی را مسئول شکست و ناکامی در این جنگ می‌دانند.

یکی از تحولات ناشی از نتایج این جنگ که بر آینده سیاسی نتانیاهو تاثیرگذار خواهد بود، شکاف ایجاد شده در میان جبهه احزاب هم‌پیمان با وی است که از نخست‌وزیری نتانیاهو حمایت کردند.

در همین رابطه، «بتسلال سمورطیتش»، رهبر حزب صهونیست دینی که از سوی حزب نتانیاهو به عنوان شریک این حزب در دولت آتی توصیف می‌شد، نه تنها وی را مسئول شکست در برابر گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه معرفی کرد بلکه تلویحا اعلام کرد وی تعهدانی به حماس درخصوص بیت المقدس و مسجد الاقصی داده است که با اصول و مشی احزاب راستگرا در تضاد است.

رهبر حزب صهیونیست دینی هشدار داد در صورتی ثابت شود نتانیاهو از موضع اسرائیل در قبال بیت المقدس و مسجد الاقصی عقب‌نشینی کرده است، این حزب به هیچ عنوان در دولت به رهبری نتانیاهو حضور نخواهد داشت.

در عین حال، نتایج تجاوز به غزه از ارزش دستاورد سیاسی که نتانیاهو اخیرا درخصوص واداشتن حزب «یمینا» به خروج از جبهه احزاب خواهان پیوستن به دولت لاپید به دست آورده بود، کاست چرا که پس از جنگ 12 روزه اخیر، «نفتالی بنت»، رهبر حزب یمینا فاکتور حمایت از نتانیاهو را افزایش داد و خواستار ورود به انتخابات آتی در فهرستی واحد و به دست گرفتن امتیازهای بیشتر از لیکود شد.

نتایج جنگ اسرائیل با نوار غزه همچنین منجر به از هم پاشیدن جبهه به رهبری لاپید شده و فرصت وی برای تشکیل دولت آتی را تضعیف کرد چرا که دلیل عقب‌نشینی بنت از حمایت از دولت احتمالی به رهبری لاپید به این موضوع باز می‌گردد که پایگاه مردمی این اجازه را به وی نمی دهد که در دولتی که از احزاب عربی حمایت می‌کند، حضور داشته باشد؛ احزاب عربیکه از جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه انتقاد کرده و طرفدارانش با گروه‌های یهودی در درون اسرائیل درگیر شدند.

در کنار اینکه لاپید، حمایت حزب یمینا را از دست داد، شواهد نشان می‌دهد که وی حمایت حزب راستگرای «اسرائیل خانه ما» به رهبری «جدعون ساعر» را هم از دست خواهد داد، ساعر پیشتر در نشستی غیر علنی اعلام کرده است وی به دلیل عدم تمایل برای حضور در دولتی که احزاب عربی در آن حضور دارند، در حال فکر کردن برای بازگشت به ائتلاف با لیکود است، در عین حال، انگیزه و شور و شوق احزاب عربی برای حمایت از لاپید هم کاهش یافته است به خصوص پس از آنکه وی روش‌های وحشیانه پلیس اسرائیل در مقابله با فلسطینی‌ها را مورد تایید قرار داد.

در صورتی که لاپید نتواند دولت را تشکیل دهد، ماموریت‌دهی برای تشکیل کابینه به کنست ارجاع داده خواهد شد تا احزاب حاضر در آن درباره آینده تشکیل دولت تصمیم‌گیری کنند.

در این میان روشن است که اتهامات علیه نتانیاهو درخصوص مسئولیت وی در شکست جنگ غزه می‌تواند فرصت وی در اقناع اعضای کنست برای تشکیل دولت را کاهش می دهد و این امر می‌تواند به انحلال کنست و درخواست برای برگزاری پنجمین دور انتخابات بیانجامد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟